2011-03-22, 10:45
Medlem
Tjena,

Jag är inte alls insatt i det här med aktier/fonder, men det är så att jag har lite kasst med pengar nu och skulle vilja plocka ut ca 2000kr från de fonder mina föräldrar sparat till mig (därför jag ej vill prata med dem, hehe).

Allemansfond II
Balkanfond
Contura
Kinafond
Rysslandsfond
Östeuropafond

Dessa är fonderna jag har, den som ligger på högst värde ligger på ca 34 000kr och är den som heter "Allemansfond II, vilken har gått upp 67.57% (under vilken tid I don't know).

Den som ligger på lägst värde heter "Contura", som ligger på 800kr och har gått upp 113%.

Så vilken bör jag plocka ut ifrån? Mest rimligt för min del låter som att jag skulle plocka ut från "Allemansfond II", då den innehåller mest pengar vilket ger minst procentuell förändring plus att den gått upp 70% ca. Sen har jag vissa som gått ner, och dessa vore ju dumt att plocka ut ifrån eftersom de väl borde komma upp igen då det kan vara från ett land/en grupp företag som inte efterhämtat sig ifrån lågkonjunkturen än?

Det är bara att höra av er om ni behöver mer input! Kollar här någon gång då och då och hade tänkt bestämma mig ikväll för vilken jag ska välja!

Ha det gött!
Citera
2011-03-22, 14:11
Medlem
Finans.killens avatar
För det första skulle jag nog testat i "Värdepappers" avdelningen här på flashback. Finns mycket duktiga människor där.
Jag handlar aldrig med fonder så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att säga att jag hade sålt "Allemansfonden" av principskäl.
Citera
2011-03-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasogonormen
Tjena,

Jag är inte alls insatt i det här med aktier/fonder, men det är så att jag har lite kasst med pengar nu och skulle vilja plocka ut ca 2000kr från de fonder mina föräldrar sparat till mig (därför jag ej vill prata med dem, hehe).

Allemansfond II
Balkanfond
Contura
Kinafond
Rysslandsfond
Östeuropafond

Dessa är fonderna jag har, den som ligger på högst värde ligger på ca 34 000kr och är den som heter "Allemansfond II, vilken har gått upp 67.57% (under vilken tid I don't know).

Den som ligger på lägst värde heter "Contura", som ligger på 800kr och har gått upp 113%.

Så vilken bör jag plocka ut ifrån? Mest rimligt för min del låter som att jag skulle plocka ut från "Allemansfond II", då den innehåller mest pengar vilket ger minst procentuell förändring plus att den gått upp 70% ca. Sen har jag vissa som gått ner, och dessa vore ju dumt att plocka ut ifrån eftersom de väl borde komma upp igen då det kan vara från ett land/en grupp företag som inte efterhämtat sig ifrån lågkonjunkturen än?

Det är bara att höra av er om ni behöver mer input! Kollar här någon gång då och då och hade tänkt bestämma mig ikväll för vilken jag ska välja!

Ha det gött!

Eftersom du har en skatteeffekt när du gör fondandels försäljningar, så skulle jag göra en överblick av ditt fondkonto och sedan sälja 50% av vinstpapper och 50% av förlust papper så att det inte blir någon reavinst beskattning. Jag har svårt att se att du kan förvänta dig en uppgång på 30% på någon av dessa fonder före 2011-12-31, dvs skatteplanering för den lilla summan är rätt svar.
Hör av dig om du har ytterligare frågor.
Citera
2011-03-23, 13:58
Medlem
storm79s avatar
sälj så att dina vinster =förlusterna så slipper du skatten på det. Har du möjlighet att sälja av mer än den tänkta summan och kvitta så gör det och placera om det om du har lust.
Citera
2011-03-23, 17:51
Medlem
Inte säkert att du behöver sälja något alls.
Hör med banken när dom delar ut och begär att få utdelningarna i kontanter för det här året.
Citera
2011-04-04, 01:08
Medlem
Som tidigare skrivet, så kan skatteplaneringen vara bra att ha i huvudet, alltså kvitta vinst mot eventuell förslust. dvs försök se till så att vinsten vid försäljning av en fond blir lika stor som förlusten vid försäljningen av en annan fond.

Men, stirra dig inte blind på de, utan försök titta på de enskilda fonderna och försök (med betoning på försök) skaffa dig en uppfattning om hur de kan tänkas utveckla sig i framtiden. Har t ex en fond gått upp mycket på sistone och man tycks tro att utvecklingen ska vända, kan det vara idé att sälja den.Fast för den som inte är så insatt är väl detta (sk. fundamental analys) inte det lättaste.

Angående kvittningen, nu får någon mer insatt gärna korrigera mig, men den preliminär skatt som dras av vinsten får man väl först tillbaka vid deklerationen?
Citera
2011-04-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wazzardium
Som tidigare skrivet, så kan skatteplaneringen vara bra att ha i huvudet, alltså kvitta vinst mot eventuell förslust. dvs försök se till så att vinsten vid försäljning av en fond blir lika stor som förlusten vid försäljningen av en annan fond.

Men, stirra dig inte blind på de, utan försök titta på de enskilda fonderna och försök (med betoning på försök) skaffa dig en uppfattning om hur de kan tänkas utveckla sig i framtiden. Har t ex en fond gått upp mycket på sistone och man tycks tro att utvecklingen ska vända, kan det vara idé att sälja den.Fast för den som inte är så insatt är väl detta (sk. fundamental analys) inte det lättaste.

Angående kvittningen, nu får någon mer insatt gärna korrigera mig, men den preliminär skatt som dras av vinsten får man väl först tillbaka vid deklerationen?

Det finns ju inga förluster, så det går inte att göra så.
Något nysparande där ev förluster kan dyka är uppenbarligen inte aktuellt i nuläget för TS heller då han har dåligt med pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in