Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-21, 23:21
  #1
Medlem
Robss avatar
Så, jag går gymnasiet och fick reda på att för 2-3 veckor sedan att en lektion vi skall ha imorgon skulle bli inställd, det var god tid före och hade då blivit tillsagda att vi då skulle få en hemuppgift (Läraren ifråga är borta hela denna veckan). Jag har därför skaffat planer, då jag slutar betydligt mycket tidigare så har jag skaffat planer på just denna tiden, de övriga lärarna har ju faktiskt vetat om detta lika länge som jag och det då i 2-3 veckor, att sedan en dag före säga att vi ska få en vikarie på just denna lektionen för att skolan inte vill ge för mycket inställda lektioner.

Läraren är utbildad lärare och de finns ingen annan lärare med denna utbildningen (annan lärare inom samma ämne), antar att vi bara skall göra uppgiften och sedan gå, skulle man behöva hjälp antar jag att det kan bli riktigt svårt.

Det jag undrar över är, är jag som elev skyldig att gå på en lektion som i god tid före annonserats vara inställd? Kan de ens sätta mig som frånvarande om jag inte skulle gå på lektionen, för att skolan inte uppmärksammat i god tid att lektionen faktiskt blir av ändå?

Är så fasligt förbannad på skolan, jag hade ju naturligtvis inte planerat in något annat om skolan inte hade gått ut i bra tid att säga att lektionen var inställd, och sedan säger på mycket kort tid att lektionen blir av trots allt.

Denna lektionen är förövrigt väldigt lång och kostar mig cirka 5-6 timmar (inklusive bussresa från skolan inräknad). Därför ansåg jag att jag kunde skaffa andra planer.

Får se hur jag gör, får väl avboka mina planer imorgon på förmiddagen eller så skiter jag helt enkelt i lektionen.

Notera även att jag anser att skolan och utbildning är väldigt viktigt, men jag tycker även att mina andra planer är också hyffsat viktiga, då det delvis har med min utbildning att göra. Antar att många kommentarer skulle bli att jag bara vill "skippa skolan" och "är lat" men så är inte fallet, utan bara att jag har bokat in annat på denna tiden.
Citera
2011-03-21, 23:27
  #2
Medlem
Skit i skolan, skyll på att du verkligen skaffade dig viktiga planer, t.ex. bokade in en tandläkartid då.
Citera
2011-03-21, 23:28
  #3
Medlem
Självklart kan skolan sätta in en lärare med kort varsel så att den inställda lektionen inte längre är inställd. Skolan skulle ju kunna ändra ditt schema när som helst om de vill det.

Men vad spelar en lektions frånvaro för roll? Förklara läget för din ordinarie lärare och visa att du gjort vad du ska så är det nog ingen fara.
Citera
2011-03-22, 21:40
  #4
Medlem
Don Fadäsos avatar
Eftersom du är medlem på FB så är du ju myndig. Du får göra vad du vill.
Citera
2011-03-23, 16:53
  #5
Medlem
jonathanstranges avatar
Alltså, gymnasiet är ju frivilligt? Eller ja, när man väl har börjat läsa där är det väl obligatoriskt att gå på lektionerna (för att kunna få betyg alltså), men gymnasiet som sådant är ju frivilligt. Du kan såklart skita i att gå på några lektioner över huvud taget, det är bara du som förlorar på det. Hittar skolan vikarie så lektionen inte blir inställd får du ju självklart ogiltig frånvaro om du inte går på den, det spelar ingen roll hur lång tid innan de annonserar det ena eller det andra. Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är? Antingen skolkar du eller inte, så enkelt är det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback