Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-21, 16:57
  #1
Medlem
audios avatar
Kent Ekeroth vill höja straffen bland annat ett riktigt livstidsstraff.

Citat:
SD-ledamot: livstidsstraff för upprepad misshandel

Hur skulle Sverige se ut om Sverigedemokraterna fick bestämma? Svaret kan finnas i partimedlemmen Kent Ekeroths förslag: Utvisning av dem som begår flera inbrott, 42.800 kronor i kostnad att ta in en anhörig till landet samt ett verkligt livstidsstraff för upprepad misshandel.

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth är säker på att partiets väljare tycker att förslagen är bra.

– Det är jag helt övertygad om, säger han till DN.se.

Invandringspolitiken och kriminalpolitiken väger tungt i Sverigedemokraternas strategi. Partiets medlemmar har lämnat in några omfattande motioner om detta till riksdagen. Kent Ekeroth är huvudansvarig för dem.

Samtliga SD-motioner är dömda att avslås av riksdagen, men det är inget som oroar Kent Ekeroth.

– Så är det alltid med oppositionens motioner, säger han.

En av motionerna heter ”Utvisning av kriminella utlänningar”, där det bland annat föreslås att den som flera gånger lurar till sig sociala förmåner ska utvisas på livstid.

– Det är självklart att man gett upp sina rättigheter att stanna i det här landet om man visar total brist på respekt för de regler som är satta, säger Kent Ekeroth.

Andra som ska ut ur landet är grova brottslingar som begått våldsbrott, men även de som begår flera inbrott ska sparkas ut.

– Upprepade inbrott är definitivt ett sådant brott som bör resultera i utvisning.

Kent Ekeroth har även undertecknat motionen ”Begränsande av asyl- och anhöriginvandringen”, där förslagen är tänkta att minska anhörig- och asylinvandringen med 90 procent. Här har dansk politik varit ett föredöme för partiet.

Citat:
Några av förslagen:

+ Åldersgräns på 24 år för båda parter vid anhöriginvandring.

+ Parten som bor i Sverige får inte ha tagit emot socialbidrag senaste året och ska under fem år helt kunna försörja den som kommer.

+ Parten som bor i Sverige ska betala en avgift på 42.800 kronor (ett prisbasbelopp) och ska även hålla med bostad av rimlig storlek.

De hårda kraven innebär att många familjer skulle tvingas leva splittrade i åratal.

– De kan alltid välja att flytta tillbaka till sin familj. Om familjen bor någon annanstans kan de ju också välja att bo där, förklarar Ekeroth.

Kan inte kravet på en avgift underminera ert villkor att ena parten ska ha råd att klara försörjningen för båda?

– Det är en massa kostnader i samhället som inte betalas direkt av den anhörige. Då är det inte mer än rätt att de betalar en grundsumma för den de tar hit.

Andra förslag i motionen är att det inte ska ges permanent uppehållstillstånd. Det ska i stället omprövas varje år i tio år innan en utlänning kan ansöka om svenskt medborgarskap. De som har uppehållstillstånd och begår upprepade mindre brott ska bli av med uppehållstillståndet och utvisas.

Man ska inte heller kunna besöka landet man flytt från så länge man inte är svensk medborgare, även om situationen där har förändrats till det bättre.

– Då kan man ju flytta tillbaka. Man kan inte komma till Sverige och kräva att bli svensk medborgare om man kan bo där man säger sig behöva fly ifrån, säger Kent Ekeroth.

Sverigedemokraternas politik innebär därmed att en flykting inte kan besöka sitt gamla hemland förrän efter tio år.

Ett annat krav är ett medborgarskapstest. Den som inte kan läsa eller skriva på svenska ska inte få bli medborgare.

– Man kommer inte att få svenskt medborgarskap om man är så illiterat att man inte kan svenska.

Alla som blir svenska medborgare ska också underteckna en lojalitetsförklaring med Sverige och lova att följa lagar och övriga samhällsregler.

Inom kriminalpolitiken
är det hårdare straff som gäller. Livstidsstraffet ska bli livstid på riktigt, föreslås i motionen ”Införande av verkligt livstidsstraff”.

Livstid ska bland annat kunna dömas för upprepade våldtäkter, för upprepad misshandel, grov misshandel och synnerligen grova rån.

Partiet tror inte på att grova brottslingar ska kunna återvända till samhället.

– Det finns de som inte förtjänar det. De har begått någonting grovt mot en eller flera människor, då förtjänar de helt enkelt inte att komma ut igen. Det finns de som har sagt upp sina moraliska rättigheter. Och de ska inte ut igen.

Roger Lindqvist

roger.lindqvist@dn.se


Källa: http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-...pad-misshandel

Vad tycker ni?
Går Kent Ekeroth för hårt på vissa punkter eller är hans förslag rimliga?
Hur kommer detta förslag tas emot utav övriga riksdagspartier?
Om detta möjligtvis skulle gå igenom - vilken sida/partier kommer vara mest för eller emot och varför?

Diskutera!
__________________
Senast redigerad av audio 2011-03-21 kl. 17:17.
Citera
2011-03-21, 17:01
  #2
Avstängd
Ogiltighetens avatar
Jag tycker att mer straff är bra eftersom många invandrare har inte råd att köpa ut sig och att de inte ser sina familjer på 50-70 år gör mig glad.
Citera
2011-03-21, 17:05
  #3
Medlem
Det mesta såg väl relativt bra ut förutom att man inte ska få åka tillbaks till sitt hemland på tio vilket jag finner lite märkligt. Lite väl mycket "allt eller inget"-tänk för min smak. Men att man ska kunna bli utskickad när man begår brott, och att det ska vara hårda krav på att man ska kunna svenska ser jag som självklarheter.
__________________
Senast redigerad av Martinao 2011-03-21 kl. 17:07.
Citera
2011-03-21, 17:15
  #4
Avstängd
Bitsockers avatar
Jag har alltid sagt till mina vänner att vi borde ha mycket hårdare straff, t.ex. 10 år för grov misshandel skulle vara bra tycker jag. Då tänker folk "men har du aldrig flippat mot någon?", men det behöver man inte om alla uppför sig.

Livstid för upprepad misshandel låter bra tycker jag.
Citera
2011-03-21, 17:22
  #5
Medlem
Well, klart att förslagen låter bra. Det är ju självklarheter egentligen. T.ex Har man kommit till Sverige och sedan har mage att lura av oss mer pengar - Klart man ska ut. Samma sak om man som invandrare begår brott.

Folk kan misshandla, råna och begå grova brott och åka in och ut, utan att få något riktigt straff. Har man begått upprepande misshandel så har man bevisat att man inte har något att göra ute i samhället - Kanske dags att tänka på den hederliga delen av befolkningen, istället för att visa missriktad sympati till avskum?
Citera
2011-03-21, 17:25
  #6
Medlem
Facklas avatar
Övergrippande är det bra förslag, även om dödstraff borde införas istället för riktigt livstidsstaff, det blir ytterst kostsamt i längden att låsa in människor tills de avlider.
Citera
2011-03-21, 17:32
  #7
Medlem
Ode-Ns avatar
Tycker allt lät perfekt faktiskt. Så vill jag att Sverige ska se ut

Citat:
Ursprungligen postat av Martinao
Det mesta såg väl relativt bra ut förutom att man inte ska få åka tillbaks till sitt hemland på tio vilket jag finner lite märkligt. Lite väl mycket "allt eller inget"-tänk för min smak. Men att man ska kunna bli utskickad när man begår brott, och att det ska vara hårda krav på att man ska kunna svenska ser jag som självklarheter.
Inget konstigt med det, kommer man hit som flykting så bör man rimligtvis inte kunna vistas i sitt hemland. Kan man det är man ingen flykting, och har således inget här att göra.
Citera
2011-03-21, 17:33
  #8
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinao
Det mesta såg väl relativt bra ut förutom att man inte ska få åka tillbaks till sitt hemland på tio vilket jag finner lite märkligt. Lite väl mycket "allt eller inget"-tänk för min smak. Men att man ska kunna bli utskickad när man begår brott, och att det ska vara hårda krav på att man ska kunna svenska ser jag som självklarheter.


Är ju inte alls konstigt att om läget förbättrats i hemlandet inom en tio-årsperiod så skall man återvända dit - särskilt om du inte har ett jobb och enbart går på bidrag, då skall lusen ut...

Om läget INTE förbättrats i hemlandet så skall man ju inte heller kunna åka dit på semester eller dylikt, för vad var det då de flydde ifrån? Har det förbättrats så kan man ju som sagt flytta hem igen...
Citera
2011-03-21, 17:34
  #9
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackla
Övergrippande är det bra förslag, även om dödstraff borde införas istället för riktigt livstidsstaff, det blir ytterst kostsamt i längden att låsa in människor tills de avlider.
Även om jag själv nu är för ett införande av dödsstraff, så brukar folk envisas med att hävda att det kostar mer än livstidsstraff, med omprövningar o allt va det är.
Citera
2011-03-21, 17:36
  #10
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audio
Vad tycker ni?

Genomgåeende sunda och bra förslag.
Citera
2011-03-21, 17:53
  #11
Medlem
suetoniuss avatar
Förnuftig politik handlar enligt mig ofta om att hitta en bra balans (undantag arkitekturpolitiken där galenskap i kombination med smakfullhet belönas långsiktigt). På invandringsområdet har inte Sverige varit balanserat och där framstår SD som det balanserade alternativet. Vad beträffar straffsatser gällande grova brott så är Sverige förvisso heller inte balanserat men där anser jag att den balanserade lösningen ändå måste innefatta möjlighet till nåd från samhällets sida efter ett långt avtjänat fängelsestraff. Höj de faktiska straffsatserna för de grovaste våldsbrotten med 50-100% men gör dem tidsbestämda - dock med tillägget att ifall personen inte visar någon ånger och ifall risken bedöms som stor för att personen skall begå brottet igen så skall straffet kunna förlängas tills samhällsrisken är tillräckligt liten.
__________________
Senast redigerad av suetonius 2011-03-21 kl. 17:56.
Citera
2011-03-21, 17:56
  #12
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Även om jag själv nu är för ett införande av dödsstraff, så brukar folk envisas med att hävda att det kostar mer än livstidsstraff, med omprövningar o allt va det är.


Jag har också hört detta argument med att det skulle vara dyrare men jag har väldigt svårt att tro på detta...

Tänk dig ex. en serimördare som sitter på en specialavdelning, riktigt sluten och för högriskfångar - vad kan kostnaden per dygn vara där? ´Skulle gissa på att du inte kommer undan med mindre än 5000/dygn - varje dygn året om = 365x5000 = 1 825 000SEK - lägg därtill dennes överklagningar, sjukvård osv. 2 miljoner/år är säkerligen en ganska bra siffra. Säg att denne fiktive kretin skall sitta i 40-50 år - det blir i runda slängar 100 miljoner - skulle inte tro att en dödsdömd kan överklaga sig till en kostnad motsvarande detta...

Fram för dödsstraff... Folk brukar då betona att man skall vara human och att det etiskt inte går ihop... Då brukar jag alltid fråga dem vad de först och främst tror brottsoffren och deras anhöriga tycker - samt vad som är etiskt och humanistiskt försvarbart i att hålla någon inlåst kanske 50-60 år för pengar man skulle kunna rädda hundratals oskyldiga cancerpatienter, exempelvis...

Min favorit är dock denna med att vissa kan skicka ut oskyldiga personer i krig, där dessa kan bli dödade eller tvingas döda - då blir det oftast tyst på dem... Det är ju fortfarande farbror staten som defacto håller i bilan...

Funkar ibland, i alla fall...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback