Citat:
Ursprungligen postat av Mjölk
Tack för ditt svar *uppskattar*
Märker du att du blir som en "zombie"? Känslokall? Allmänt trött typ hela tiden? Osv osv..
Kram/Maria
Nej, jag märker inte av någon Zombie-effekt av dem, men det kan ju iof. variera. Inte heller känslokall.
Citat:
Ursprungligen postat av nyblad
Elchoksbehandling??
Är det något att ha lr??
Låter intressant, berätta hjärna mer!
Jo, det används framför allt emot svår depression, eller där inga mediciner fungerar. Det fungerar verkligen, tyvärr sitter effekten inte i så länge. Fick först en serie om 6 st på 2 veckor, sedan har jag sedan i januari fått det en gång i månaden. Efter första serien mådde jag bra i nån månad. Men efter en enstaka behandling sitter effekten i bara ett par dagar, så eventuellt ska jag få en serie till.
Det går till så att de fäster en massa sladdar på bröstet o huvudet (mäter EKG & EEG) plus en pulsoximeter (mäter syrehalten, eftersom du under behandlingen förbrukar mycket syre), samt får du andas ren syrgas. Sen sprutar dom in nått jättemysigt sömnmedel, och du slocknar direkt och märker inte av resten. Men sen får du ett muskelavslappnande medel (curare-liknande). Sedan placerar psykiatern två elektroder på huvudet, vanligast är en i pannan och en över den icke dominanta hjärnhalvan. Sen skickas ström genom huvudet, så att ett epileptiskt anfall utlöses, fast det syns knappt (pga det muskelavslappnande medlet), men det syns på EEG-skärmen, först en kraftigt ökad hjärnaktivitet följt av ett rakt streck i några sekunder (typ hjärndöd, därför är det viktigt med syrgas), sedan återgår hjärnverksamheten till det normala. Några minuter senare vaknar du och kan ha lite ont i huvudet. Minnes-störningar är vanligt också, men det är inget jag har märkt av.