Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-29, 18:19
  #517
Medlem
Vad har ni för åsikter om schemat Squats/Pull-Ups/Power Cleans?
Jag har funderat på att använda det där schemat lite då och då, ifall jag får lust att testa lite extra "compound exercises".
Det är ett schema som jag själv har hittat på, även om det säkert redan finns ett sånt här schema någonstans.

Det känns som att ett sånt där schema borde fungera rätt bra;
Pull-Ups är ju en överkroppsövning precis som Bench Press och Overhead Press, medan Power Cleans kan fungera som en ryggövning precis som Pendlay Row och Deadlift.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2021-05-29 kl. 18:43.
Citera
2021-05-30, 10:29
  #518
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Hur brukar viktförhållandena ligga mellan övningarna?
Nyligen hoppat på SL och ligger ganska jämnt i vikt på squat och bänkpressen, bara att benen värker satan och brösten kan jag lätt höja på.

Nu har jag förvisso mest kört ben i maskin tidigare så kanske en vanesak men känner att jag har lite svårt att hitta mina vikter här.
När du är nybörjare kan det se väldigt olika ut beroende på hur dina förutsättningar är.
Jag tex tog 40kg i bänk när jag börja gymma och kanske 60 i böjen och 80 i mark.

Generellt sätt så kommer marklyft öka väsentligt mycket mer än både böj och bänk i början. Sen borde böjen komma ikapp och bänken släpar. Mindre muskler och ett tekniskt svårare lyft gör att det är svårare att göra gains.
Citera
2022-01-21, 22:44
  #519
Medlem
Något jag reflekterar över i detta program är att det i grundutförandet inte innehållet någon vertikal dragövning ex chins eller latsdrag även om man kan lägga till det som extraövning.

Vad är anledningen till det? Någon av de andra basövningarna som täcker detta?

Jag har tyvärr inte möjlighet till varken chins eller latsdrag. Någon annan övning som kan motsvara?
Citera
2022-01-22, 06:31
  #520
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Något jag reflekterar över i detta program är att det i grundutförandet inte innehållet någon vertikal dragövning ex chins eller latsdrag även om man kan lägga till det som extraövning.

Vad är anledningen till det? Någon av de andra basövningarna som täcker detta?

Jag har tyvärr inte möjlighet till varken chins eller latsdrag. Någon annan övning som kan motsvara?

Det finns en version där det inkluderar Chins/pullups och Dips. Tror det ingår i delen assistance work, eller delen om man läser om armar. Var länge sedan jag läste från sidan eller pdf filen så är lite osäker.

Inget direkt ersätter vertikala drag. Men programmet är basic och rygg får en del stimulans genom rodd och Marklyft.

Om du inte har möjlighet till vertikala drag så är det inte så mycket att göra. Antingen gör du inte det eller försöker klura ut en kreativ lösning om du verkligen vill ha med detta.
Tränar du hemma?
Citera
2022-01-22, 08:47
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Något jag reflekterar över i detta program är att det i grundutförandet inte innehållet någon vertikal dragövning ex chins eller latsdrag även om man kan lägga till det som extraövning.

Vad är anledningen till det? Någon av de andra basövningarna som täcker detta?

Jag har tyvärr inte möjlighet till varken chins eller latsdrag. Någon annan övning som kan motsvara?

Står i boken med instruktionerna till programet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback