Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 10:08
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
SL, SS och ICF är samma skit bara olika volym och några assistansövningar som är olika. Vill man bygga gott med muskler är alla tre tämligen dåliga på det. Då är det bättre med byggarinspirerade split.

Det räcker ju att se på hur grov Jason Blaha är, en som snackat sig varm om sitt ICF i åratal och trots doping vars "gains" består till större delen av fett.

SS/SL är dock väldigt bra nybörjarschema för att kapitalisera på de makalösa ökningspotentialen man har som nybörjare. Vill man bli stark är de också bra scheman att börja med.
Om man struntar i volym eller rent av inte vill ha det utan bara vill bli så stark som möjligt per kilo, är Stronglifts bra då?
Jag känner att jag blivit mycket starkare men ser inte så annorlunda ut. Aningen mer definierad bara.
Citera
2018-03-13, 10:19
  #434
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Om man struntar i volym eller rent av inte vill ha det utan bara vill bli så stark som möjligt per kilo, är Stronglifts bra då?
Jag känner att jag blivit mycket starkare men ser inte så annorlunda ut. Aningen mer definierad bara.

Om ditt mål är att bli så stark som möjligt så kommer SL gynna dig. Ett bra program för styrka, men mindre bra för hypertrofi.
Citera
2018-03-13, 18:14
  #435
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Om man struntar i volym eller rent av inte vill ha det utan bara vill bli så stark som möjligt per kilo, är Stronglifts bra då?
Jag känner att jag blivit mycket starkare men ser inte så annorlunda ut. Aningen mer definierad bara.

SL funkar bra för styrkeökningar. En jag känner körde SL på viktbalans tills han stagnerade, då körde han en deload, resetade på runt 75% och åt upp sig några kg vikt under tiden han jobbade sig upp till gamla vikter och förbi. Han gjorde en till sådan runda tills han tyvärr skadade sig, skaffa fru och barn och inte tränar så mycket.

Nyckeln till att lyckas med alla program är att köra dem och sedan när man faktiskt stagnerar (vilket man kommer göra) att ta ett steg tillbaka och låta kroppen återhämta sig och sedan köra på igen (samma schema eller nytt schema) med lägre vikter för att sedan bygga upp sig igen. Det är svårare för gymfolk att förstå det eftersom de inte tävlar i kraftsport och således inte har vana för uppbyggnad och toppning.
Citera
2018-03-22, 22:57
  #436
Medlem
Är det fel att byta ut 1-2 squat pass mot benpress om man har svårt att komma vidare? Eller ska man bara gå ner i vikt på squatten istället?
Citera
2018-03-23, 11:20
  #437
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Är det fel att byta ut 1-2 squat pass mot benpress om man har svårt att komma vidare? Eller ska man bara gå ner i vikt på squatten istället?

Om du gör 5x5 nu, testa 5x3 på böjen istället. Fortsätt öka 2.5kg per pass.
Citera
2018-03-23, 17:24
  #438
Medlem
När man planar ut på Stronglifts, säg att man är nöjd med styrkan och vill ha volym (stora muskler) istället, är det bara att öka antalet reps eller bör man gå över till ett annat program istället?
Citera
2018-03-23, 21:12
  #439
Medlem
Jag tycker det är svårt att öka i pressövningarna. Pga skada i rygg (lätt) bänkar jag alla pass istället och nu ökar bänkpressen.
Är det för lite press i Stronglifts?
Samtidigt kanske det sliter för mycket att pressa 3-4 ggr i veckan?
Men det känns som att man behöver 2 pass varje vecka per övning. Förvisso pressar man varje pass men varierar mellan axel och bänkpress.

Axelpressen har jag haft väldigt svårt att öka i men det blir ju stora procentuella ökningar för den i och med att man lyfter mindre.
Citera
2018-03-23, 21:22
  #440
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Jag tycker det är svårt att öka i pressövningarna. Pga skada i rygg (lätt) bänkar jag alla pass istället och nu ökar bänkpressen.
Är det för lite press i Stronglifts?
Samtidigt kanske det sliter för mycket att pressa 3-4 ggr i veckan?
Men det känns som att man behöver 2 pass varje vecka per övning. Förvisso pressar man varje pass men varierar mellan axel och bänkpress.

Axelpressen har jag haft väldigt svårt att öka i men det blir ju stora procentuella ökningar för den i och med att man lyfter mindre.

Om det är för mycket att köra bänk och axelpress upp mot 4 gånger i veckan beror på, vissa klarar den belastning och volym, medan andra sliter ut sig och skadorna kommer så småningom. Jag skulle säga att du kan träna så frekvent, men då får du anpassa belastningen och inte köra tungt varje pass, även minska antalet set vissa pass. Fast glöm inte göra övningar för baksida med, även om ryggen är skadad, övningar för baksida axlar kan vara bra att lägga in. Även vad du gör utanför gymmet, alltså ditt liv i övrigt, spelar roll, vad du jobbar med, hur du sover, hur du äter m.m allt påverkar din prestation och återhämtning.
Citera
2018-03-24, 12:48
  #441
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
När man planar ut på Stronglifts, säg att man är nöjd med styrkan och vill ha volym (stora muskler) istället, är det bara att öka antalet reps eller bör man gå över till ett annat program istället?

Nöjd med styrkan? Blir du starkare blir du ju större.

Nåväl, mitt tips är att köra 5x2 tungt för att behålla styrkan, sen 3x10 på 60-70% av den vikten du körde tungt på. Med någon form av progression.
Du kan i slutet av passet lägga till isolationsövningar om du känner för det/tycker att det behövs.
Citera
2018-03-24, 13:00
  #442
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Nöjd med styrkan? Blir du starkare blir du ju större.

Nåväl, mitt tips är att köra 5x2 tungt för att behålla styrkan, sen 3x10 på 60-70% av den vikten du körde tungt på. Med någon form av progression.
Du kan i slutet av passet lägga till isolationsövningar om du känner för det/tycker att det behövs.

Volym, intensitet etc är många gånger viktigare. Styrka behöver inte betyda att du blir stor. Större ja, men om ditt mål är att bygga så mycket muskelmassa som möjligt så är nog inte ett program för styrka ditt bästa val om du kommit ur "noob-stadiet". Vissa får dock bra resultat av att endast lyfta tungt.
Citera
2018-03-24, 16:16
  #443
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
När man planar ut på Stronglifts, säg att man är nöjd med styrkan och vill ha volym (stora muskler) istället, är det bara att öka antalet reps eller bör man gå över till ett annat program istället?

Träna oftare istället så har du pumpen kvar.
Citera
2018-03-25, 20:45
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Om det är för mycket att köra bänk och axelpress upp mot 4 gånger i veckan beror på, vissa klarar den belastning och volym, medan andra sliter ut sig och skadorna kommer så småningom. Jag skulle säga att du kan träna så frekvent, men då får du anpassa belastningen och inte köra tungt varje pass, även minska antalet set vissa pass. Fast glöm inte göra övningar för baksida med, även om ryggen är skadad, övningar för baksida axlar kan vara bra att lägga in. Även vad du gör utanför gymmet, alltså ditt liv i övrigt, spelar roll, vad du jobbar med, hur du sover, hur du äter m.m allt påverkar din prestation och återhämtning.

Jag skulle iaf vilja göra varje pressövning 2 ggr i veckan.
Säg att man är i en vecka då man kör bänkpress*2 och axelpress*1, att då lägga till axelpress kan väl inte skada, eller? Jag förstår att man vill fokusera på ett pressmoment och inte göra 2 halvdana men om kör det man ska först och sen kör det andra efter?
Eller sliter det för mycket på kroppen?
Har fått bra utveckling nu när jag pressat varannan dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback