2011-03-19, 06:55
Medlem
undeads avatar
Tjenare! Det är så att jag köpte min bärbara dator för ungefär ett halvår sedan. Men nu på senare tid har jag haft problem med värmen. Den blir alldeles för varm, alldeles för fort. Förut kunde jag spela MAFIA 2 på högsta grafiken och det flöt på hur bra som helst, men nu får jag sjukt mycket FPS DROP. Jag har provat formatera om datorn, men det hjälper inte.

När jag kollar i Speed Fan så har jag dessa värden:
HD0: 36C
HD1: 0C
Temp1: 46
Core0: 98C
Core1:98C
Core2: 100C
Core3: 100C
Core4: 96C
Core5: 96C

Det känns som det är alldeles för höga temperaturer. Det måste nästan vara skadligt för datorn. Jag kan knappt använda tangenterna på vänstra sidan med tanke på att det är så varmt. Jag har köpt en kylplatta med USB fläkt för ungefär 400kr, men det hjälper inte. Den håller fortfarande samma höga temperatur.

Jag pratade med farsan och han tyckte också att det var alldeles för hög temperatur. Han sa att jag borde först och främst kontakta Komplett.se och i värsta fall lämna in datorn för felsökning.

Då är frågan, innan jag kontaktar Komplett, har ni några förslag eller tips på hur man kan gå till väga för att eventuellt sänka datorns temperatur? Vad skulle ni själva ha gjort i min situation?

Här är datorn: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=598488
Citera
2011-03-19, 07:36
Medlem
Börja med att skaffa en burk med komprimerad luft och blås bort eventuellt damm i fläkten och kylflänsarna. Ha datorn avstängd när du gör det.

Brukar sällan samlas så mycket damm på ett halvår men om du har dammigt omkring dig så kan det hända.
Senast redigerad av TerraCotta 2011-03-19 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in