Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-25, 19:07
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Byggs det ringleder och förbifarter och bussfiler slopas och alla jävla återvädnsgränder öppnas och fler p-platser skapas så kommer trafiken flyta extremt mycket smidigare både för bilar och bussar.

Sen inför vi marknadslknande hyror i innerstaden så minskar kontoriseringen och vi få fler som bor och färre som pendlar in.
Vänta 20-25 år så har vi självkörande smarta bilar och det kommer bromsa antalet bilar men kommer fortfarande kräva vägar eftersom Sthlm växer.

Eller så väljer vi att prioritera de yteffektiva transportmedlen och sätter bilen längre ner i hackordningen?

Självkörande fordon är väl inte lösningen på något problem, lika lite som elbilen är lösning på ytproblemet.

Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Jag tror faktiskt att just subventionerad boendeparkering är en underskattad grej som driver på trafikinfarkten i Stockholm. Ett exempel från verkligheten: I ett miljonprogramsområde kostar en parkeringsplats för boende 200 kr/månad. För att få en plats måste man dock stå i kö minst sex månader. Att kön finns betyder att marknaden inte är i balans, många hyresgäster har en bil som står och tar upp plats utan att ägaren har något egentligt behov av den. Tog man i stället 500 kr/månad så skulle det alltid finnas lediga platser för den som vill hyra. Och den totala trafikmängden på vägarna skulle minska.

I centrala Stockholm kan man antagligen multiplicera ovanstående siffror med 5.

Som sagt, normalt brukar man prata om 85-90% nyttjandegrad för att minimera söktrafiken. Så ser det väl inte riktigt ut i innerstan, det finns lediga platser i garagen, men det är "för dyrt". Allt handlar om prioriteringar.

Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Plus att det ofta är gratis att parkera på kvällar och nätter, annars inte, så folk kör iväg sina bilar dagtid till arbetsplatserna när de jobbar, där de kan parkera ofta gratis och utan att det ses som en förmån.

Fast det är inte riktigt lagligt. Gratis parkering ska ju ses som en subventionerad förmån enligt SKV.
Citera
2016-08-25, 20:02
  #422
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag förstår inte heller riktigt vad syftet är med förbifart Stockholm, känns onödigt egentligen. Det vi snarare behöver är en österled och västerled som kan knyta ihop norr och söder.

T.ex. så borde man ju ha motorväg eller liknande som går över nacka, värmdö och sedan tillbaka över rindö och in via vaxholm. Eller något åt det hållet.

Och den andra leden borde vara ut över typ lovön vidare till ekerö och sedan bort och upp till upplandsbro. Den andra avstickaren ska vara från ekerö och över ner till södertälja.

Det måste ju mycket billigare att bygga något sådant än att bygga den där förbifarten som dessutom ska gå under jord, svindyrt och helt onödigt när det finns flera andra mycket billigare alternativ som kanske skapar olägenhet för en del men kostnadsmässigt mycket bättre.
Citera
2016-08-26, 15:36
  #423
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jag förstår inte heller riktigt vad syftet är med förbifart Stockholm, känns onödigt egentligen. Det vi snarare behöver är en österled och västerled som kan knyta ihop norr och söder.

T.ex. så borde man ju ha motorväg eller liknande som går över nacka, värmdö och sedan tillbaka över rindö och in via vaxholm. Eller något åt det hållet.

Och den andra leden borde vara ut över typ lovön vidare till ekerö och sedan bort och upp till upplandsbro. Den andra avstickaren ska vara från ekerö och över ner till södertälja.

Det måste ju mycket billigare att bygga något sådant än att bygga den där förbifarten som dessutom ska gå under jord, svindyrt och helt onödigt när det finns flera andra mycket billigare alternativ som kanske skapar olägenhet för en del men kostnadsmässigt mycket bättre.
Ja, det är ett mycket dyrt projekt. Men de förslag du nämner känns både dyra och nischade åt begränsade trafikantgrupper. Vill man ha ett mindre utspritt och transportkrävande Stockholm så bör fler överfarter ligga närmare själva stan och de inre förorterna.
Citera
2017-03-03, 13:54
  #424
Medlem
arazals avatar
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...x4Bq@stOA2TTA/

Citat:
Allt pekar på att den nya motorvägen mellan Vårby och Haninge ska dras i tunnel under Flemingsbergsskogens naturreservat. Annars förstörs naturen. Men projektet går ändå på tvärs mot klimatmålen, hävdar MP. Och frågan är: finns det ens några pengar?
Citera
2017-07-02, 20:18
  #425
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...x4Bq@stOA2TTA/
Toppen! ETT TILL jättebra mål för terrorister. Onödiga tunnlar verkar bli en stockholmspecialitet.
Citera
2017-08-11, 14:28
  #426
Medlem
iSvempas avatar
Förbifart Stockholm och fortsättningen på Norra Länken "Österleden" mellan Gärdet och Värmdöleden skulle byggts för 30 år sedan.
Det kommer att dröja ytterligare 25 år innan Sverige har en ringled runt sin huvudstad Stockholm, då har Bangladesh och andra uländers huvudstäder redan fått sina.
Citera
2017-08-22, 11:03
  #427
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Toppen! ETT TILL jättebra mål för terrorister. Onödiga tunnlar verkar bli en stockholmspecialitet.
Hur ofta angriper terrorister en motorvägstunnel?
Citera
2017-08-23, 17:50
  #428
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Hur ofta angriper terrorister en motorvägstunnel?

Svenska bergtunnlar med solitt berg runt omkring tunneln lär inte förstöras av terroristbomber. Broar är däremot mumma för terrorister.
Citera
2017-10-10, 19:58
  #429
Medlem
JayGatsbys avatar
Bra att det äntligen kommer igång, även om jag tycker sträckningen är onödigt dum.
Längre nordöst genom/under nybyggda Barkarby, upp på Färingsö tills den når Ekerö, tunnel där under och sen under vattnet till Slagsta/Fittja.

Då hade man skippat Lovön helt, enbart haft några kortare tunnelpartier och inte stört så många.
Citera
2017-10-13, 01:05
  #430
Medlem
Jag förordar absolut förbifarten, men är klart besviken på att man inte klämde in en förbifart även för järnvägen när man ändå drar en tunnel. Kollektiv-/blandtrafik dagtid, och godstrafik nattetid skulle kunna gjort mycket för Stockholmsregionen.
Citera
2017-11-13, 00:35
  #431
Medlem
Svärjes avatar
Jag är mot bygget. Hur hade man sluppit denna miljöförstöring?

1. Stoppa invandringen.
2. Kraftigt höjda vägavgifter.

Vi hör nästan varje dag sprängsalvorna, det dånar som åska. Jag är verkligen förtvivlad när jag ser naturen förstöras på detta vis, som finns i vår närmiljö. Själv köpte jag en ny dyr bil för några år sedan men den har jag nästan helt slutat köra och planerar snart sälja den. Jag åker numera kollektivtrafik och cyklar.
Citera
2017-11-13, 14:06
  #432
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Jag är mot bygget. Hur hade man sluppit denna miljöförstöring?

1. Stoppa invandringen.
2. Kraftigt höjda vägavgifter.

Vi hör nästan varje dag sprängsalvorna, det dånar som åska. Jag är verkligen förtvivlad när jag ser naturen förstöras på detta vis, som finns i vår närmiljö. Själv köpte jag en ny dyr bil för några år sedan men den har jag nästan helt slutat köra och planerar snart sälja den. Jag åker numera kollektivtrafik och cyklar.

Det hade inte gått att stoppa den eftersom det råder konsensus om att Stockholms län ska växa procentuellt snabbast i Sverige. Då räcker inte Essingeleden om man inte höjer trängselskatten rejält. Den som höjer den till "jobbiga" nivåer förlorar då den politiska makten så det är liksom inte realistiskt. Befolkningen är inte med på det.

Man vill verkligen ha fler invånare, annars skulle man ha sagt att nu bygger man inte mer, Stockholm är färdigbyggt. Effekten hade blivit en ökad gentrifiering i hela stan, givetvis med några undantag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback