Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-17, 17:43
  #1
Medlem
Hejsan,

jag ska bygga en horn baslåda och jag har en färdig ritning.
Men det enda problemet är att jag har en 15" bas, och ritningen är gjord för en 18".

Här är två stycken länkar till ritningarna:
http://img703.imageshack.us/i/hogscoop.jpg/
http://img813.imageshack.us/f/hogscoopparts.jpg/

Baselementet jag använder är detta:
http://shop.monacor.se/servlet/us_py...&$22301=103390

Information:
Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 48Hz
Max. frequency range f3-4,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 1,100Hz
Music power 1,200WMAX
Power rating (P) 300WRMS
SPL (1W/1m) 102dB
Suspension compl. (Cms) 0.09mm/N
Moving mass (Mms) 100g
Mech. resistance (Rms) 4.4kg/s
Mech. Q factor (Qms) 7.45
Electr. Q factor (Qes) 0.31
Total Q factor (Qts) 0.29
Equivalent volume (Vas) 101 l
DC resistance (Re) 5.4 ohm
Voice coil induct. (Le) 1.3mH
Voice coil diameter 76mm
Voice coil former glass fibre
Voice coil winding height 18.5mm
Air gap height 9mm
Linear excursion (XMAX) ±4.8mm
Eff. cone area (Sd) 880cm2
Volume displacement (Vd) 422cm3
Force factor (BxL) 24,1Tm
Reference efficiency (No) 4.8%
Magnet diameter 200mm
Magnet weight 2.6kg
Mounting cutout Ø 360mm
Mounting depth 172mm
Dimensions Ø 391mm
Weight 8.5kg
Rec. net cabinet volume
Closed -
Bass-reflex approx. 75 l


Det jag vill få veta är alltså, kan jag sätta i ett 15" bas element i denna låda utan att själva trycket kommer att bli annorlunda?


Mvh
Citera
2011-03-17, 18:16
  #2
Medlem
DrBums avatar
Direkt så kan jag säga att det blir fel.
En låda är byggt runt sitt element, inte vise versa.

Och för att vara ärlig. Super scoop hornen är pasé. Dom brölar för mycket samt att dom tar för mycket plats. Det finns mycket bättre och modernare lösningar än just det hornet.

Att bygga horn är en jävla vetenskap för att vara ärlig, men finns intresset så kan man så klart göra det.

Min professionella åsikt är att du inte ska bygga det hornet utan något annat mera lämpat..

fotnot:
Horn är till för att kasta ljud långt, ska du ha det utomhus på kalas så är horn bra att komplettera med. Annars är det frontladdat och bandpass som gäller..
Citera
2011-03-17, 18:41
  #3
Medlem
Har en kompis som kört horn innan, och det har funkat riktigt bra för honom en gång i tiden då han byggde sina egna med ritningarna ifrån RT-hornet. Så jag tänkte göra samma sak.
Jag ska ha det som PA utrustning till mitt jobb som mobil discjockey. Det brukar vara mest stora lokaler där vi kör, så jag tror det kommer fungera riktigt bra!

Men då vet jag att det inte skulle passa med en 15" då, tack!
Citera
2014-07-18, 16:20
  #4
Medlem
gringo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameNoShame
Har en kompis som kört horn innan, och det har funkat riktigt bra för honom en gång i tiden då han byggde sina egna med ritningarna ifrån RT-hornet. Så jag tänkte göra samma sak.
Jag ska ha det som PA utrustning till mitt jobb som mobil discjockey. Det brukar vara mest stora lokaler där vi kör, så jag tror det kommer fungera riktigt bra!

Men då vet jag att det inte skulle passa med en 15" då, tack!
Har Du RT-Horn riningarna ? lägg opp dem här isåfall som PDF här är en tråd om RT Hornet 360L
Samt en ritningslänk till ett Horn för 15" Baselement (FB) BASHORN 3D RT-Hornet i Radio Television sent 70-tal !

Bra Bas Horn slår ut allt i kvalitèt !
Citera
2014-07-18, 19:45
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> Högtalare
/Moderator
Citera
2014-07-18, 22:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
fotnot:
Horn är till för att kasta ljud långt, ska du ha det utomhus på kalas så är horn bra att komplettera med. Annars är det frontladdat och bandpass som gäller..

Detta är en myt som envist vägrar att dö. Det finns ingenting som heter "kasta längre". "The inverse square law" (inverterade kvadratlagen?) gäller oavsett lådtyp. Ljudtrycket från en punktkälla faller med 6dB per fördubblat avstånd (om man bortser från att vind och luftfuktighet kan påverka en aning). Spelar det starkare långt bort så är det alltså endast för att det spelar starkare från början, inget annat.

Undantaget är linjekällor som (teroretiskt för en perfekt linjekälla, vilket inte existerar) som faller med 3dB per fördubblat avstånd. För att få något som ens är i närheten av en linjekälla vid låga (bas)frekvenser så krävs det dock en stapel av baslådor som i princip inte är praktiskt möjlig.

(PS! Vet att det är en gammal tråd, men eftersom någon annan väckte den till liv så kanske fler råkar läsa den).
Citera
2014-07-19, 10:10
  #7
Medlem
Kanhända man blandar ihop begreppen "kasta långt" med riktverkan. Någon riktverkan har inte ett bashorn
för det är rent fysisk för litet i förhållande till våglängden. Hänger man hornet i ett snöre i ett oändligt stort
rum kommer ljudtrycket vid ett visst avstånd alltid vara samma var man än mäter.

Mycket svårt att få ett horn optimalt. Basreflex med samma volym är lättare. Ger bättre frekvensgång och
transientegenskaper.
Citera
2014-08-09, 21:47
  #8
Medlem
chricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameNoShame
Hejsan,

jag ska bygga en horn baslåda och jag har en färdig ritning.
Men det enda problemet är att jag har en 15" bas, och ritningen är gjord för en 18".

Här är två stycken länkar till ritningarna:
http://img703.imageshack.us/i/hogscoop.jpg/
http://img813.imageshack.us/f/hogscoopparts.jpg/

Baselementet jag använder är detta:
http://shop.monacor.se/servlet/us_py...&$22301=103390

Information:
Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 48Hz
Max. frequency range f3-4,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 1,100Hz
Music power 1,200WMAX
Power rating (P) 300WRMS
SPL (1W/1m) 102dB
Suspension compl. (Cms) 0.09mm/N
Moving mass (Mms) 100g
Mech. resistance (Rms) 4.4kg/s
Mech. Q factor (Qms) 7.45
Electr. Q factor (Qes) 0.31
Total Q factor (Qts) 0.29
Equivalent volume (Vas) 101 l
DC resistance (Re) 5.4 ohm
Voice coil induct. (Le) 1.3mH
Voice coil diameter 76mm
Voice coil former glass fibre
Voice coil winding height 18.5mm
Air gap height 9mm
Linear excursion (XMAX) ±4.8mm
Eff. cone area (Sd) 880cm2
Volume displacement (Vd) 422cm3
Force factor (BxL) 24,1Tm
Reference efficiency (No) 4.8%
Magnet diameter 200mm
Magnet weight 2.6kg
Mounting cutout Ø 360mm
Mounting depth 172mm
Dimensions Ø 391mm
Weight 8.5kg
Rec. net cabinet volume
Closed -
Bass-reflex approx. 75 l


Det jag vill få veta är alltså, kan jag sätta i ett 15" bas element i denna låda utan att själva trycket kommer att bli annorlunda?


Mvh


Dessa värden är så långt du kan komma, ifrån en bas som skulle passa i en bil, det kommer låta skit hur du än vrider på den, promise fd, Tävlande i bilstereo, om det behövs sägas för att få lite mer hår på bröstet just i denna frågor , bygger baslåder, till bilar och Subwoofer´s för hemmabio, som hobby, men det kanske ändras snart, till nåt bättre!
//Med vänlig hälsning Chrick
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback