• 1
  • 2
2004-09-12, 18:37
Medlem
Schaffers avatar
Yalla! Lu lu lu lu lu lu lu lu lu lu...

Nu har det hänt igen. Skulle koka tre ägg och ett av dem gick sönder så att ägg kom ut i vattnet och det kokade över.

Jag mindes vad Nigella sa att hennes mormor sagt att man skulle göra för att förhindra att ägg kom ut i vattnet om ett ägg gick sönder. Lägga en tändsticka i vattnet! Nigella lade också en tändsticka i vattnet när hon kokade sina ägg. Beautiful!

Vad är det här för påhitt? Någon som vet? Kan det ha något med ytspänningen att göra?
Citera
2004-09-12, 18:44
Medlem
Tafkafs avatar
Har hört om tändstickan men aldrig provat. Det är ett gammalt trick, vet inte om det går med moderna tändstickor.

Test med en tesked salt i vattnet och ha inte för stark värme när vattnet väl kokar.
Citera
2004-09-12, 18:47
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Har hört om tändstickan men aldrig provat. Det är ett gammalt trick, vet inte om det går med moderna tändstickor.

Test med en tesked salt i vattnet och ha inte för stark värme när vattnet väl kokar.
Vad är saltet bra för? Inte alltid jag orkar springa ifrån datorn för att sänka värmen när det väl börjat koka.
Citera
2004-09-12, 18:59
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Vad är saltet bra för? Inte alltid jag orkar springa ifrån datorn för att sänka värmen när det väl börjat koka.

Det får liksom vattnet att koka mindre häftigt. Jag tror att det sänker ytspänningen. Bubblorna mindre och då studsar inte äggen så mycket mot kastrullbotten.
Citera
2004-09-12, 19:42
Medlem
Capones avatar
Köp en äggkokare annars, det är smidigt.
Citera
2004-09-12, 22:31
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det skulle jag gjort direkt om jag haft större kök och inte haft gasspis. Det går väldigt fort det också.

Konstigt det där med tändstickan.
Citera
2004-09-12, 22:37
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Det skulle jag gjort direkt om jag haft större kök och inte haft gasspis. Det går väldigt fort det också.

Konstigt det där med tändstickan.

Samma sak som med saltet, svavlet blandas ut i vattnet...
Citera
2004-09-12, 22:57
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Samma sak som med saltet, svavlet blandas ut i vattnet...
Ok, det låter logiskt!
Citera
2004-09-12, 23:29
Medlem
jenas avatar
Jag kör vetenskapligt. I med äggen i kallt vatten, värm till 96 grader, koka ytterligare i sex minuter, de blir perfekta!!
Citera
2004-09-12, 23:41
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Jag kör vetenskapligt. I med äggen i kallt vatten, värm till 96 grader, koka ytterligare i sex minuter, de blir perfekta!!

Det låter inte så vetenskapligt, iom att olika spisar blir varma olika snabbt...
Citera
2004-09-12, 23:48
Moderator
impieteers avatar
Ha i löjligt mycket salt bara, så spricker de inte. Det tycker jag brukar funka.
Citera
2004-09-13, 03:16
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone

Eller kör äggen i micron
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in