2011-03-16, 23:41
Bannlyst
dricker/äter jag nåt som har socker som tex Snickers eller kaffe som får jag ilningar. Varför?
Citera
2011-03-16, 23:48
Medlem
Sawmas avatar
Du har samma problem som jag har, ingen emalj kvar. Börja drick med sugrör och stoppa in sugröret längre in i munnen så att drickan inte kommer i kontakt med tänderna. Finns heller inget sätt att få bort problemet, utan endast sluta dricka sött, eller göra som jag beskrev. Fick detta beskrivet av min tandläkare om du undrar.
Citera
2011-03-16, 23:50
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Många har känsliga tandhalsar och reagerar då på kallt, varmt, sött, surt och beröring. Har man hål i en tand ger det också ilningar eller om man har någon annan tandskada som tex efter tandgnissling eller frätskador. Testa en tandkräm för känsliga tandhalsar under en tid (tex Sensodyne), gå annars till en tandläkare. Finns behandlingar att göra mot just känsliga tandhalsar. En ny revolutionerande tandkrämstyp har också dykt upp på marknaden (dock inte testat) och heter nåt med Rapid, den ska hjälpa ögonblickligen enligt reklamen..
Senast redigerad av SkitArgDuva 2011-03-16 kl. 23:52.
Citera
2011-03-16, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sawma
Du har samma problem som jag har, ingen emalj kvar. Börja drick med sugrör och stoppa in sugröret längre in i munnen så att drickan inte kommer i kontakt med tänderna. Finns heller inget sätt att få bort problemet, utan endast sluta dricka sött, eller göra som jag beskrev. Fick detta beskrivet av min tandläkare om du undrar.

Så jag kommer vara så här för alltid?
Citera
2011-03-16, 23:52
Medlem
antiadmins avatar
Samma problem här , men jag kan inte sluta äta sötsaker eftersom det är så jävla gott!
Citera
2011-03-16, 23:58
Medlem
Sawmas avatar
Gör ett besök hos tandläkarn och se vad dem säger, finns flera orsaker till ilningar i tänderna, men det du beskrev lät precis som mitt problem, alltså att emaljen är borta. Enligt min tandläkare så kan det bli bättre om du sluta dricka/äta sött, men det kommer aldrig bli "normalt" igen...
Citera
2011-03-17, 00:33
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Vanligaste orsaken till ilningar är att man borstat för hårt och fått blottade tandhalsar, att ens emalj skulle vara borta tror jag är ganska sällsynt.
Det sawma pratar om heter: Erosion och orsakas av mycket läskedrycks intag och magsyra som löst upp tandens yta.
Citera
2011-03-17, 00:35
Medlem
smides avatar
Själv får jag alltid ilningar när jag äter äpple av någon konstig anledning.
Citera
2011-03-17, 00:40
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Själv får jag alltid ilningar när jag äter äpple av någon konstig anledning.
Troligen för att det är sött eller surt för tanden.
Citera
2020-08-14, 15:49
Medlem
Jagozars avatar
Istället för att starta en ny tråd återupplivar jag denna.

Jag har börjat få ilningar i tänderna sedan ungefär en vecka tillbaka utan någon uppenbar anledning. Dricker knappt läsk och äter inte mycket som innehåller någon syra. Det bara kom från ingenstans. Känns mest när jag dricker kallt vatten

Har provat Zendium Sensitive men den har inte hjälpt ett dugg. Finns det något annat man kan göra?
Citera
2020-08-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Istället för att starta en ny tråd återupplivar jag denna.

Jag har börjat få ilningar i tänderna sedan ungefär en vecka tillbaka utan någon uppenbar anledning. Dricker knappt läsk och äter inte mycket som innehåller någon syra. Det bara kom från ingenstans. Känns mest när jag dricker kallt vatten

Har provat Zendium Sensitive men den har inte hjälpt ett dugg. Finns det något annat man kan göra?

Enda gångerna jag får så där, och har börjat få på senare tid, är när jag borstat tänderna fel.

Man ska inte borsta uppåt och nedåt, utan mot sidorna. Borstar man uppåt och nedåt så blottlägger man tandhalsarna, man trycker undan tandköttet, och det ilar och gör ont vad man än gör! Räcker till och med att sätta tandborsten med tandkräm på mot tänderna så känns det som socker mot en kariesdrabbad tand.

Så prova med att bara borsta jäms med tandraderna så kanske det blir bättre.
Det kan ta några dagar innan ilandet går över.
Citera
2020-08-14, 15:59
Medlem
f30malmos avatar
Man kan få ilningar av allt möjligt. Förutom de anledningar som står ovan även av tandlossning och infektion i tandbenet eller bakterier vid roten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in