Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-16, 23:03
  #1
Medlem
Sandklefs avatar
Hej Flashback.
Jag satt en dag och lyssnade på spotify topplistan och fick då höra Enrique Iglesias nya låt Tonight (Im fking you).
Jag kände genast igen melodin och började lyssna igenom mina låtar som jag själv gjort.
Då kom jag fram till att det lät VÄLDIGT likt en låt som jag gjorde sommaren 2009, som också är den enda låten jag haft uppladdad på youtube.

Jag tänkte då. Varför skulle Enrique Iglesias sno en låt av mig?
Jag kom fram till att det faktiskt inte alls är omöjligt med tanke på att Enrique Iglesias antagligen köpt melodin av "Dj Frank E" som skapat det utifrån min låt.
Dj Frank E är väl kanske inte jätte känd, Mestadels för han sysslat med remixer tidigare.
Om man nu skulle få för sig att sampla en låt, då tar man en låt som inte så många har hört och som inte är gjord utav någon känd artist, i det här fallet stämmer det bra in på mig.

Nedan finns länk till en liten ihopsättning av låtarna jag hittat på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=wiZSQ3OZ5JM


Vad kan jag göra åt saken? Kan jag kräva pengar enligt upphovsrätten, eller är det inte tillräckligt likt?
Vad skulle ni ha gjort i den här situationen?
Vad tycker ni om likheterna?

MVH / "Kleffan"
Citera
2011-03-16, 23:08
  #2
Medlem
mattiaspolancos avatar
Det var faktiskt skrämmande likt.

Du kan be ditt skivbolag som släppte din låt kontakta Enriques management om hot och ersättning så får du se hur de ställer sig.
Citera
2011-03-16, 23:09
  #3
Medlem
valle20s avatar
Din melodi är väl knappast unik, du har antagligen använt något studioprogram med förprogrammerade strings osv. Vet inte om jag tyckte det var speciellt likt vid närmare lyssning heller, tyvärr.
Citera
2011-03-16, 23:09
  #4
Medlem
Sandklefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspolanco
Det var faktiskt skrämmande likt.

Du kan be ditt skivbolag som släppte din låt kontakta Enriques management om hot och ersättning så får du se hur de ställer sig.

Tyvärr så har du nog missuppfattat det. Jag har inte något skivkontrakt. Att göra musik är bara en liten hobby jag har.
Citera
2011-03-16, 23:11
  #5
Medlem
mattiaspolancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandklef
Tyvärr så har du nog missuppfattat det. Jag har inte något skivkontrakt. Att göra musik är bara en liten hobby jag har.

Det står ju på YouTube videon att den va released 2009?
Citera
2011-03-16, 23:11
  #6
Medlem
Sandklefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valle20
Din melodi är väl knappast unik, du har antagligen använt något studioprogram med förprogrammerade strings osv. Vet inte om jag tyckte det var speciellt likt vid närmare lyssning heller, tyvärr.


Alla ljud är gjorda av mig. Jag har satt ut varenda ton i låten. Ingenting är färdiga "strings"
Citera
2011-03-16, 23:12
  #7
Medlem
DVDGs avatar
Ja ta mig fan det var väldigt likt! OM jag nu förstod videon rätt, men det gjorde jag nog. Kan du bevisa det på något sätt?

När du gjorde låten, var den helt "ny" då, eller hade du gjort ngn remix på någon annan då? Länka runt på stora musikforum, bara googla. Gör sedan en ännu bättre och tydligare video, få upp tittare till typ 100 k så borde de fan höra av sig från bolaget för att fixa fram ngt smarrigt åt dig. Sedan tar jag 20% för rådet!


Edit, alltså bevisa att du gjort låten först!!
Citera
2011-03-16, 23:13
  #8
Medlem
Sandklefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspolanco
Det står ju på YouTube videon att den va released 2009?


Inte jag som gjort videon. Men låten laddades upp av mig på youtube 2009. *kan misstolkas*
Citera
2011-03-16, 23:15
  #9
Medlem
valle20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandklef
Alla ljud är gjorda av mig. Jag har satt ut varenda ton i låten. Ingenting är färdiga "strings"

Okej, då är det en annan fråga. Annars kan du alltid höra av dig till Enrique och fråga om du får göra en partymix på hans låt, tyckte de var ganska bra ihop!
Citera
2011-03-16, 23:15
  #10
Medlem
joumas avatar
Ja jävlar det var ju faktiskt redigt likt. Är din låt släppt på skivbolag? Börja isåfall med att kolla med dom. Annars kan du ju alltid ta kontakt med en jurist inom immaterialrätt.

Det kan vara svårt att slåss mot stora bolag och det kostar tid och pengar. Se exemplet med Timbaland:

http://en.wikipedia.org/wiki/Timbala...sm_controversy
Citera
2011-03-16, 23:16
  #11
Medlem
Sandklefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Ja ta mig fan det var väldigt likt! OM jag nu förstod videon rätt, men det gjorde jag nog. Kan du bevisa det på något sätt?

När du gjorde låten, var den helt "ny" då, eller hade du gjort ngn remix på någon annan då? Länka runt på stora musikforum, bara googla. Gör sedan en ännu bättre och tydligare video, få upp tittare till typ 100 k så borde de fan höra av sig från bolaget för att fixa fram ngt smarrigt åt dig. Sedan tar jag 20% för rådet!


Edit, alltså bevisa att du gjort låten först!!


Visst.
Min låt laddades upp 24 September 2009 http://www.youtube.com/watch?v=dvlcuV6tzH0
Hans låt hade Radio premiere i USA 1 November 2010
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Tonight_(I'm_Lovin'_You)
Citera
2011-03-16, 23:18
  #12
Medlem
Sandklefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valle20
Okej, då är det en annan fråga. Annars kan du alltid höra av dig till Enrique och fråga om du får göra en partymix på hans låt, tyckte de var ganska bra ihop!

Haha. Jo men om jag nu skulle få tag på honom så är nog inte det frågan jag först kommer på
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback