2011-03-16, 22:37
Medlem
Hej. Nu har torkarmotorn bak krånglat till det för mig.

Funka hur fint som helst tills en dag när den rörde sig lite till att den inte rör sig alls.
Hur som helst, Åkte i väg till jobbet dagen efter, lite små less på torkaren och då hör jag ett
klickande ljud bak i bilen.

Stannar vid jobbet och med bilen igång så går jag till bakluckan och lyssnar, "klick" några sekunders tystnad "klick"... (märke att lyset blev svagare när den "klickar")

Så vad beror det här på? Är det ett kabelbrott nånstans? Är det motorn som är slut?
Eller är det nått annat spännande fel?
Citera
2011-03-17, 07:39
Medlem
sommarlovs avatar
Antagligen samma som till min V40.
Inte får man loss motorn heller, skruvad i glaset, vågar inte ta i...
Citera
2011-03-17, 12:17
Medlem
toby79s avatar
Det är rätt vanligt att de där beckar ihop och slutar fungera. Vill man slippa det så ska man använda den lite då och då så avlagringarna nöts bort.

Du kan testa att smörja upp axeln med lite olja.
Citera
2011-03-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är rätt vanligt att de där beckar ihop och slutar fungera. Vill man slippa det så ska man använda den lite då och då så avlagringarna nöts bort.

Du kan testa att smörja upp axeln med lite olja.

okej skall provas...
Citera
2011-03-17, 23:18
Medlem
OrakelSpektakels avatar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19536

Visar torkarna fram, men du kan tillämpa det baktill på samma sätt. 850 har en plasthatt över gummigenomföringen i glaset eller hur? Har den spruckit så blir det väl mer väta som får det att bildas avlagringar som får det att gå trögt. Jag var tvungen att ta en avdragare för att få loss motoraxeln från "skenan" (med hålet för axeln alltså). Sjukt vad trögt det går, motorn måste vara stark som pallar att vrida runt detta.
Köp ny plasthatt hos märkeshandlaren för ett par tior. Ta det försiktigt med "skenan", aluminium är inte hållbart. Låt bli knappen till torkaren, om du har strömbrytaren "på" men skiten tvingas vara still kan det nog göra lindningen i motorn för varm så den går åt helvete. Och den är dyrare än du tror. Panelen på insidan av lastrumsdörren sitter ju delvis med plasthattar som går sönder av att du lossar, så du köper väl ett par sådana på samma gång.

Du har kombi, eller hur?
Citera
2011-03-18, 11:52
Medlem
Jag kan varmt rekomendera Biltemas teflonspray, på min bil började torkaren bak gå sakta och tungt i höstas, petade dit lite teflonspray utan att montera bort något, körde några varv, på med lite mer.

Som ny!
Citera
2011-03-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19536

Visar torkarna fram, men du kan tillämpa det baktill på samma sätt. 850 har en plasthatt över gummigenomföringen i glaset eller hur? Har den spruckit så blir det väl mer väta som får det att bildas avlagringar som får det att gå trögt. Jag var tvungen att ta en avdragare för att få loss motoraxeln från "skenan" (med hålet för axeln alltså). Sjukt vad trögt det går, motorn måste vara stark som pallar att vrida runt detta.
Köp ny plasthatt hos märkeshandlaren för ett par tior. Ta det försiktigt med "skenan", aluminium är inte hållbart. Låt bli knappen till torkaren, om du har strömbrytaren "på" men skiten tvingas vara still kan det nog göra lindningen i motorn för varm så den går åt helvete. Och den är dyrare än du tror. Panelen på insidan av lastrumsdörren sitter ju delvis med plasthattar som går sönder av att du lossar, så du köper väl ett par sådana på samma gång.

Du har kombi, eller hur?

yes indeed... men nu funkar inte motorn... stendöd men det klickar och drar ström i alla fall... men motor flyttar inte torkaren en millimeter ens... vette fan vad det är för fel...
Citera
2011-03-18, 20:06
Medlem
MrColts avatar
Standardfel på V70.
Elmotorn är sönder,bara köpa ny och slänga den gamla.
Citera
2011-03-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Standardfel på V70.
Elmotorn är sönder,bara köpa ny och slänga den gamla.

FUCK!!! aja bara att köpa en ny... tack för svaret
Citera
2011-03-24, 05:50
Medlem
razorXs avatar
Det där klicket är motorn som stänger av sig. Skruva bort muttern och kör med lite rengöringsspray samtidigt som du ruckar i armen. Jag hade precis samma fel på min v70 -03 men nu funkar den igen.

1. skruva bort muttern.
2. mosa in rengöringsspray (Jag annvände brake cleaner)
3. när armen börjat röra sig smörj med teflon,wd40,5/56 vad du nu har tillgängligt.
Senast redigerad av razorX 2011-03-24 kl. 05:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in