Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 10:21
  #145
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2017-05-24, 02:08
  #146
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Haha nej. Du ser såklart inte horder av av hipsters om du går ut på stan, du ser en blandning av olika människor, unga, gamla, kanske ett par tre hipsters, men mestadels bara folk som klär sig som vem som helst, dvs inte modeenligt eller något som sticker ut. Märks att du sitter i din mammas källare och skriver, och antagligen inte rört dig utanför landets gränser någonsin i ditt liv.

Pratade med personen som jag skrev om som bor i japan (en amerikan), designade ansiktsmasker är så vanliga att du kan köpa dom i vilken butik som helst, på en mack osv. Det är verkligen ett supervanligt mode och inte konstigare än att bära en designad t-shirt, enligt denna person.

Under 2014 så såldes det över 4 miljarder ansiktsmasker i Japan. Det är en extremt stor marknad med ungefär 126 miljoner potentiella konsumenter och det har gjort att det har vuxit fram vissa nischade segment vars främsta målgrupp är trendkänsliga kvinnor i 20-årsåldern. Det är däremot en ytterst liten del av den totala marknaden och det kommer inte att förändras någon gång i den närmaste framtiden heller. Alla japaner bär ansiktsmask.

Sjukdomar är den främsta orsaken. Om du är sjuk – men inte tillräckligt sjuk för att vara sängliggande eller i behov av läkarvård – så går du till jobbet i en ansiktsmask. När jag försökte sjukanmäla mig i Japan så blev jag direkt uppmanad att besöka en läkare. Jag behövde dock inte göra det efter att jag förklarat att européer undviker sjukhus i största möjliga mån. Sjukhusen har begränsade resurser och dessa bör enbart användas om du är akut sjuk. Vi går inte dit om vi bara är lite lätt förkylda eller febriga.

Allergier är också en anledning till att folk bär masker. Det är mycket ohyfsat att snyta sig eller ens nysa okontrollerat framför andra. Så är du pollenallergiker så sätter du på dig en mask som är speciellt utformad för att lindra symtomen.

Yngre kvinnor kan däremot sätta på sig ansiktsmask så fort de inte sminkat sig eller om de får en finne som de vill dölja. Jag hade en granne som var sådan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback