29 988 besökare online
856 864 medlemmar • 45 814 862 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Socialantropologi, etnologi och sociologi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Lilongwe
Medlem
Lilongwes avatar
Jag är nu inne på min andra termin som utbytesstudent i Flandern, Belgien. Jag kan inte sluta störa mig på hur fånigt ohygieniska och ineffektiva människor är här, därför bestämde jag mig för att fixa ett Flashback-konto så jag kan ventilera mina tankar och kanske utbyta dem med någon annan som har resonerat kring detta.

Så, vad är det angående flamländarnas hygien som jag stör mig på? Deras näsdukar. Om man ser någon använda en näsduk gjord av textil i Sverige så är vederbörande antagligen född någon gång under 1900-talets första hälft. Här har nästintill alla, från barn till gamlingar, en snorig näsduk gjord av textil i sin byxficka. Konstant ser jag människor som tar upp sina hopvecklade och redan använda näsdukar ur byxfickan, de vecklar upp den, snyter sig och gräver i näsan med den, för att sedan veckla ihop den och stoppa tillbaka den i fickan. Inte nog med att de bökar i flera dagar gammalt snor, de skiter också nämligen fullständigt i att vara diskreta med det. Det värsta är nog när mina flamländska klasskamrater snyter sig i föreläsningssalarna. Det är inte så att de torkar bort lite snor som hänger vid nästippen, de låter nämligen vanligtvis som brunstiga elefanter när de vill få ut varenda liten droppe samt snorkråka. X antal gånger har jag haft någon som sitter bakom mig och börjar snyta sig så jävla högt att man verkligen helt omöjligt kan höra vad föreläsaren säger. Och grejen är ju att ingen höjer ett ögonbryn, det är alltså ett helt normalt beteende hos flamländarna.

Ineffektivitet i flamländarnas vardagliga liv är också jävligt påtagligt, bäst syns det inom handelssektorn. Om man ser på antal kunder per antal kassor i en butik, så vågar jag påstå att köerna här är längre än i de flesta andra länder som jag har varit i. Och när man väl har kommit fram till rullbandet och kunden framför ska betala sitt lilla paket tuggummi, så börjar kassörskan och kunden gå in i djupa diskussioner där de snackar om meningen med livet (det låter som det iaf). Vidare är det ju en självklarhet att matbutikerna inte använder sig av en enkel liten varuseparator som gör att kunderna lugnt och sansat kan packa ner varorna i sina påsar. Nej, man måste hetsa som fan när kassörskan glor på en och väntar på att man har packat ner sin skit och gjort plats åt nästa kunds varor. En annan grej handlar om hur extremt dumt flamländare agerar (eller inte agerar) när de står i köer, om några flamländare står i en kö och dessa ser att kön bredvid är avsevärt mycket kortare så byter de inte, aldrig.

Så, någon som känner igen detta eller har något att tillägga när det kommer till hur flamländare kan irritera en?

Yingtenaxiongnaier
Avstängd
Yingtenaxiongnaiers avatar
Det där var den roligaste texten jag har läst på länge
Särskilt det där med näsdukarna, har dock inget att berätta själv.

Men skriv mer saker om dessa flamländaret!!!

Lilongwe
Medlem
Lilongwes avatar
Finns det ingen som har erfarenheter att dela med sig?

Lilongwe
Medlem
Lilongwes avatar
Hoppas jag inte förblir den enda som skriver i den här tråden...någon av er flashbackare måste ju också bo här i Flandern och ha erfarenhet av den här nationen.

Känner att jag måste ventilera lite angående mina sju housemates, som alla är flamländare och ca. 20 år gamla. Några av dem är så jävla äckliga, omogna och respektlösa så att det är sjukt.

Vi delar på en toalett, och nu har det hänt några gånger att spya, mensblod och bajs möter mig på toalettringen. Hur fan kan man spy ner, mensa ner, och bajsa ner en toalettring? Och hur fan kan man skita i att inte torka bort det efter sig? Sen hör det ju givetvis till vardagen att inte torka bort bajset med toalettborsten, så toaletten är ganska ofta till hälften brun. Om de nu får för sig att använda toalettborsten, så inte fan sköljer de av den i toaletten, de lämnar bara den nerbajsade toalettborsten i behållaren och låter ett rejält lager bajssediment byggas upp där. Köket är också bara sjukt smutsigt non-stop, skräp och matrester överallt. De har dock inte bajsat i köket än.

Grejen är den att alla studenter här åker hem till mamma och pappa under helgen, uppskattningsvis gör 95 % av studenter här på det sättet (ingen bor ju längre bort än en timme i det här lilla landet). På fredag kväll åker de hem, får sina kläder tvättade, får äta mammas köttfärssås, får pengar för att klara av nästa vecka, och får med sig en matlåda med köttfärssås när de kommer tillbaka på söndag kväll. Utöver det så kommer vår hyresvärd absolut varje söndag och städar toaletten, köket och hallen så att det blänker lika mycket som i en reklamfilm för rengöringsprodukter. Men stället ser ändå ut som en heroinmissbrukares bostad efter några dagar.

Sjukt bortskämda snorungar som inte bara är respektlösa mot andra som bor i samma hus, utan också mot de själva när de tillåter sig själva leva som grisar.

Treefall
Medlem
Du har bara dåliga huskompisar och generaliserar ganska mycket i dina historier.
Jag har aldrig varit med om det du beskriver i ditt första inlägg.

Tarasquest
Medlem
Låter som om du förväntar dig att det ska vara som i Sverige. Själv uppmärksammade jag nog mest kostvanorna som coffeshops, barer och pommesfritesstånd överallt. Folk är rätt så kraftiga, burdusa och på. Tyckte att stämningen var lite för intensiv och det fanns ingen självreflektion. Dock så träffade jag också en del trevliga holländare i alla fall, men man behöver en semester efter semestern

Lilongwe
Medlem
Lilongwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treefall
Du har bara dåliga huskompisar och generaliserar ganska mycket i dina historier.
Jag har aldrig varit med om det du beskriver i ditt första inlägg.

Ok, mina huskompisar är nog extra ohygieniska. Men jag har sett oerhört äckliga kök och toaletter här i andra hus också, något som man exempelvis aldrig skulle se i Sverige.

Och när det kommer till flamländarnas snor och näsdukar, så vill jag påstå att det gäller en klar majoritet av nationen. Likaså det totalt efterblivna och ineffektiva beteendet i köer och vid kassor.

Lilongwe
Medlem
Lilongwes avatar
En annan grej är deras beteenden vid övergångsställen.

Det finns inte en enda jävel som går mot röd gubbe. En flamländare kan stå på någon enslig väg, och varken höra eller se någon bil på flera hundra meters avstånd. De bara stirrar på den där röda gubben tills den slocknar och den gröna gubben under börjar lysa. Hur riskfritt det än har varit, så har jag helt ärligt inte en enda gång sett någon gå mot röd gubbe. De bara stirrar och förlitar sig blint på den röda och gröna gubben. Om någon exempelvis står vid en större väg med mycket trafik, så tittar de varken åt vänster eller höger när de går över. Så fort det slår om till grönt, så börjar de bara gå över gatan utan att ens tänka tanken att försäkra sig om att alla bilar verkligen kommer stanna.

BandieraRossa
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
En annan grej är deras beteenden vid övergångsställen.

Det finns inte en enda jävel som går mot röd gubbe. En flamländare kan stå på någon enslig väg, och varken höra eller se någon bil på flera hundra meters avstånd. De bara stirrar på den där röda gubben tills den slocknar och den gröna gubben under börjar lysa. Hur riskfritt det än har varit, så har jag helt ärligt inte en enda gång sett någon gå mot röd gubbe. De bara stirrar och förlitar sig blint på den röda och gröna gubben. Om någon exempelvis står vid en större väg med mycket trafik, så tittar de varken åt vänster eller höger när de går över. Så fort det slår om till grönt, så börjar de bara gå över gatan utan att ens tänka tanken att försäkra sig om att alla bilar verkligen kommer stanna.

Det kanske delas ut rejäla böter vid gång mot röd gubbe; i vissa länder gör de ju det. Det är faktiskt en trafiköverträdelse att gå mot röd gubbe, även i Sverige, men här får ingen straffböter för det.

Lilongwe
Medlem
Lilongwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Det kanske delas ut rejäla böter vid gång mot röd gubbe; i vissa länder gör de ju det. Det är faktiskt en trafiköverträdelse att gå mot röd gubbe, även i Sverige, men här får ingen straffböter för det.

Ja, det är rejäla böter. Ca 100 € har jag för mig. Men jag tycker fortfarande det är orimligt att inte gå mot röd gubbe på en enslig liten väg där det inte finns någon risk alls att åka dit.

jkl555
Medlem
jkl555s avatar
Kul läsning detta eftersom också jag befinner mig i Flandern på utbyte, fast på andra sidan, dvs. norra Flamland och Södra Holland. Jag har egentligen inte så mycket att säga om hygienen, eftersom jag lyckligtvis slipper dela bostad med detta depraverade folk. Däremot misstänker jag att hygienen är värre i Belgien än i Holland, vilket antagligen har att göra med att Franskheten har gjort dem smutsiga och lortiga där nere.

Icke desto mindre finns det en hel del element som stör mig hos Flamländarna. Det gäller framförallt deras retarderade existens. Först och främst kläderna; de flesta här på universitet går runt i någon slags variant av finskor, men som är helt otroligt fula, i och med att halva skon består av någon slags framdel som är för smal för att foten ska få plats där, vars enda funktion tycks vara att peka uppåt, som någon slags variant av dom gamla träskorna men i modern tappning. Och sen, frisyrerna, alla killarna här är krulltottar allihop, men så har de dränkt skallen i gele, som gör att deras krullitotter rullar ihop sig i små vaxliknande lockar som blänker och bara ser förbedrövligt ut.

En annan sak är deras matvanor; deras föda består i stort sett av bröd, ost och mjölk. Detta äter de till frukost lunch och middag, när de inte äter smäller i sig snabbmat, vilket består av vad som helst så länge det är friterat (de tycks leva i tron att allt är gott bara det är friterat). Jag misstänker att denna diet gör så att de ser så fula ut i ansiktet. De ser ut som en enda stor grimas i ansiktet, eller som om någon som ätit gammal ost fisit dem i ansiktet.

Jag ska inte ens nämna deras språk, och de märkliga ljuden de ger ifrån sig.. men återkommer antagligen snart med fler anmärkningar, för det finns mycket att säga om detta märkliga folk.

Exakte
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkl555
Och sen, frisyrerna, alla killarna här är krulltottar allihop, men så har de dränkt skallen i gele, som gör att deras krullitotter rullar ihop sig i små vaxliknande lockar som blänker och bara ser förbedrövligt ut.

Haha, kul att du har noterat det. Jag och en polare hittade massa 'vimmelbilder' från regionen för ett par år sedan och satt och skrattade i timmar åt hur samtliga killar såg ut i håret.
Det är intressant hur lika varandra killarna i det där området är. I princip alla stämmer in på den stereotypbild jag har av dem; geledränkta skallar, burdusa, ohygieniska och älskar allt friterat doppat i feta såser.

Svara på ämne
Topp Dela »