2011-03-15, 09:32
Medlem
Jag har försökt hitta vad straffet för att köra ett lastbilsreggat fordon med B kort är. Alltså ett fordon som kräver C kort. Det enda jag kan hitta med lämpliga källor är för att köra A fordon med B kort men har någon källa på vad det är för straff på att köra lastbil med B kort?
Citera
2011-03-15, 09:45
Medlem
Necropoliss avatar
antagligen är det samma straff som att köra utan körkort, Har inte sökt och vet inte vad det är för straff för det men att du har B kort spelar nog ingen roll, Utom att du troligen blir av med det om dom tar dig.
Citera
2011-03-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolis
antagligen är det samma straff som att köra utan körkort, Har inte sökt och vet inte vad det är för straff för det men att du har B kort spelar nog ingen roll, Utom att du troligen blir av med det om dom tar dig.

Så är det inte om man kör mc med fel behörighet...

Edit: formulering.
Citera
2011-03-15, 17:41
Medlem
Iveccs avatar
Lätt lastbil får man alltid köra på B kort. För att få klassas som LB så måste bilen väga under 3500kg annars är det tung lastbil.

Har du inte körkort för en lastbil som du ändå påträffas köras så bör brottet klassificeras som olovlig körning.
Citera
2011-03-15, 17:50
Citat:
Ursprungligen postat av sallya
Så är det inte om man kör mc med fel behörighet...

Edit: formulering.
Att köra MC på B-körkort renderar normalt i en varning, så det brukar man ensamt inte tappa körkortet för.
ED: Kan tilläggas att om man kör MC med AM-kort så tappar man regelmässigt AM - det gäller även (och kanske oftast) trimmade mopeder som ju juridiskt är att anse som motorcyklar.

Brottet för att köra C-fordon på B-körkort är samma, olovlig körning. Utan att någonsin stött på en sådan kombination vill jag nog tro att det däremot kommer att rendera i en återkallelse av B-behörigheten. C får ju anses vara en "högre" och mer kvalificerad behörighet än B, medan A är ett lättare fordon än B.

Jämför t.ex. de som kör trimmad epatraktor (juridiskt sett en bil), dessa tappar sitt AM-kort eftersom de kört fordon som kräver B-behörighet. B anses vara en mer kvalificerad behörighet än AM.
Senast redigerad av Caimen 2011-03-15 kl. 17:58.
Citera
2011-04-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Att köra MC på B-körkort renderar normalt i en varning, så det brukar man ensamt inte tappa körkortet för.
ED: Kan tilläggas att om man kör MC med AM-kort så tappar man regelmässigt AM - det gäller även (och kanske oftast) trimmade mopeder som ju juridiskt är att anse som motorcyklar.

Brottet för att köra C-fordon på B-körkort är samma, olovlig körning. Utan att någonsin stött på en sådan kombination vill jag nog tro att det däremot kommer att rendera i en återkallelse av B-behörigheten. C får ju anses vara en "högre" och mer kvalificerad behörighet än B, medan A är ett lättare fordon än B.

Jämför t.ex. de som kör trimmad epatraktor (juridiskt sett en bil), dessa tappar sitt AM-kort eftersom de kört fordon som kräver B-behörighet. B anses vara en mer kvalificerad behörighet än AM.

Blir OT nu men ändå...

Är i tankar på att dra ut med min nyinköpta hoj. Har B körkort men inte gjort uppkörning för A än (dock klarat resten)... Om påföljden för en eventuell kontroll högst kan bli böter så är det ju värt det. Vet någon hur det blir med lämpet för A-behörigheten? Jag har ju som jag skrev gjort riskutbildningar och skrivit upp och det vore surt att behöva göra om allt för att man är ute och "övar lite"

Tacksam för svar!
Citera
2011-04-20, 18:09
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrus
Blir OT nu men ändå...

Är i tankar på att dra ut med min nyinköpta hoj. Har B körkort men inte gjort uppkörning för A än (dock klarat resten)... Om påföljden för en eventuell kontroll högst kan bli böter så är det ju värt det. Vet någon hur det blir med lämpet för A-behörigheten? Jag har ju som jag skrev gjort riskutbildningar och skrivit upp och det vore surt att behöva göra om allt för att man är ute och "övar lite"

Tacksam för svar!
Jag är inte 100 säker, men det vore konstigt om transportstyrelsen inte skulle dra in körkortstillståndet om man kör fordonet utan att vara behörig. Du står att förlora allt för mycket om du nu är så nära att köra lagligt.
Citera
2011-04-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Jag är inte 100 säker, men det vore konstigt om transportstyrelsen inte skulle dra in körkortstillståndet om man kör fordonet utan att vara behörig. Du står att förlora allt för mycket om du nu är så nära att köra lagligt.

Därav min fråga

Jag tänkte ta mig ut till ett ställe där konbanorna finns för att öva lite på dem men om det är som du skriver så har jag för mycket att förlora på det... Tack för ditt svar, mc:n får stå kvar i garaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in