Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-14, 22:15
  #1
Medlem
joims avatar
Höll på att göra mig illa idag på bänkpressen, luften gick ur mig och armarna la av. Som tur var fanns några grabbar i närheten som kunde hjälpa mig. Lite pinsamt, men sånt händer om man tränar ensam. På bänkpressen så kan man låta bli att spänna fast vikterna på ena sidan för att tippa över. Men det gymmet har inget bra golv.

Eftersom jag tränar ensam så kan jag inte träna riktigt tungt på dessa övningar, som bänkpress och knäböj. Ska jag då strunta i att träna dessa alls?


Förresten så har jag asperger, så att skaffa vänner att träna med eller fråga andra på gymmet om hjälp är uteslutet.
Citera
2011-03-14, 22:18
  #2
Avstängd
johnfowless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Höll på att göra mig illa idag på bänkpressen, luften gick ur mig och armarna la av. Som tur var fanns några grabbar i närheten som kunde hjälpa mig. Lite pinsamt, men sånt händer om man tränar ensam. På bänkpressen så kan man låta bli att spänna fast vikterna på ena sidan för att tippa över. Men det gymmet har inget bra golv.

Eftersom jag tränar ensam så kan jag inte träna riktigt tungt på dessa övningar, som bänkpress och knäböj. Ska jag då strunta i att träna dessa alls?


Förresten så har jag asperger, så att skaffa vänner att träna med eller fråga andra på gymmet om hjälp är uteslutet.
kör hantelpress istället, och benpress kör du i maskin
Citera
2011-03-14, 22:19
  #3
Medlem
tycker inte att du ska lägga av med att köra de grundläggande övningarna bara för du är ensam. Kör lättare vikter och fler reps så löser det sig
Citera
2011-03-14, 22:19
  #4
Medlem
Har tränat själv knäböj och bänkpress hela min styrketräningskarriär. Funkar utmärkt. Har aldrig failat och att faila i så stora muskler får väl inte anses som positivt heller. Lär dig känna när du är för trött för ett lyft till och avsluta settet.
Skulle jag faila så har jag då tränat på det. I bänk är det bara att lägga ner stången på magen, rulla ner den och lyfta upp den igen med ett marklyft. I knäböj är det bara att luta sig bak och släppa stången ett par decimeter (såg nu att du har dåligt golv).
__________________
Senast redigerad av mikeni 2011-03-14 kl. 22:22.
Citera
2011-03-14, 22:26
  #5
Medlem
kör lättare vikter eller kör bänkpress i maskin.
Citera
2011-03-14, 22:31
  #6
Medlem
Fjuxans avatar
Kör dina press i en smithmaskin istället, eller har inte det samma effekt?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2011-03-14, 22:39
  #7
Medlem
Agneta.Patrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuxan
Kör dina press i en smithmaskin istället, eller har inte det samma effekt?

Rätta mig gärna om jag har fel.
I en smithmaskin så balanseras vikterna åt dig vilket gör att det inte blir samma effekt, nej.

On topic: Hur pass tungt kör du? Jag tränade oftast själv förut och då jag alltid skrev upp min resultat så hade jag ett hum om hur mycket jag skulle klara att pressa upp. Jag hamnade aldrig i en situation där jag inte orkade.
__________________
Senast redigerad av Agneta.Patrull 2011-03-14 kl. 22:55.
Citera
2011-03-14, 22:45
  #8
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
kör hantelpress istället, och benpress kör du i maskin

Bra råd. Det är också utförandet som är A och O.
Citera
2011-03-14, 22:48
  #9
Medlem
Fjuxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agneta.Patrull
I en smithmaskin så balanseras vikterna åt dig vilket gör att det inte blir samma effekt, nej.

Hur pass tungt kör du? Jag tränade oftast själv förut och då jag alltid skrev upp min resultat så hade jag ett hum om hur mycket jag skulle klara att pressa upp. Jag hamnade aldrig i en situation där jag inte orkade.

60KG vikter, sen vet jag inte hur man räknar stången viktmässigt?

Men som du säger, jag tar ju inte 60KG i bänkpress men i smithen klarar jag ju av det.

Tack för svaret!
Citera
2011-03-14, 22:50
  #10
Medlem
Highsounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Höll på att göra mig illa idag på bänkpressen, luften gick ur mig och armarna la av. Som tur var fanns några grabbar i närheten som kunde hjälpa mig. Lite pinsamt, men sånt händer om man tränar ensam. På bänkpressen så kan man låta bli att spänna fast vikterna på ena sidan för att tippa över. Men det gymmet har inget bra golv.

Eftersom jag tränar ensam så kan jag inte träna riktigt tungt på dessa övningar, som bänkpress och knäböj. Ska jag då strunta i att träna dessa alls?


Förresten så har jag asperger, så att skaffa vänner att träna med eller fråga andra på gymmet om hjälp är uteslutet.

Tränar du alltid till fail?
Citera
2011-03-14, 22:58
  #11
Medlem
Agneta.Patrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuxan
60KG vikter, sen vet jag inte hur man räknar stången viktmässigt?

Men som du säger, jag tar ju inte 60KG i bänkpress men i smithen klarar jag ju av det.

Tack för svaret!
Nu var i och för sig viktfrågan riktad till TS Men till dig, skippa smithen
Citera
2011-03-14, 23:01
  #12
Medlem
Fjuxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agneta.Patrull
Nu var i och för sig viktfrågan riktad till TS Men till dig, skippa smithen

Tabbe av mig men tack ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback