Citat:
Ursprungligen postat av thebiglebowski
Okej, ser att Excell är poppis, finns det någon snabb tutorial video eller liknande? ledsen men har faktiskt aldrig använt Excell

När jag började använda excel så visste jag i princip bara hur man startade programmet. Resten löste sig självt med tiden, lite experimenterande, frågade andra, sökte på nätet osv.
Jag använder mig av lätta grejer när jag gör beräkningar. Det finns hur många sätt som helst man kan göra på som får världens raketforskare att häpna, men de lätta sätten duger gott och väl.
Autosumma är en finurlig grej. Skriv två tal över och under varandra, klicka på cellen (en cell är en ruta på sidan) under dessa två och tryck på autosumma så räknar programmet ut allt själv. Sen kan man dra och flytta den blå markering som blir om man vill ha med mer eller mindre.
Använd = när du vill få ett värde i en cell. Säg att du har några olika celler som du vill lägga ihop. då kan du välja en ruta där du vill att informationen ska visas. Mata in = där och markera första rutan. Tex lön. sen kan du skriva - och klicka på hyra, fortsätt med alla dina utgiftsaldon eller det du vill ha med. När du kommer till den sista rutan du vill ha med trycker du på enter och vipps har programmet räknat ut allt åt dig.
Du kan dra detta exakt hur långt du vill. Alla fyra räknesätten går att använda. Man kan lägga ihop värden på andra sätt också, men det där är ett enkelt sätt så man slipper sitta och lägga till +-*/ själv.
Har du internetbanken så kan du kopiera alla transaktioner och sedan klistra in som unicode. Då får du informationen så som den är visad i internetbanken.
Efter det kan du ordna kategorier, mat, bensin, nöje osv och bara dra varje summa till kategorin och köra autosumma, till sist får du en uppfattning om vad just du är ute efter. Som sagt, jag är fortfarande novis (klarar grundkursen plus lite till) på excel, men det är ett underbart program och det är i stort sett bara fantasin som sätter gränser efter kunskapen, eller om det är tvärt om.
Använd även funktionen med flera flikar i samma dokument. Det sitter 3 st som standard. Lägger du till 9 så har du en för varje månad. Dessa går att döpa efter tycke och smak. Du kan hänvisa och hämta information från celler i andra blad, böcker osv så länge du har en giltig sökväg. Tex att de ligger i samma mapp, eller på samma dator, eller till och med nätverk. Själv låter jag allt ligga i samma fil och länkar högst till ett granndokument i samma mapp. Då är det lättare att ha koll.
Som du märker är detta ett stort och mångsidigt program och att förklara alla fiffigheter skulle säkert ta flera veckor och informationen skulle bli som en telefonkatalog.
Sätt dig och pilla lite en lugn stund så kommer du på något bra.