• 1
  • 2
2011-03-14, 17:55
Medlem
thebiglebowskis avatar
Tjena, jag söker någon form av program där jag kan skriva in mina inkomster och utgifter, väldigt simpelt med andra ord!

Jag får ca 1000kr i månaden för mitt studiebidrag, de pengarna lägger jag i stort sett på alkohol, weed och mat (cola, pizza, ni vet hur det är). Efter ett tag av relativt ekonomiskt beteende så har jag skrapat ihop ett konto med några tusen och jag vill nu inte lägga alla dessa pengar på massa skit varje dag utan jag vill ha något program där jag ska kunna skriva in allt jag lägger pengar på!

Varje kväll vill jag kunna komma hem och skriva ner/klicka in dagens inköp som tex "14 mars 1st cola (10kr), 1st pizza (70kr) och 24st öl (200kr). Efter några månader vill jag sedan kunna se alla mina utgifter i olika sorters diagram och se vad och när jag spenderar mina pengar på, det är därför jag inte bara kan skriva in allt i ett word dokument.

Eftersom jag knappt tjänar några pengar behöver det inte vara något komplicerat program med koll på låneränta eller hyra utan endast enkla vardagliga utgifter.

Tack för vettiga svar!
Citera
2011-03-14, 17:56
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Excel?
Citera
2011-03-14, 17:56
Medlem
nikkstrs avatar
Funkar ju med Excel?
Citera
2011-03-14, 20:34
Medlem
https://www.smartbudget.se/budget.aspx
Citera
2011-03-14, 21:40
Medlem
toby79s avatar
Även jag svarar Excel på detta. Funkar klockrent och man är helt fri att ställa upp informationen som man själv vill.
Citera
2011-03-14, 23:44
Medlem
thebiglebowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Även jag svarar Excel på detta. Funkar klockrent och man är helt fri att ställa upp informationen som man själv vill.
Okej, ser att Excell är poppis, finns det någon snabb tutorial video eller liknande? ledsen men har faktiskt aldrig använt Excell
Citera
2011-03-15, 17:11
Medlem
BadLemons avatar
http://www.youtube.com/results?searc...utorial&aq=2sx

youtube , är fan i mig det bästa sen skivat bröd. om man vill ha tutorial´s
till fan och hans moster..
Citera
2011-03-15, 19:23
Medlem
Själv kör jag med iCash.. finns på PB att ladda ner.. Kanske lite för avancerat för ditt ändamål men.
Citera
2011-03-15, 22:57
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebiglebowski
Okej, ser att Excell är poppis, finns det någon snabb tutorial video eller liknande? ledsen men har faktiskt aldrig använt Excell

När jag började använda excel så visste jag i princip bara hur man startade programmet. Resten löste sig självt med tiden, lite experimenterande, frågade andra, sökte på nätet osv.
Jag använder mig av lätta grejer när jag gör beräkningar. Det finns hur många sätt som helst man kan göra på som får världens raketforskare att häpna, men de lätta sätten duger gott och väl.

Autosumma är en finurlig grej. Skriv två tal över och under varandra, klicka på cellen (en cell är en ruta på sidan) under dessa två och tryck på autosumma så räknar programmet ut allt själv. Sen kan man dra och flytta den blå markering som blir om man vill ha med mer eller mindre.

Använd = när du vill få ett värde i en cell. Säg att du har några olika celler som du vill lägga ihop. då kan du välja en ruta där du vill att informationen ska visas. Mata in = där och markera första rutan. Tex lön. sen kan du skriva - och klicka på hyra, fortsätt med alla dina utgiftsaldon eller det du vill ha med. När du kommer till den sista rutan du vill ha med trycker du på enter och vipps har programmet räknat ut allt åt dig.
Du kan dra detta exakt hur långt du vill. Alla fyra räknesätten går att använda. Man kan lägga ihop värden på andra sätt också, men det där är ett enkelt sätt så man slipper sitta och lägga till +-*/ själv.
Har du internetbanken så kan du kopiera alla transaktioner och sedan klistra in som unicode. Då får du informationen så som den är visad i internetbanken.

Efter det kan du ordna kategorier, mat, bensin, nöje osv och bara dra varje summa till kategorin och köra autosumma, till sist får du en uppfattning om vad just du är ute efter. Som sagt, jag är fortfarande novis (klarar grundkursen plus lite till) på excel, men det är ett underbart program och det är i stort sett bara fantasin som sätter gränser efter kunskapen, eller om det är tvärt om.

Använd även funktionen med flera flikar i samma dokument. Det sitter 3 st som standard. Lägger du till 9 så har du en för varje månad. Dessa går att döpa efter tycke och smak. Du kan hänvisa och hämta information från celler i andra blad, böcker osv så länge du har en giltig sökväg. Tex att de ligger i samma mapp, eller på samma dator, eller till och med nätverk. Själv låter jag allt ligga i samma fil och länkar högst till ett granndokument i samma mapp. Då är det lättare att ha koll.

Som du märker är detta ett stort och mångsidigt program och att förklara alla fiffigheter skulle säkert ta flera veckor och informationen skulle bli som en telefonkatalog.

Sätt dig och pilla lite en lugn stund så kommer du på något bra.
Citera
2011-03-16, 08:53
Medlem
Mulas avatar
Själv kör jag gnucash (www.gnucash.org) , finns också en tråd här med tips och support.
Citera
2011-03-16, 15:28
Medlem
Gnucash!

Instegströskeln är lite hög, men när du väl kommit igång är det klockrent för detta ändamål!

Finns som sagt en kanonbra supporttråd för gnucash här på FB
Citera
2011-04-23, 11:29
Medlem
Jag tänkte använda gnucash till bokföring i en liten firma. Finns gnucash i svensk översättning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in