Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-14, 16:36
  #1
Avstängd
Jag är icke troende så jag tror inte att det var Gud som skrev den. Någon jude/ judar var det kanske? Är det någon som vet vem eller vilka som skrivit bibeln?

Hare.
Citera
2011-03-14, 16:38
  #2
Avstängd
tjabbas avatar
Moses?
Citera
2011-03-14, 16:39
  #3
Medlem
Vem som skrev Gamla Testamentet vet jag inte, men det Nya Testamentet tillskrivs bland annat Matteus, Markus, Lukas och Johannes.
Citera
2011-03-14, 16:45
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejnitton
Vem som skrev Gamla Testamentet vet jag inte, men det Nya Testamentet tillskrivs bland annat Matteus, Markus, Lukas och Johannes.
Vad är det för skillnad på de båda testamentena? Och det nya testamentet, skrev det nydligen eller?
Citera
2011-03-14, 16:55
  #5
Avstängd
ikosaedris avatar
djävulen skrev den. det var guds sätt att testa oss, om vi följer djävulen eller rationalitet/gud

Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvraaael
Hare.
varför skrev du hare?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hare
Citera
2011-03-14, 16:57
  #6
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejnitton
Vem som skrev Gamla Testamentet vet jag inte, men det Nya Testamentet tillskrivs bland annat Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

Tillskrivs ja, men skrevs inte av dom. Tror du verkligen ett gäng fattiga analfabeter skulle skrivit evangelierna på grekiska?
Citera
2011-03-14, 16:59
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
djävulen skrev den. det var guds sätt att testa oss, om vi följer djävulen eller rationalitet/gud


varför skrev du hare?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hare
Mena hare bra, trodde folk skulle fatta det.
Citera
2011-03-14, 17:05
  #8
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvraaael
Vad är det för skillnad på de båda testamentena? Och det nya testamentet, skrev det nydligen eller?
Du har inte gått ut år 6 ännu, va?

GT = allt innan Jesus.. skapelsen, de första människorna, Abraham, Moses, Salomo.. du vet?

NT = efter Jesus... treenighet, korsfästelse, lärjungar... du vet?

GT skrive ned runt år 450 f.v.t., men påstås ha skrivits runt 1300 f.v.t. NT skrivs runt år 50 - 200 e.v.t.... nyligen? Jadu.. du avgör...

Helvete.. du måste vara dum i huvudet på riktigt.
Citera
2011-03-14, 17:22
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
du måste vara dum i huvudet på riktigt.
Tack
Citera
2011-03-14, 17:27
  #10
Avstängd
Så nya och gamla testamentet är Bibeln kan man säga, alltså båda testamentena finns inne i Bibeln.
Citera
2011-03-14, 17:32
  #11
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvraaael
Så nya och gamla testamentet är Bibeln kan man säga , alltså båda testamentena finns inne i Bibeln.


och det finns ingen författare - men en teori om en källa "Q", men du klarar nog konfirmationen utan apologetiska utläggningar...
Citera
2011-03-14, 17:49
  #12
Medlem
Bibeln är en sammandragning av religiösa teser, uppenbarelser och återgivningar av historiska händelser i Mellanöstern. Bland författarna finns Matteus, Johannes, Lukas, Markus och Paulus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback