Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-san
Jag tycker likadant, vocal fry kan vara så bra om man får till ett bra sound. Det var meningen att jag skulle börja sjunga i ett deathcore band med några polare, men det har inte blivit av då basisten och trummisen började lira i två andra band

Det där om att stämbanden svullnar upp har jag bara hört, men det ligger väl kanske någonting i det, med tanke på hur kraftfull sångteknik det är, jämfört med vocal fry. Inte för att det spelar någon roll, min rensång låter ändå skit!

Tror jag har en hygglig teknik ändå, kan screama i upp till 40 min innan rösten börjar ge sig, efter ytterligare 20 gör det bara ont och då är det inte lönt att fortsätta :>
Men hur lång tid tror du det tar att lära om vocal fry? Med tanke på att jag redan kan andning och allt vad det innebär! :O
Btw, låter du länka var riktigt soft

skrattade också som satan i slutet åt herp-derp-dumb ljuden!

40 minuter är la inte så farligt mycket.. Mitt bands gamla sångare klarade 2 timmars pass med bravur.
Kolla med en sångpedagog först och främst, de kan allt om stämband och tekniker.
Tror att våran sångare fick till ett snuskigt bra vocal fry på runt 1 år. Dock, så var det verkligen snuskigt bra.
Dock, med andningen och lite teknik i grunden så tar det väl lite kortare. Det är så individuellt.
Screama mycket, screama rätt = winwin.
Tänk inte på om hur länge du kan det, skit i det, tänk istället på hur du kan förbättra dig rep till rep.
(Och ta för i helvete hand om rösten, Zen of screaming är ett uttjatat tips, jag vet. Dock finns det många bra tips där)