2011-03-13, 18:57
Medlem
Oscar-sans avatar
Hallå!

Har screamat false chord nu i dryga 1½ år, och det börjar bli riktigt fett : )
Börjar dock smått ångra mitt val, då jag känner att jag hellre skulle vilja screama fry, då användningsområdet är större, samt finns möjligheten till att kunna sjunga rensång. Den möjligheten finns inte då man screamar false chord, eftersom stämbanden svullnar upp och sången låter skit.
Ni som är lite insatta i metal och death sång, andra fördelar/nackdelar förutom det som sagts? : )

Ett smakprov på vocal fry (cover): http://www.youtube.com/watch?v=fwh_Be1MEaI

False chord (cover, sångaren är 16 och helt otrolig): http://www.youtube.com/watch?v=kICC9FMo-iE

Så, vad tycker ni låter bäst? : D
Citera
2011-03-13, 19:01
Medlem
von_Ss avatar
Andra killen lät ju hur bra som helst. Han var lite ful när han sjöng bara
Citera
2011-03-13, 19:04
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Andra killen lät ju hur bra som helst. Han var lite ful när han sjöng bara :)

Facet har en egen vilja när man screamar :>
Svårt att ha ett "casual" screaming face, men han är helt klart galet bra! :D
Citera
2011-03-13, 19:05
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-san
Hallå!

Har screamat false chord nu i dryga 1½ år, och det börjar bli riktigt fett : )
Börjar dock smått ångra mitt val, då jag känner att jag hellre skulle vilja screama fry, då användningsområdet är större, samt finns möjligheten till att kunna sjunga rensång. Den möjligheten finns inte då man screamar false chord, eftersom stämbanden svullnar upp och sången låter skit.
Ni som är lite insatta i metal och death sång, andra fördelar/nackdelar förutom det som sagts? : )

Ett smakprov på vocal fry (cover): http://www.youtube.com/watch?v=fwh_Be1MEaI

False chord (cover, sångaren är 16 och helt otrolig): http://www.youtube.com/watch?v=kICC9FMo-iE

Så, vad tycker ni låter bäst? : D

Du borde öva upp rösten så du kan låta som Casey Sabol, han är the man när det gäller tung sång.
Låter som en jävla demon när han tar låga toner.
http://www.youtube.com/watch?v=5CugnVOTPAM

Personligen anser jag att Vocal Fry låter bättre om man inte håller på med dödsmetal eller deathcore.

Att dina stämband svullnar upp, låter som att du gör fel. Hitta ditt läge, öva upp rösten, så borde det inte bli så.
Citera
2011-03-13, 19:46
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Du borde öva upp rösten så du kan låta som Casey Sabol, han är the man när det gäller tung sång.
Låter som en jävla demon när han tar låga toner.
http://www.youtube.com/watch?v=5CugnVOTPAM

Personligen anser jag att Vocal Fry låter bättre om man inte håller på med dödsmetal eller deathcore.

Att dina stämband svullnar upp, låter som att du gör fel. Hitta ditt läge, öva upp rösten, så borde det inte bli så.

Jag tycker likadant, vocal fry kan vara så bra om man får till ett bra sound. Det var meningen att jag skulle börja sjunga i ett deathcore band med några polare, men det har inte blivit av då basisten och trummisen började lira i två andra band :(
Det där om att stämbanden svullnar upp har jag bara hört, men det ligger väl kanske någonting i det, med tanke på hur kraftfull sångteknik det är, jämfört med vocal fry. Inte för att det spelar någon roll, min rensång låter ändå skit! :D
Tror jag har en hygglig teknik ändå, kan screama i upp till 40 min innan rösten börjar ge sig, efter ytterligare 20 gör det bara ont och då är det inte lönt att fortsätta :>
Men hur lång tid tror du det tar att lära om vocal fry? Med tanke på att jag redan kan andning och allt vad det innebär! :O

Btw, låter du länka var riktigt soft :) skrattade också som satan i slutet åt herp-derp-dumb ljuden! :D
Citera
2011-03-13, 23:16
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-san
Jag tycker likadant, vocal fry kan vara så bra om man får till ett bra sound. Det var meningen att jag skulle börja sjunga i ett deathcore band med några polare, men det har inte blivit av då basisten och trummisen började lira i två andra band
Det där om att stämbanden svullnar upp har jag bara hört, men det ligger väl kanske någonting i det, med tanke på hur kraftfull sångteknik det är, jämfört med vocal fry. Inte för att det spelar någon roll, min rensång låter ändå skit!
Tror jag har en hygglig teknik ändå, kan screama i upp till 40 min innan rösten börjar ge sig, efter ytterligare 20 gör det bara ont och då är det inte lönt att fortsätta :>
Men hur lång tid tror du det tar att lära om vocal fry? Med tanke på att jag redan kan andning och allt vad det innebär! :O

Btw, låter du länka var riktigt soft skrattade också som satan i slutet åt herp-derp-dumb ljuden!

40 minuter är la inte så farligt mycket.. Mitt bands gamla sångare klarade 2 timmars pass med bravur.

Kolla med en sångpedagog först och främst, de kan allt om stämband och tekniker.

Tror att våran sångare fick till ett snuskigt bra vocal fry på runt 1 år. Dock, så var det verkligen snuskigt bra.
Dock, med andningen och lite teknik i grunden så tar det väl lite kortare. Det är så individuellt.
Screama mycket, screama rätt = winwin.

Tänk inte på om hur länge du kan det, skit i det, tänk istället på hur du kan förbättra dig rep till rep.
(Och ta för i helvete hand om rösten, Zen of screaming är ett uttjatat tips, jag vet. Dock finns det många bra tips där)
Citera
2011-03-14, 16:24
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
40 minuter är la inte så farligt mycket.. Mitt bands gamla sångare klarade 2 timmars pass med bravur.

Kolla med en sångpedagog först och främst, de kan allt om stämband och tekniker.

Tror att våran sångare fick till ett snuskigt bra vocal fry på runt 1 år. Dock, så var det verkligen snuskigt bra.
Dock, med andningen och lite teknik i grunden så tar det väl lite kortare. Det är så individuellt.
Screama mycket, screama rätt = winwin.

Tänk inte på om hur länge du kan det, skit i det, tänk istället på hur du kan förbättra dig rep till rep.
(Och ta för i helvete hand om rösten, Zen of screaming är ett uttjatat tips, jag vet. Dock finns det många bra tips där)

Klart att man kan göra längre set med vocal fry, det är ju i princip samma sak som att sjunga, bara det att stämbanden står stilla.
Skillnaden mellan fry och false är som att jogga och rusha, uthållighetsmässigt så att säga, lol.
Grejen är att jag inte har lust att torska rösten asså, då några av mina vänners röster står på kant till att brista, de två använder false chord :/
Därför funderar jag på att byta till fry, dessutom så vill jag helst göra metalcore musik, och där lämpar ju det sig bäst med vocal fry imo.
Citera
2011-09-22, 19:26
Medlem
Jag förstår inte fascinationen med Melissa Cross som många har. Jag skulle snarare vända mig till Komplett Sångteknik (en bok) hemsidan är completevocalinstitute.

Sedan är det många som vill lära sig false chord som ändå intresserar sig för Cross. Som jag förstår det kör Cross fry scream (det är svårt att säga säkert vad hon själv utför för teknik tycker jag eftersom det är ett så tunt ljud hon åstadkommer), men det är definitivt inte false chord. Ändå är det folk som vill låta som false chord sångare som Shagrath (dimmu borgir) Jari Maenpaa (Wintersun) Trevor Strnad (black dahlia murder), Mikael Stanne (Dark Tranqullity) Angela Gossow (arch enemy) Mikael Åkerfeldt (Bloodbath & Opeth), som vill lära sig av Cross. Vad kan hon lära dem som inte står i sångteknikböcker generellt? Bukstöd, uppvärmningsövningar samt att dricka mycket vatten? Är jag för hård mot henne?

Jag är inte ens säker på att Cross kör vocal fry. Har inte sett henne tala i tekniska termer om hur hennes teknik fungerar. Jämför här med Komplett Sångteknik där de beskriver hur alla delar i halsen ska röra sig och agera. Fry-sångaren som Oscar-san länkade har ju klang i sin röst, inte bara dist. Melissa har inte klang alls. Hon låter mer som Dani Filth (cradle of filth) men åter igen är det svårt att avgöra då hon har så klent sound.

Jag sjunger/growlar false Chord ofta, men testar även fry ibland, vilket jag är sämre på.. Utöver det kan jag också låta som Melissa Cross. Tycker att det är något helt annat än bägge. När jag kör false chord och inte sparar mig, börjar jag blir svullen efter kanske 30min, dock kan det låta helt okay fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in