2011-03-13, 18:16
Medlem
Hej, jag ska träffa några norrmän i veckan och dom skryter så om hur dom slår oss i all vinteridrott.

Men jag har för mig jag läste en undersökning för något år sedan där dom jämförde Sverige och Norge i de 50 största sporterna och Sverige var överlägset bäst. Så någon som vet var jag kan hitta denna eller någon liknande undersökning?

Tack
Citera
2011-03-13, 18:39
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Hej, jag ska träffa några norrmän i veckan och dom skryter så om hur dom slår oss i all vinteridrott.

Men jag har för mig jag läste en undersökning för något år sedan där dom jämförde Sverige och Norge i de 50 största sporterna och Sverige var överlägset bäst. Så någon som vet var jag kan hitta denna eller någon liknande undersökning?

Tack

Försökte hitta listan du nämner, men utan något resultat. Dock kan jag bara anta att norrmännens syn på vintersportandet troligtvis stämmer. Sverige är dock överlägset i hockey – som bara kan anses vara flera, flera vändor större än ex. längdskidåkning. Men jämför man med typiska vintersporter, så som backhoppning, skidåkning, skridskor osv. är norrmännen vassare, särskilt i hänsyn till populationen.

Men du kanske tänkte ha sportandet överlag som motargument? I sådana fall borde det fungera, för Sverige har ju presterat stora namn i många av de större idrotterna som tennis, fotboll, golf, friidrott och så vidare.
Citera
2011-03-13, 18:51
Medlem
-Orko-s avatar
Bandy är en vintersport! Sen har väl Norge aldrig producerat några ruggiga skidskyttar? Är det inte egentligen bara längdskidor som norrmännen är helt överlägsna i?
Citera
2011-03-14, 12:53
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Bandy är en vintersport! Sen har väl Norge aldrig producerat några ruggiga skidskyttar? Är det inte egentligen bara längdskidor som norrmännen är helt överlägsna i?

Tyvärr har du jävligt fel.

Ole Einar Bjørndalen
Tarjei Bø
Tora Berger
Lars Berger
Linda Grubben
Halvard Hanevold
Grete Ingeborg Nykkelmo
Olav Jordet
Liv Grete Poirée
Emil Hegle Svendsen

Med det sagt tror jag inte Norge tar oss i vad TS frågade om. I vintersport tar de dock oss alla dar i veckan på det individuella planet.
Citera
2011-03-14, 13:48
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Tyvärr har du jävligt fel.

Ole Einar Bjørndalen
Tarjei Bø
Tora Berger
Lars Berger
Linda Grubben
Halvard Hanevold
Grete Ingeborg Nykkelmo
Olav Jordet
Liv Grete Poirée
Emil Hegle Svendsen

Med det sagt tror jag inte Norge tar oss i vad TS frågade om. I vintersport tar de dock oss alla dar i veckan på det individuella planet.

True that men Sverige har väl en liknande lista skidskyttar att jämföra med? Skridskor då? Hur ser det ut där? Backhoppning har ju aldrig varit en stark svensk gren även om vi utvecklade V-stilen men hur ser det ut för Norge?
Citera
2011-03-14, 16:14
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
True that men Sverige har väl en liknande lista skidskyttar att jämföra med? Skridskor då? Hur ser det ut där? Backhoppning har ju aldrig varit en stark svensk gren även om vi utvecklade V-stilen men hur ser det ut för Norge?

Nja inte riktigt lika jävlig lista
Skridsko och backhoppning är vi helt körda i mot Norge. TS får inrikta sig på sommarsporter istället.
Citera
2011-03-19, 04:37
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Nja inte riktigt lika jävlig lista
Skridsko och backhoppning är vi helt körda i mot Norge. TS får inrikta sig på sommarsporter istället.

189 alpina världscupsegrar tror jag de får svårt att skrapa ihop.
Citera
2011-03-20, 21:57
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
189 alpina världscupsegrar tror jag de får svårt att skrapa ihop.

Du har såklart helt rätt. Fan nu blev jag betänksam, vilka fler vintersporter på de individuella planet kan vi slå Baggarna i? Vi pratar historiskt sett nu alltså.
Citera
2025-09-10, 15:26
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Sverige blev tämligen överkörda vid senaste vinter-OS:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_at_the_2022_Winter_Olympics
https://en.wikipedia.org/wiki/Norway_at_the_2022_Winter_Olympics

Vid senaste sommar-OS vann Sverige medaljkampen knappt (3 fler silver), men då ska man ju komma ihåg att befolkningen är nästan dubbelt så stor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_at_the_2024_Summer_Olympics
https://en.wikipedia.org/wiki/Norway_at_the_2024_Summer_Olympics

Eftersom Norge lyckades slå Moldavien med 11-1 samtidigt som Sverige förlorade mot Kosovo med 0-2 i senaste VM-kvalomgången och tråden ligger under Övrig sport så tycker jag vi kan bredda diskussionen och ställa en tendentiös fråga: Vad är det som gör att Norge har kört om Sverige i fråga om idrottsresultat? Det känns som att det är något kulturellt som ligger och skaver här. Men vad? Blir samma typ barn som i Sverige medicineras mot bokstavsdiagnoser i Norge tillsagda "go and do your magic"? Är Norge helt enkelt bättre på att upptäcka talanger hos barn, medan fokus i Sverige mer ligger på att upptäcka det dåliga?
Citera
2025-09-16, 15:58
Medlem
Citat:
Du har såklart helt rätt. Fan nu blev jag betänksam, vilka fler vintersporter på de individuella planet kan vi slå Baggarna i? Vi pratar historiskt sett nu alltså.

Konståkning?
Ski cross?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in