2011-03-13, 12:38
Medlem
ayayeyeys avatar
Har tjänat en mindre summa pengar utomlands, ungefär 40 000 SEK, skattat och klart från det land där jag tjänat pengarna.

Tänkte föra över dem till ett svenskt bankkonto. Kommer det att bli några problem? Kommer banken att vilja att jag skall skatta på pengarna igen? Eller se bevis för var pengarna kommer ifrån?
Citera
2011-03-16, 17:52
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Med den storleken på belopp så tror jag inte de kommer att höja på ögonbrynen om de inte har någon specifik anledning att misstänka nåt lurt. Jag har transfererat pengar inom EU många gånger upp till 10 000 eur och aldrig fått någon fråga.

Vad skatteverket tycker angående din eventuella beskattning är en helt annan sak dock.
Citera
2011-03-19, 08:36
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Med den storleken på belopp så tror jag inte de kommer att höja på ögonbrynen om de inte har någon specifik anledning att misstänka nåt lurt. Jag har transfererat pengar inom EU många gånger upp till 10 000 eur och aldrig fått någon fråga.

Jag befinner mig utanför EUs gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Vad skatteverket tycker angående din eventuella beskattning är en helt annan sak dock.

Pengarna är redan skattade i det land där jag tjänade pengarna. Inte kan väl skatteverket kräva att jag skall skatta en gång till?
Citera
2011-03-19, 14:38
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Har tjänat en mindre summa pengar utomlands, ungefär 40 000 SEK, skattat och klart från det land där jag tjänat pengarna.

Tänkte föra över dem till ett svenskt bankkonto. Kommer det att bli några problem?

Ditt största problem torde vara avgifterna som banken tar för överföringen /växlingen. (Beror på vart du har dina pengar?)

Citat:
bevis för var pengarna kommer ifrån?
Banken vill veta var pengarna kommer ifrån, men är det lagliga och skattade pengar får du knappast problem.

Om skatteverket vill ha sin del, har jag ingen aning om. Bor (=skattehemvist) du i Sverige kanske SKV vill ha en del?

Om du har deklaration/intyg på pengarna, kan du väl visa det åt banken /myndigheterna.
Citera
2011-03-19, 22:26
Medlem
stillsams avatar
Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Är det mindre summor behöver du inte redovisa transaktionen i Sverige, men över en viss gräns (150 000 kr) finns krav på anmälan till skatteverket. Banken kan då avkräva dig vissa uppgifter som sedan redovisas till just skatteverket. Transaktionen i sig är inte skattepliktig, men skatteverket kan ta ställning till om pengarna kan misstänkas komma från inkomster som borde ha deklarerats i Sverige.

Därmed inte sagt att skatteverket struntar i att kontrollera överföringar understigande 150tkr, men banken behöver skicka en blänkare till skatteverket.
Senast redigerad av stillsam 2011-03-19 kl. 22:28.
Citera
2011-03-27, 14:45
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjp

Om skatteverket vill ha sin del, har jag ingen aning om. Bor (=skattehemvist) du i Sverige kanske SKV vill ha en del?

Nej jag bor inte i Sverige
Citera
2011-03-27, 14:47
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Är det mindre summor behöver du inte redovisa transaktionen i Sverige, men över en viss gräns (150 000 kr) finns krav på anmälan till skatteverket. Banken kan då avkräva dig vissa uppgifter som sedan redovisas till just skatteverket. Transaktionen i sig är inte skattepliktig, men skatteverket kan ta ställning till om pengarna kan misstänkas komma från inkomster som borde ha deklarerats i Sverige.

Därmed inte sagt att skatteverket struntar i att kontrollera överföringar understigande 150tkr, men banken behöver skicka en blänkare till skatteverket.

Du säger, över 150k SEK, men gäller det under en speciell period, eller varje transaktionstillfälle?

Låt säga jag tjänar 40k SEK i januari, och ytterligare 120k SEK maj, totalt sett över 150k, men mindre vid varje enskilt tillfälle.
Citera
2011-03-27, 15:37
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Du säger, över 150k SEK, men gäller det under en speciell period, eller varje transaktionstillfälle?

Låt säga jag tjänar 40k SEK i januari, och ytterligare 120k SEK maj, totalt sett över 150k, men mindre vid varje enskilt tillfälle.

Vid 150 tkr per tillfälle gäller obligatorisk anmälan till Skatteverket. Sedan kan ju självklart lägre summor eller upprepade överföringar vara en anledning till att mottagaren ombes svara på frågor.
Citera
2011-03-28, 05:44
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Vid 150 tkr per tillfälle gäller obligatorisk anmälan till Skatteverket. Sedan kan ju självklart lägre summor eller upprepade överföringar vara en anledning till att mottagaren ombes svara på frågor.

Ok, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in