Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-09-11, 22:12
  #13
Medlem
smoothies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Jag ansåg enbart att Platons idélära var intressant och tänkvärd.
Absolut! Speciellt hans grottliknelse som jag antar att du hört?
Citera
2004-09-13, 23:56
  #14
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoothie
Absolut! Speciellt hans grottliknelse som jag antar att du hört?



jadå, den har jag hört/läst många gånger och finner den lika intressant varje gång.=)
Citera
2004-09-14, 20:08
  #15
Medlem
Ardipithecuss avatar
Platon enligt Dante

Platon hade fel, verkligheten existerar endast i våra medvetande och därför kan den anta vilken form vi vill eller rättare vilken form som vå fantasi tillåter den att ta. Exempelvis en blond tjej kan se brunhårig ut på avstånd, varför? Jo för att allt inte är fulländigt utan förändras allt eftersom vårat medvetande vaknar upp ur de olika tillstånd som föreligger nirvana.
Citera
2004-09-18, 09:41
  #16
Medlem
Bleeps avatar
Har alltid tyckt att Platons lära om idévärlden känns som en tidig, metafysisk variant av det vi kallar semantik, dvs läran om ordens betydelse. Eller en smula omformulerat: idévärlden och begreppens värld är samma sak. Skillnaden är dock att tingen kommer före begreppen. Undantaget är när ting saknas, som t.ex. för begreppet Gud.
Citera
2018-02-02, 00:44
  #17
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Har alltid tyckt att Platons lära om idévärlden känns som en tidig, metafysisk variant av det vi kallar semantik, dvs läran om ordens betydelse. Eller en smula omformulerat: idévärlden och begreppens värld är samma sak. Skillnaden är dock att tingen kommer före begreppen. Undantaget är när ting saknas, som t.ex. för begreppet Gud.

Idéläran är en teori som innefattar semantik, även om den begreppsbildningen inte fanns under antiken. Relationen mellan ord, begrepp och egenskaper är ett centralt område inom semantiken och Platon ger en heltäckande teori om hur dessa hänger samman. Platon är vad man brukar kalla för en realist då han menar att begreppen och dess extensioner existerar utanför och oberoende av det mänskliga medvetandet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback