Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-05-09, 08:51
  #25
Medlem
jag har en i7 15" som jobb dator och jag tycker den är på tok för stor och tung, kör skärmen ut till en 24" skärm också så i mitt fall är 15" för stort. jag skulle väldigt gärna vilja ha en 13". de funkar ju bra att spela på dom också. Så ja tror en 13" blir perfekt för dig.
Citera
2011-05-21, 23:07
  #26
Medlem
Min första Mac!

Hej!

Har tagit beslutet att det är dags att införskaffa en ny dator och känner att det är dags att testa en Mac. Har en iPhone sedan flera år tillbaka och älskar den över allt annat, hoppas att denna dator blir mig lika kär!

Tänkte bara passa på att fråga lite saker innan köpet.
Jag har bestämt mig för en Macbook Pro.
Syftet och användningsområdet är att ha musik, film, skriva texter samt surfa på den. Inga avancerade saker. Jag står nu och funderar på om 13 eller 15 tums varianten är den bästa för mig. Ni med erfarenhet, blir 15 tumaren "för stor" för att bekvämt kunna ha med sig alternativt blir 13 tumaren för liten för att trivas med?

Processor, hur viktigt är i7?

Samt sist men inte minst, om jag köper datorn nu hur länge kan jag räkna med att den håller sig fräsch och fungerar utan problem?

Tack på förhand!
Citera
2011-05-21, 23:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Hej!

Har tagit beslutet att det är dags att införskaffa en ny dator och känner att det är dags att testa en Mac. Har en iPhone sedan flera år tillbaka och älskar den över allt annat, hoppas att denna dator blir mig lika kär!

Tänkte bara passa på att fråga lite saker innan köpet.
Jag har bestämt mig för en Macbook Pro.
Syftet och användningsområdet är att ha musik, film, skriva texter samt surfa på den. Inga avancerade saker. Jag står nu och funderar på om 13 eller 15 tums varianten är den bästa för mig. Ni med erfarenhet, blir 15 tumaren "för stor" för att bekvämt kunna ha med sig alternativt blir 13 tumaren för liten för att trivas med?

Processor, hur viktigt är i7?

Samt sist men inte minst, om jag köper datorn nu hur länge kan jag räkna med att den håller sig fräsch och fungerar utan problem?

Tack på förhand!
Om du ska använda som surf dator i sängen tex så är nog 13 bättre, i5 funkar om du bara surfar och så. Om du gör mer avancerade grejer, typ photoshop eller spel så är i7 bättre. du kmr säker bli skitnöjd =)
Citera
2011-05-21, 23:14
  #28
Medlem
a25zkmiz-premiums avatar
Eftersom du bara ska surfa, skriva texter, kolla film och bilder finns det ingen anledning till att lägga extra pengar på processorn som du inte kommer märka någon skillnad på. Alltså är i7 inte viktig för dig.
Vilken storlek man ska ha är en smaksak, åk till en fysisk butik och testa de olika storlekarna.
Citera
2011-05-21, 23:35
  #29
Medlem
Frates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Om du gör mer avancerade grejer, typ photoshop eller spel så är i7 bättre.
Ska han hålla på med Photoshop ska han inte ha en dator med 1280x800 från första början.
Citera
2011-05-22, 00:12
  #30
Medlem
Bobbo.s avatar
Jag hade köpt den billigaste 13-tummaren, eftersom den räcker gott och väl åt dig, samt en extern skärm att ha hemma. Kan vara skönt då du ska pyssla med bilder eller se på film.
Citera
2011-05-22, 00:45
  #31
Medlem
qrizzes avatar
Jag skulle med köpa en 13". Håller med att en 15" blir lite klumpigare.

Jag skulle rekommendera att köpa mer RAM-Minne. Så det blir totalt 8 GB.
Om du har kunskapen att byta minnen så blir det billigare ifall du köper de ifrån en annan leverantör och inte direkt av Apple när du köper datorn.

Du kan kolla på en guide på http://www.youtube.com/watch?v=DUbT4kP2KSw
Men känner du att du inte orkar/kan/vill så är det ofta värt att köpa med 8 GB istället för 4 GB.

Processorn klarar du bra med en i5:a
Själv så har jag en Macbook Air med en Dual 2 Core processor på 1.86 GHZ. Och den fungerar utmärkt till både surf, bildredigering .
Citera
2011-05-22, 00:50
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Hej!

Har tagit beslutet att det är dags att införskaffa en ny dator och känner att det är dags att testa en Mac. Har en iPhone sedan flera år tillbaka och älskar den över allt annat, hoppas att denna dator blir mig lika kär!

Tänkte bara passa på att fråga lite saker innan köpet.
Jag har bestämt mig för en Macbook Pro.
Syftet och användningsområdet är att ha musik, film, skriva texter samt surfa på den. Inga avancerade saker. Jag står nu och funderar på om 13 eller 15 tums varianten är den bästa för mig. Ni med erfarenhet, blir 15 tumaren "för stor" för att bekvämt kunna ha med sig alternativt blir 13 tumaren för liten för att trivas med?

Processor, hur viktigt är i7?

Samt sist men inte minst, om jag köper datorn nu hur länge kan jag räkna med att den håller sig fräsch och fungerar utan problem?

Tack på förhand!
Det du ska tänka på med 13" är den låga upplösningen. Det kan bli jobbigt. Sen är inte 15" Sååååå stor att ha med sig heller, gå in på en applestore och jämför lite.

i7 är INTE viktigt ö.h.t. Du ska inte göra något avancerat på den så en i5 duger alldeles utmärkt. Alltså, min MacBook Air på 1,4Ghz Core2Duo duger också utmärkt för att surfa, ordbehandla, kolla på film, lyssna på musik osv. Så du kommer inte ha några problem på den fronten.

En MacBook Pro kommer hålla sig fräsch och problemfri i minst tio år om du inte misshandlar den (självklart inte medräknat att det är en dator, och prestandan kommer börja lida efter tre-fyra år.. Men sånt är livet med teknik)
Citera
2011-05-22, 01:52
  #33
Medlem
hatardigds avatar
13 tummarn lätt, köpte den för drygt en månad sedan. Aldrig mer pc i hela mitt liv, fyfan heller. Mac hela livet ut för min del nu, bättre dator finns inte. Välkommen till ljusa sidan!
Citera
2011-05-22, 01:54
  #34
Medlem
SnoBjorns avatar
Ha den inte dockad hela tiden så håller sig batteriet extra länge på macbooken, man kör snabbt ner dem!
Citera
2011-05-22, 04:31
  #35
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/mod.


Mer trådar sammanfogade.
/mod.
__________________
Senast redigerad av tzj 2011-05-22 kl. 18:56.
Citera
2011-06-05, 00:03
  #36
Medlem
Är det nån som vet hur bra en Pro 13'' klarar av program som AutoCad och liknande? Eller CFD-simuleringar? (alltså Computational Fluid Dynamics)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback