Citat:
Ursprungligen postat av Swecurry
Men det vcar ju precis det jag vände mig emot. Att i efterhand säga att en skattesats var bra eller dålig är ingen konst, jag talade om ekonomiska teorier (isolerade sådana) som talar att det finns en universiell optimal nivå att ha.
Visst går det att nå fram till ett värde, vilket jag också har påpekat. Men så nämnde jag också att det skulle kräva enormt mycket datakraft för att ge ett relevant resultat. Det skulle handla om att programmera in hela samhällsgruppers empiriskt undersökta benägenheter, inre och yttre finansiella omständigheter, riskbedömningar osv av ett slag som inte på något sätt är realistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Swecurry
Och angående detta med något "objektivt optimalt", det hela baseras ju på vilken verksamhet staten skall ha, så även där har du ju fel. Det blir ju en frågan om ideologiska prioriteringar. KPML(r) har ju knappast samma "optimala" nivå som Frihetsfronten haft.
Jag har inte ens berört någon ideologi. Jag snackar bara om det skatteläge som maximerar total välfärd (inte social välfärd, utan välfärd som i aggregerad rikedom) för landet. Hur olika ideologier värderar processen, inkomstskillnader, styrsättet eller det faktum att metoden utnyttjar sig av pengar överhuvudtaget kan också tillskrivas ett värde, men det är ingenting som har med mitt argument att göra. Men visst, om du tvunget vill inkludera ideologi i det hela är det inte mer än att bara lägga till en variabel i ekvationen, det vill säga viktning av det erhållna totalvärdet med befolkningens aggregerade upplevda, ideologiskt betingade värde uttryckt som en koefficient.