Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-11, 00:50
  #1
Medlem
Kanqins avatar
Tjenare,

Köpte nyligen en sony vaio y21, den är schysst men når inte ända fram till drömdatorn. Den var visserligen sjukt billig. Jag söker en dator som har följande:

Perfekt Linux-stöd (hibernate, grafik osv)
Gärna med fan-control. Eller en väldigt tyst burk. Tyst före prestanda.
Riktigt bra skräm. Alltså, sånna som endast finns hos sony's värstingar ungefär. Min vgn-s1 från 2006 slår det mesta idag fortfarande.
Mindre än 2kg
Ingen cd-läsare
Grafikkort behövs inget märkvärdigt (intel HD3000 som kommer med sandy bridge räcker långa vägar)
Bra batteritid (5~h)
Bra bygge, tänk vaio, mcBook o co.
SSD är stort plus, men det sätter jag in en själv annars.

Priset spelar ingen roll

Tackar
Citera
2011-03-11, 01:25
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Kan du inte ta med en Live-CD eller Live-USB till affären och fråga artigt om du får testa sov-funktionerna, som borde vara mest svårt att veta!?
Citera
2011-03-11, 09:45
  #3
Medlem
Kanqins avatar
Tja, det är förstås ingen dum idé. Men har du några bra modeller att rekomendera? Tycker min sony vaio y21 skulle vara perfekt om den hade bättre skärm, bättre linux-stöd, och att man hade kontroll på fläkten.
Citera
2011-03-11, 12:09
  #4
Medlem
Nu är jag inte 100% säker, men har inte Dell levererat vissa modeller med någon linux-dist. förinstallerat?
Kanske värt att ta en titt på?
Har också för mej att vissa Thinkpad-modeller var "linux certifierade", men det kan nog ha varit när det fortfarande var IBM...

Jag tycker att datortillverkare borde satsa lite på sådant. Kan ju inte precis skada försäljningssiffrorna om deras produkter klarar flera olika operativsystem. Men det blir väl för dyrt att inte alltid kunna slänga in billiga otestade komponenter när det blir brist på något.
Citera
2011-03-14, 13:19
  #5
Medlem
Ser ut som att Lenovo i alla fall testar Linux på sina maskiner.
http://www.lenovo.com/think/linux
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback