Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-11, 11:02
  #13
Medlem
MrBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Innan du ens börjar spekulera i kostnader kanske du ska göra en rejäl kundundersökning? Finns det 7.500 eller åtminstone 6.000 i eller kring Enköping som skulle vara intresserade av din artist? De övriga 1.500 besökarna kanske är villiga att resa 5 - 20 mil för att se artisten.

När det kommer till ljud och ljus så borde du kontakta en högskola med denna inriktning! Eleverna får ett riktigt projekt att arbeta med och du kommer undan lite billigare.

För de tredje varför ska du arrangera konserten på en idrottsplats? Finns det ingen konsertlokal i staden? Detta skulle ju sänka dina kostnader radikalt. För du vet väl att du måste skydda hela gräsytan för överdrivet slitage om de är på tex en fotbollsplan?

Börja med att läsa den här boken, jag skriver inte att de är en universalbok men den kommer kanske ge dig mer insikt.

Då den största konsertlokalen i stan tar in cirka 750 pers krävs mycket högre biljettpriser för att nå en så hög vinst jag är ute efter!
Citera
2011-03-11, 12:49
  #14
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBanana
Då den största konsertlokalen i stan tar in cirka 750 pers krävs mycket högre biljettpriser för att nå en så hög vinst jag är ute efter!

Okej då har jag lärt mig något nytt. Men har du övervägt andra städer? Uppsala och Stockholm har lokaler du behöver samt ett större invånarantal. Vad är anledningen till att du ska arrangera i Enköping? Lokalpatriotism?
Citera
2011-03-11, 12:58
  #15
Medlem
MrBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Okej då har jag lärt mig något nytt. Men har du övervägt andra städer? Uppsala och Stockholm har lokaler du behöver samt ett större invånarantal. Vad är anledningen till att du ska arrangera i Enköping? Lokalpatriotism?

Haha, något sådant! Nej, men jag är som sagt helt grön på området. Sen tyckte jag att det vore kul, då Enköping aldrig får hit några stora akter som spelar stora konserter.
Citera
2011-03-11, 17:29
  #16
Medlem
grovsmides avatar
Du drar ju alla siffror ur röven, börja i liten skala och lär dig så vet du vad du behöver och kan räkna när det kommer till att satsa.
Citera
2011-03-11, 21:56
  #17
Medlem
scarfaceswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBanana
Tack! Det hade jag helt glömt bort, och det är definitivt en viktig faktor!!! Hur mycket skulle det kosta, tror du, att annonsera i lokala tidningar, lokala tv4 (t ex), radiostationer osv i ca 2 månader?

Jag/mitt företag skall göra en radioreklam drive i en stor stockhomskanal (inte den största)

8 spottar/vardag. 5 spottar/helgdag 6:00-24:00 i tre veckor.
drygt 30 000:- + moms. prutat. (en billig månad. Mars/april) kan med andra ord bli dyrare.

Tillverkning av spotten 5-6000:-+moms

total ca 36000:- + moms.

Låter som en bra idé. Men räkna med något/några hundår innan du har byggt upp ett namn.
Var stark och kör hårt. Sånt här är roligt.
Citera
2011-03-12, 23:15
  #18
Medlem
Från en med insikt i branschen (den teknisk sidan av det):

Någon föreslog att samarbeta med en högskolas elever för teknikbiten för att spara pengar. Glöm det. På den nivån du pratar om kommer bandets bokningsbolag (i Johnossis fall United Stage) aldrig att gå med på något sådant. De kräver en professionell supplyer av teknik.

Din kalkyl på 200 000 för scen, ljud och ljus "kan" hålla, men det beror till stor del på om det går att köra in en mobil hydralscen på arenan eller ej. Skall det byggas en groundsupport-scen kommer kalkylen troligen inte att hålla.

Däremot överskattar du två saker gällande artisten du föreslog. Ja, Johnossi är ett bra band på väg uppåt med besked, men mig veterligen har de ännu inte dragit 7500 personer som headliner. På festivaler spelar de för mer publik än så, men som enda band (eller med ett förband) så spelar de fortfarande mest på större klubbar (ett utsålt Cikus är nog det största sm headline). Däremot tror jag även att du överskattar deras gage. Jag tror inte de är i närheten av 350 000 kr ännu, även om gaget nog kommer att öka nu efter Grammisen.

PS! En bank kommer aldrig att låna ut de pengarna till dig. Alldeles för hög risk för dem (såvida du inte har en annan säkerhet du kan ge för lånet).
Citera
2011-03-13, 11:12
  #19
Medlem
Mitt råd till dig är att börja i mycket mindre skala så att du får erfarenhet, kontakter och ett varumärke m.m.
Börja med att arrangera mindre spelningar med kanske lite lokala band och försök få något samarbete med någon större nattklubb eller likande så att du slipper göra allt själv första gången.
Du kommer lära dig massa genom att göra det ett par gånger och när du jobbat upp ett namn och fått erfarenhet av den här typen av arrangemang kan du börja tänka lite större. Utan någon erfarenhet av likande event ser jag detta som väldigt riskabelt projekt för dig.
Saker blir ALLTID dyrare än kalkylen, speciellt när man inte är väldigt erfaren och har gjort snarlika events tidigare. Det dyker alltid upp massvis med småkostnader som snabbt blir stora kostnader tillsammans. Många av dessa kostnader dessutom är väldigt svåra att förutse. Sedan måste man alltid räkna med att saker kan gå fel och att man måste rycka och fixa en nödlösning som ofta blir väldigt dyr.
Men som sagt tror jag risken är för stor för dig för att du ska kunna klara att få ihop ett såhär stort event och gå med vinst utan erfarenhet.
Citera
2013-10-23, 18:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBanana
Enköping, Enavallen

Haha kan det vara så att det är du är en av gänget som körde Let's rock på just Enavallen 2013?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback