2011-03-10, 01:29
Medlem
Hej fick datorn igår men redan på kvällen så kom det upp att du måste starta om datorn(en svart ruta med 4 olika språk) lämnade in den idag och fick operativsystemet ominstallerat på 40 min. Skönt tänkte jag men nu har den kraschat igen.

Jag tror det har att göra med internetdelning via iphone för att den funkade bra med nätverkskabeln.

Ska jag byta ut den eller är det ett enkelt problem?
Senast redigerad av flashiigt 2011-03-10 kl. 01:35.
Citera
2011-03-10, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashiigt
Hej fick datorn igår men redan på kvällen så kom det upp att du måste starta om datorn(en svart ruta med 4 olika språk) lämnade in den idag och fick operativsystemet ominstallerat på 40 min. Skönt tänkte jag men nu har den kraschat igen.

Jag tror det har att göra med internetdelning via iphone för att den funkade bra med nätverkskabeln.

Det kan vara vad som helst.
Jag får samma meddelande när jag startar skype och skype då vill använda bluetooth headsettet, då frågar den mig om och om igen om jag vill använda bluetooth headsettet. Den frågar mig om och om igen för den inte hittar mitt headset, så då väljer jag att stänga av bluetoothet under inloggningen just för att slippa fler sådana meddelanden. Då krashar min dator.

Så det kanske är något sådant som händer för dig också? Fast just under internetdelning via iphone.
Citera
2011-03-10, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Det kan vara vad som helst.
Jag får samma meddelande när jag startar skype och skype då vill använda bluetooth headsettet, då frågar den mig om och om igen om jag vill använda bluetooth headsettet. Den frågar mig om och om igen för den inte hittar mitt headset, så då väljer jag att stänga av bluetoothet under inloggningen just för att slippa fler sådana meddelanden. Då krashar min dator.

Så det kanske är något sådant som händer för dig också? Fast just under internetdelning via iphone.

Citat:
Ursprungligen postat av flashiigt

Ni har båda två defekta datorer. Kernel panics är mycket ovanliga och om ni inte pillat på något ni borde låtit bli (vilket är totalt omöjligt vid vanligt användande) så är en kernel panic som händer mer än en gång en defekt i hårdvaran förmodligen och ni ska ringa support och få datorn utbytt eller reparerad. Bara för att totala krasher i Windows är så pass vanliga att folk lärt sig acceptera dom betyder det inte att det ska vara så på en Mac.

Pinsamt att deras första lösning var att installera om OS:et för den delen. Händer det mer än en gång vid samma manöver är det med största sannolikhet ett problem i hårdvaran.

OBS: Förutsatt att JetSetter snackar om en kernel panic, d.v.s. den här rutan
http://farm1.static.flickr.com/5/624...8cc_z.jpg?zz=1

Om Skype bara krashar så är det deras problem.

Jag har ägt och använt Mac som primär dator sen Juni 2006, jag har fått två kernel panics på den tiden. Den första var mycket riktigt på grund av en defekt hårdvara, den andra var för att jag var inne och pillade på skit jag inte riktigt hade koll på. Dock var det som sagt bara EN kernel panic p.g.a. mjukvara och efter att jag startade om och slutade ratta med saker ovanför mitt förstånd så har jag inte haft det problemet igen.
Senast redigerad av natogandalf 2011-03-10 kl. 05:03.
Citera
2011-03-10, 05:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
OBS: Förutsatt att JetSetter snackar om en kernel panic, d.v.s. den här rutan
http://farm1.static.flickr.com/5/624...8cc_z.jpg?zz=1

Om Skype bara krashar så är det deras problem.

Jag har ägt och använt Mac som primär dator sen Juni 2006, jag har fått två kernel panics på den tiden. Den första var mycket riktigt på grund av en defekt hårdvara, den andra var för att jag var inne och pillade på skit jag inte riktigt hade koll på. Dock var det som sagt bara EN kernel panic p.g.a. mjukvara och efter att jag startade om och slutade ratta med saker ovanför mitt förstånd så har jag inte haft det problemet igen.

Ja precis, det är den rutan jag pratar om. Den har jag sett några gånger, men dock enbart när jag stänger av bluetooth samtidigt som skype försöker använda och ansluta till en bluetooth enhet som inte är påslagen. Det händer också bara då när skype loggar in på internet.
Citera
2011-03-10, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Ja precis, det är den rutan jag pratar om. Den har jag sett några gånger, men dock enbart när jag stänger av bluetooth samtidigt som skype försöker använda och ansluta till en bluetooth enhet som inte är påslagen. Det händer också bara då när skype loggar in på internet.
Använder du bluetooth i regel? Inga problem då? Kolla upp om Skype har något känt problem med att det genererar kernel panics i samband med bluetooth. Vilket vore helt jävla efterblivet, faktiskt. Jag tippar som sagt 90 gånger av 100 på att du får en kernel panic för att något är fel i hårdvaran. Jag hade ALDRIG accepterat det, personligen. Köper du en Mac betalar du dom extra pengarna för att den ska vara perfekt. Defekt hårdvara och rackig kvalitet är något som hör till PC-sidan.
Citera
2011-03-10, 05:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Använder du bluetooth i regel? Inga problem då? Kolla upp om Skype har något känt problem med att det genererar kernel panics i samband med bluetooth. Vilket vore helt jävla efterblivet, faktiskt. Jag tippar som sagt 90 gånger av 100 på att du får en kernel panic för att något är fel i hårdvaran. Jag hade ALDRIG accepterat det, personligen. Köper du en Mac betalar du dom extra pengarna för att den ska vara perfekt. Defekt hårdvara och rackig kvalitet är något som hör till PC-sidan.

Bluetooth använder jag i regel, speciellt för skype. Men ibland så stänger jag av bluetooth utan att ändra det i skypes inställningar, så när jag försöker ansluta till skype senare eller dagen efter så vill den använda mitt headset som mikrofon och hörlurar, vilket inte går då den inte är ansluten. Därför får jag då frågan om jag vill använda headsettet eller inte, om och om och om igen (oftast fem gånger), och då kunde jag bli så frustrerad över att svara samma sak om och om igen att jag valde helt enkelt att stänga av bluetoothen. Det var alltså då jag fick kernel panic.

Men det är bara då, och annars har jag aldrig problem och får aldrig kernel panics eller vad det nu hette. Jag ska sova nu, men jag googlar lite om det imorgon för att se om det är något vanligt fel för skype eller om det bara händer mig!

Och förövrigt så är det bara med skype detta händer, inget annat program där jag då använder bluetooth för att samtala.
Citera
2011-03-10, 06:21
Medlem
Jag fick också en del kernel panics på min nya macbook i7, bytte ut den och problemet fortsatte på den nya. Jag kan ha fel men jag tror det har med grafikväxlingen i kombination med safari att göra.

Installerade gfxCardstatus och bytte till Firefox och har inte stött på problemet sen dess.
Citera
2011-03-10, 15:11
Medlem
tack för svaren!

Lämnade in den igen och fick en ny !

Nu hoppas jag att man slipper kernel panics för gott!

annars slänger jag ut skiten
Citera
2011-03-11, 19:22
Medlem
vagrantxs avatar
Nya MacBook Pro 2011 kan inte tethra iPhone via USB i x64. Känd bugg. Ligger en ticket hos ingenjörsavdelningen på irland, dom kollar på problemet just nu.

Tills vidade, om du vill tethra via USB, så kör datorn i x32 kernel. Detta fixar du genom att hålla in 3 och 2 under uppstart!

Du kan även tethra via Bluetooth utan problem.

Citera
2011-03-12, 00:57
Medlem
Jag har fått flera kernel panics som beskrivs i tråden och har inte brytt mig så mycket om det. Jag visste inte att det var så pass allvarligt som det beskrivs. Min macbook är från mid 2007 och är köpt i USA. Har jag någon chans att få felet åtgärdat eller datorn ersatt om jag lämnar in till en återförsäljare i Sverige?
Citera
2011-03-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orlist
Jag har fått flera kernel panics som beskrivs i tråden och har inte brytt mig så mycket om det. Jag visste inte att det var så pass allvarligt som det beskrivs. Min macbook är från mid 2007 och är köpt i USA. Har jag någon chans att få felet åtgärdat eller datorn ersatt om jag lämnar in till en återförsäljare i Sverige?

Med tanke på att den är närmare 4år gammal så nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in