2011-03-09, 19:32
Bannlyst
http://homepage.mac.com/dmhart/WarAr...a/Guernica.JPG

Vad säger ni om den? Vad är er analys etc etc med avseende på vad som helst?

edit: Jag pluggar inte konst och jag har gått ut nian för länge länge sen. Vill bara lära mig mer.
Senast redigerad av qickman 2011-03-09 kl. 20:26.
Citera
2011-03-09, 20:16
Medlem
Det är bara att googla. Det finns hur mycket som helst att läsa om detta verk på nätet. Ingen här på FB vill göra din läxa, den får du göra själv.
Citera
2011-03-09, 21:06
Medlem
WhoFortyTwos avatar
"krig krossar människors själar som om det vore en glasruta"
Citera
2011-03-09, 21:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Guernica är enligt mig en perfekt beskrivning av vad ett av mina befäl i lumpen ganska ofta påminde oss om, nämligen: "Krig är krig; krig är farligt; folk dör..."
Citera
2011-03-09, 22:17
Medlem
hapdes avatar
Det finns många spekulationer om denna målning men mina är att den är väldigt maskuliniserat och visar även herravälde, stryka och fertilitet.

Annars kan jag rekommenderar wiki, det är en av världens mest kända målningar...
Citera
2011-03-12, 14:25
Medlem
efamans avatar
En rolig anekdot om målningen är att den hänger i FN-byggnaden. Det i sig kanske inte är så roligt, men när Colin Powell höll sitt tal om att USA borde gå in i Irak stod han framför den. Då Pablo hade terrorbombning av civila i tankarna när han målade den, valde Powell att låta den vara övertäckt när han talade. Kanske hade han en föraning om att det inte bara var bad guys med biologiska vapen som skulle få däng...
Citera
2011-03-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efaman
En rolig anekdot om målningen är att den hänger i FN-byggnaden. Det i sig kanske inte är så roligt, men när Colin Powell höll sitt tal om att USA borde gå in i Irak stod han framför den. Då Pablo hade terrorbombning av civila i tankarna när han målade den, valde Powell att låta den vara övertäckt när han talade. Kanske hade han en föraning om att det inte bara var bad guys med biologiska vapen som skulle få däng...

Kul historia! Det ska dock sägas att det är en reproduktion som hänger hos FN. Originalet hänger på museet Reina Sofia i Madrid.
Citera
2011-03-15, 01:49
Medlem
efamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Kul historia! Det ska dock sägas att det är en reproduktion som hänger hos FN. Originalet hänger på museet Reina Sofia i Madrid.

Det var mer än jag visste! Tack för infon! Symboliken är väl densamma ändå antar jag...
Citera
2011-03-15, 10:56
Medlem
NS_14s avatar
För en fullständig (och korrekt) analys måste man förmodligen själv uppleva målningen på plats. Har själv sett verket i Madrid och även om jag inte är en Picasso-anhängare så slog mig mäktigheten i verket som en tegelsten.

Det skall för sakens skull påpekas att målningen täcker ett helt rum och även från avstånd kan man se nyanser både skarpare och klarare. Det som slog mig mest var galenskapen som väcks i krigets fasor. Den stegrande hästens blick skriker fasa, galenskap och ångest på ett oerhört tydligt sätt.

Guernica är ett oerhört berörande verk. Dess rykte är välförtjänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in