Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-10-20, 16:09
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Idag är det ett krav att alla ska ha truckkort om man jobbar på lager eller annan verksamhet där man nästan måste använda truck.

Idag ja. Men när personen började arbeta där (vilket var länge sen), så fanns inte det kravet. Jag nämnde det inte för att det var krav, utan för att personen tog truckkort och delade med sig av sina erfarenheter. Vilket inte gör att jag vill ta truckkort där. Om jag förstår eagles rätt (det inlägget jag citerade) så är det rätt vanligt att man inte får köra alla trucktyper trots att man ser till att ta samtliga truckbehörigheter i A+B-paketet.
Citera
2014-10-20, 16:15
  #98
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Idag ja. Men när personen började arbeta där (vilket var länge sen), så fanns inte det kravet. Jag nämnde det inte för att det var krav, utan för att personen tog truckkort och delade med sig av sina erfarenheter. Vilket inte gör att jag vill ta truckkort där. Om jag förstår eagles rätt (det inlägget jag citerade) så är det rätt vanligt att man inte får köra alla trucktyper trots att man ser till att ta samtliga truckbehörigheter i A+B-paketet.

Nej egentligen ska ju inte alla behörigheterna eller 8 st ingå. Jag körde 2 trucktyper på utbildningen ifrån A och B. Då borde jag ha A1-2 och B1-2. Jag kan tänka mig att utbildningar som kostar 8000 och uppåt har A, B och någon behörighet från C.
Citera
2014-10-21, 09:57
  #99
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag känner en person som "tvingades" ta truckkort pga jobbet. Personen ifråga har tidigare kört truck på jobbet utan att ha truckkort, ganska länge faktiskt. Men sedan var personen tvungen att ta truckkort på grund av försäkringsskäl (ifall något skulle hända så skulle inte försäkringen gälla om man kör truck på jobbet utan att ha truckkort). Det var en tvådagarskurs, där första dagen var teori och andra dagen var praktik/körning. Det handlade om A + B-kort (samtliga behörigheter, totalt 8 st). Teoridelen låg inte på 16 timmar, snarare var det teori endast på förmiddagen och teoriprov på eftermiddagen.
(...) Ditt inlägg ger inte ett bättre intryck direkt.

Nu börjar tråden vakna till igen tack vare Koiho och Koihos´kamrat. Arbetsmiljöverket kap.3 §3 säger "Arbetsgivare skall se till arbetstagaren har de kunskaper som krävs (...)". Bra.. men det många anställda missar är att §4 i samma kapitel säger att arbetstagaren är medansvarig se till att inneha korrekt utbildning.
Inträffar en olycka med kroppsskada - på föraren eller annan person - och föraren visar sig sakna dokumenterad utbildning så reduceras skadebeloppet. Försäkringsbolag ägnar sig inte åt välgörenhet. Man lever gott på att hitta brister så man slipper betala. Sker endast materiella skador så kan outbildad förare betraktas som `medskyldig´ och därmed bli delvis betalningsskyldig och det kan påverka körkortet för bil.

Här länk till TLP 10. Skrolla ner till sidan 20 och jämför er utbildning med den föreskrivna.

http://www.prevent.se/globalassets/d...er---tlp10.pdf

Länken här nedan är vad Arbetsmiljöverket kort säger i saken. Klicka vidare på "Se Prevents Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter" och man får fakta. Grattis om någon orkar ta in allt men, faktum är att detta skall en truckförare förstå.

Och.. Please don´t shoot the messenger

http://www.av.se/fragorochsvar/984.aspx
Citera
2014-10-21, 10:04
  #100
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Nej Dom två fanns inte på utbildningen.
Teorin var på 2 dagar 8-16.00, sedan körning på 3 dagar. Jag tror att jag körde totalt 5 timmar på 3 dagar. Efter truckutbildningen fick jag jobb på ett lager och har sedan dess bara kört gaffeltruck i 2 år.
https://www.dropbox.com/s/3r7tg4fda4...G0033.jpg?dl=0

Glömde nästan.. Tack för bilden Adam211!
Citera
2014-10-22, 12:39
  #101
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
TYA har runt 400 registrerade instruktörer/bolag hos sig. Alla är inte seriösa men, om man jämför med konkurrenterna så strävar TYA åtminstone aktivt efter att rensa ut i leden. Att bli godkänd som instruktör eller utbildningsbolag av dem är inte enkelt.
Som konsument av kurs är det däremot enkelt att förstå vad som är ok. Läs lite av vad som sagts tidigare i denna tråd t.ex. och.. TYA kort innehavare är eftertraktade ute på företagen.

Och tya är inte det minsta seriösa i sin instruktörsutbildning, dom lägger ca 4 dagar på det pedagogiska och ca 1 dag på praktiskt övning med motviktstruck och vem som helst kan gå den oavsett erfarenhet eller inte och efter fem dagar och ca 20-25 000 kr fattigare är du godkänd instruktör och får stå på deras hemsida elucidera för mig hur du får kunskapen att utbilda på alla truckar på den tiden? Seriöst inte det minsta så sluta hypa TYA så förbannat!

Du kan berätta när TYA rensade ut någon sist tycker jag ( förutom dom som har slutat med utbildningar )
Citera
2014-10-22, 14:47
  #102
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
(...) elucidera för mig hur du får kunskapen (...)
Du kan berätta när TYA rensade ut någon sist tycker jag ( förutom dom som har slutat med utbildningar )

Eftersom du använder dylika ord tuzzen tänker jag inte göra det..

... ok. Jag använder/hypar TYA (Transportsfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) då de inte är direkt vinstdrivande. TYA har aldrig behövt skicka en offert och är därmed mer trovärdiga, anser jag, än övriga instruktörsutbildningsanordnare - puh - som ju måste tjäna pengar.
Hur många rensas ut? Ingen aning. Men på varje seminarium så hävdar man att det sker. Ring Anders Jonzon och fråga. Han är ansvarig.
Citera
2014-10-23, 09:28
  #103
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Eftersom du använder dylika ord tuzzen tänker jag inte göra det..

... ok. Jag använder/hypar TYA (Transportsfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) då de inte är direkt vinstdrivande. TYA har aldrig behövt skicka en offert och är därmed mer trovärdiga, anser jag, än övriga instruktörsutbildningsanordnare - puh - som ju måste tjäna pengar.
Hur många rensas ut? Ingen aning. Men på varje seminarium så hävdar man att det sker. Ring Anders Jonzon och fråga. Han är ansvarig.


Klart du inte gör, eftersom du inte kan svara på det helt enkelt!

Varför ska dom skicka offert när dom inte genomför kurser när dom tar fram material med olika aktörer i branschen?

Lätt och säga att man rensar och aldrig presentera offentligt vilka som blivit utrensade, vill man verkligen få bort oseriösa företag då? Svaret är NEJ!

Säker på att Anders jobbar kvar? Han har aldrig varit ansvarig utan den som varit ansvarig för truck/maskin sedan många år är Maria Themptander!
__________________
Senast redigerad av tuzzen 2014-10-23 kl. 09:37.
Citera
2014-10-23, 11:27
  #104
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Klart du inte gör, eftersom du inte kan svara på det helt enkelt!

Varför ska dom skicka offert när dom inte genomför kurser när dom tar fram material med olika aktörer i branschen?

Lätt och säga att man rensar och aldrig presentera offentligt vilka som blivit utrensade, vill man verkligen få bort oseriösa företag då? Svaret är NEJ!

Säker på att Anders jobbar kvar? Han har aldrig varit ansvarig utan den som varit ansvarig för truck/maskin sedan många år är Maria Themptander!

Självklart vill TYA få bort oseriösa utbildare tuzzen. De delar ju ut kort med TYAs logo på. Sedan håller jag med dig om att mycket mer borde göras. Anders Jonzon då. Han har flyttat till Sundsvall (har jag hört) men är kvar i utbildningen och används tydligen så fort som media är inblandat angående t.ex. YKB som verkar gå trögt men även andra saker inom utbildning. Han var ju den som fick yttra sig när SR hade åsikter om oseriösa hjullastarkurser m.m. (se länkar nedan) Maria omnämner sig `projektledare´. Ring vd Bill Rehn då. Han verkar ju mest bara skriva ledaren i "TYA Nytt". Han kan behöva en kick i rumpan


http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3347641
http://www.entreprenad.com/kategorier/alla/import-449/
Citera
2014-10-23, 11:46
  #105
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Självklart vill TYA få bort oseriösa utbildare tuzzen. De delar ju ut kort med TYAs logo på. Sedan håller jag med dig om att mycket mer borde göras. Anders Jonzon då. Han har flyttat till Sundsvall (har jag hört) men är kvar i utbildningen och används tydligen så fort som media är inblandat angående t.ex. YKB som verkar gå trögt men även andra saker inom utbildning. Han var ju den som fick yttra sig när SR hade åsikter om oseriösa hjullastarkurser m.m. (se länkar nedan) Maria omnämner sig `projektledare´. Ring vd Bill Rehn då. Han verkar ju mest bara skriva ledaren i "TYA Nytt". Han kan behöva en kick i rumpan


http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3347641
http://www.entreprenad.com/kategorier/alla/import-449/

Vill dom verkligen det med tanke på att många utbildare går deras instruktörs utbildning och får stå på deras hemsida och framstå bra utåt och sen utfärdar truckkort från eget tryckeri och inte utfärdar tya kort b l a på tryckkostnaden på varje kort o s v? Bara för att du är tya godkänd så finns det inget krav på att du ska utfärtda deras kort.

Först var han ansvarig och nu har du hört att han har flyttat till Sundsvall hur ska du ha det?

Hänvisa till gamla inaktuella artiklar? Seriöst?

Varför ska jag ringa honom? Varför ringer du inte själv?

varför anordnar inte tya repetionskurser för sina instruktörer t ex?
__________________
Senast redigerad av tuzzen 2014-10-23 kl. 11:48.
Citera
2014-10-24, 09:54
  #106
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Vill dom verkligen det (...) Bara för att du är tya godkänd så finns det inget krav på att du ska utfärtda deras kort.
*Korrekt men, du måste ju kunna visa upp ditt TYA instruktörsbevis.
Först var han ansvarig och nu har du hört att han har flyttat till Sundsvall hur ska du ha det?
* Lite diffust är det onekligen men, nog kan man ha en framträdande roll i en organisation även från Sundsvall.. eller hur?
Hänvisa till gamla inaktuella artiklar? Seriöst?
*Det var dom jag hittade först och de verkar väldigt seriösa.
Varför ska jag ringa honom? Varför ringer du inte själv?
*Därför att jag ju tror på TYAs försök att hålla ordning i leden såklart.
varför anordnar inte tya repetionskurser för sina instruktörer t ex?
*Bra ide´ onekligen. Frågan är nog hur många som skulle gå kursen om den inte vore tvingande. Ett par saker jag tänker på är att medelåldern bland instruktörer är väldigt hög. Fler yngre förmågor. Även en stor brist på kvinnliga dito. Existerar många saker TYA kunde göra för att påverka dessa förhållanden.
__________________
Senast redigerad av eagles 2014-10-24 kl. 10:13.
Citera
2014-11-04, 09:18
  #107
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
*Bra ide´ onekligen. Frågan är nog hur många som skulle gå kursen om den inte vore tvingande. Ett par saker jag tänker på är att medelåldern bland instruktörer är väldigt hög. Fler yngre förmågor. Även en stor brist på kvinnliga dito. Existerar många saker TYA kunde göra för att påverka dessa förhållanden.

Det måste vara ett krav för att få behålla certifieringen.

Instämmer helt om resten och tror knappast det kommer ske någon större förändring tyvärr.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback