Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-09, 16:07
  #1
Medlem
Hejsan.

Jag kör idag med Boxer som tar signal från antennen på mitt hus.

Jag funderar på att byta till IPTV nu då jag har fiberlina uppkopplat till stadsnätet med 100/10Mbit.

Hur är kvalitén på IPTV? jag tänkte skaffa Canal Digitals "Mina favoriter" som skulle innebära att jag får mkt billigare TV-abb.

Snor IPTV bandbredd ifrån min internetuppkoppling? Dvs. när jag maxar mina 100/10 Mbit på torrent och sätter igång IPTV så kommer hastigheten på torrent att dippa? Eller kommer TV:n att lagga? Eller får jag extra bandbredd till IPTV utöver mina 100/10Mbit?

Tacksam för svar.
Citera
2011-03-09, 19:29
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Kvalitén är ju likvärdig, kan dock skilja något beroende på vilken box du använder nu och sen och hur den ansluts (HDMI/SCART).

Angående din sista fråga så tar ip-tv bandbredd, ja. Om det blir tvn eller internet som tappar kapacitet beror på om operatören har lagt in serviceprioritering, men oftast har ju tvn prio ett eftersom det är lite svårt att skicka paket där.
Citera
2011-03-09, 19:33
  #3
Medlem
DennisOlofs avatar
Ring stadsnätet och fråga hur dom gör, det beror på vilken teknik de använder sig av och om trafik prioriteras. Men jag antar du förstår att det kommer krävas bandbredd eftersom det är IPTV. Du får inte någon extra bandbredd, har du 100/10 så är det max, IPTV kommer göra anspråk på det utrymmet du har, hur mycket vet jag inte.

Det viktiga eftersom du har boxer idag är att INTE sluta med den tekniken, det är bra att kunna titta på gratiskanalerna via det marksända, IFALL det skulle bli fel på stadsnätet så du har några kanaler att titta på. Riskerna är ju större för problem i stadsnätet än med boxers (teracoms) nät.

Annars är det ju bara skaffa om det är billigare, kvaliten på bilden skiljer sig inte något anser jag. Telias IPTV tar cirka 4-6Mbit per kanal för SDTV (ej HDTV), tror dom har sagt att det är runt 10-14Mbit för HDTV. Från satellit tror jag det var runt 20-25Mbit för en HDTV kanal. Något åt det hållet.
Citera
2011-03-10, 10:38
  #4
Medlem
Tack för era svar!

Jag mailade Stadsnät och frågade de också.

Jag fick som svar att jag som bor i villa har en sk. konverterare monterad som dirigerar trafiken.
Jag ska kunna surfa 100/100, ringa med IP-telefoni och kolla på IP-HDTV samtidigt utan att kapaciteten på något sätt blir påverkad.

Han skrev att IPTV släpar lite i sändningarna jämfört med signalen som kommer från antenuttaget men att kvalitén absolut inte är sämre.

Jag tycker det låter riktigt bra och ska nu ringa och avbeställa mitt nuvarande abb hos Boxer

Mvh.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback