Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-09, 13:37
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.nyhetskanalen.se/1.204694...et_saknar_koll

http://www.nyhetskanalen.se/1.204610...dade_deras_son

http://www.nyhetskanalen.se/1.204521..._fler_dodsfall

http://www.nyhetskanalen.se/1.204602...t_du_ar_orolig

Vad anser ni om den serie granskande reprotage om nätdroger som TV 4 sänder denna vecka? Skrämselproppaganda eller saklig upplysning?

I nedersta länken ovan kan man läsa en chatt med "Nicklas Kartengren från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning chattade om nätdroger.

"Prata med dina vänner och visa att du är orolig" var ett av råden han gav under chatten."

Har han några rätt i de svar han ger?
Citera
2011-03-09, 13:57
Medlem
bumbaclot.s avatar
patrick: tror ni inte det skulle bli mindre dödsfall och mindre missbruk av nätdroger om t.e.x cannabis skulle vara laglit? ungdomar försöker ju hela tiden kringgå lagen för att undvika att bli klassade som kriminella!!!!???
Nicklas Kartengren: Det finns några intervjustudier med mefedron-användare och dessa visar att de flesta användare fortsatta använda mefedron även när det blev olagligt.

Läste detta när jag skummade igenom chatten. Tycker det är ett otroligt dåligt svar faktiskt. När killen faktiskt frågor om CB så får han ett svar som inte ens har något att göra med CB utan mefedron som är en betydligt tyngre drog. Tyckte också flera av hans svar var rätt luddiga och att han slingrar sig ur vissa frågor där han kunde gett ett bättre svar. Men det är ju jag det!
Citera
2011-03-09, 14:04
Medlem
MittTredjeKontos avatar
Integralen: Hej! Jag undrar om nätdrogerna som substitut är värre än de droger som egentligen efterfrågas? Är t.ex. rökmixar farligare än riktig cannabis?
Nicklas Kartengren: Det finns som sagt mycket lite studier på rökmixar jämfört med cannabis men det som jag har läst så innehåller syntetiska cannabinoider en lägre THC-halt än vanlig/riktig cannabis. Alltså borde effekten vara svagare i rökmixar.

THC i rökmixar, vore grejjer det, och olagligt.

Dom är ju fullständigt clueless.
Citera
2011-03-09, 14:26
Medlem
LokalaNyheters avatar
som vanligt anus.. Snubben frågar om cannabis och får ett svar på metadon lol..

fail som vanligt

vincent k: vad tycker du om att tullen skall få beslagta icke klassade narkotikapreparat.
Nicklas Kartengren:
Den nya lagen som träder i kraft 1 april 2011 innebär att tulen och polisen får omhänderta, och med åklagares beslut, förstöra produkter som är lagliga, om de står under utredning för att ev klassas som narkotika längre fram.

är han retard eller? svarade inte ens på frågan.. Vad är det för idiot dom har satt in som svarar på frågor seriöst :S
Senast redigerad av LokalaNyheter 2011-03-09 kl. 14:36.
Citera
2011-03-09, 17:34
Bannlyst
TV4 är anus vad de än sänder, oavsett om det är nyheter eller program om droger.
You didn't know?
Citera
2011-03-10, 17:17
Medlem
2dopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittTredjeKonto
Integralen: Hej! Jag undrar om nätdrogerna som substitut är värre än de droger som egentligen efterfrågas? Är t.ex. rökmixar farligare än riktig cannabis?
Nicklas Kartengren: Det finns som sagt mycket lite studier på rökmixar jämfört med cannabis men det som jag har läst så innehåller syntetiska cannabinoider en lägre THC-halt än vanlig/riktig cannabis. Alltså borde effekten vara svagare i rökmixar.

THC i rökmixar, vore grejjer det, och olagligt.

Dom är ju fullständigt clueless.

hahahaha!! Fy fan vad fail.
Senast redigerad av 2dope 2011-03-10 kl. 17:29.
Citera
2011-03-10, 19:06
Medlem
big_bobs avatar
Jag kollar inte ens på sånt där skit mer.
Speciellt inte när det handlar om nätdroger, dom verkar ju helt pantade i skallen när dom tror att rökmixar innehåller THC som nån skrev.
Citera
2011-03-10, 20:09
Medlem
Psykotons avatar
Synd att de inte gör mer research inför en s.k. "granskning" av nätdroger, och att de så tydligt tar ställning i frågan istället för att vara mer neutrala, som granskningar bör vara.

Sen är det är skrämmande att se okunskapen hos bland annat poliser och tullpersonal som intervjuas i reportagen, och då har TV-folket ändå säkert sållat fram de som anser sig ha någorlunda koll på ämnet i respektive yrkeskår...

Tycker personligen att man under en veckolång reportageserie även borde tänka till lite, och fundera över varför det finns en så stor efterfrågan på de här substanserna i Sverige (jämfört med andra länder där det inte bedrivs en häxjakt på användare av lätta droger som cannabis), och kanske se och belysa ett eventuellt samband mellan en strikt narkotikapolitik och efterfrågan av lagliga psykoaktiva substanser.
Senast redigerad av Psykoton 2011-03-10 kl. 20:15.
Citera
2011-03-12, 18:34
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Synd att de inte gör mer research inför en s.k. "granskning" av nätdroger, och att de så tydligt tar ställning i frågan istället för att vara mer neutrala, som granskningar bör vara.

Sen är det är skrämmande att se okunskapen hos bland annat poliser och tullpersonal som intervjuas i reportagen, och då har TV-folket ändå säkert sållat fram de som anser sig ha någorlunda koll på ämnet i respektive yrkeskår...

Tycker personligen att man under en veckolång reportageserie även borde tänka till lite, och fundera över varför det finns en så stor efterfrågan på de här substanserna i Sverige (jämfört med andra länder där det inte bedrivs en häxjakt på användare av lätta droger som cannabis), och kanske se och belysa ett eventuellt samband mellan en strikt narkotikapolitik och efterfrågan av lagliga psykoaktiva substanser.

Håller med dig till punkt och pricka! såg inte programmet själv men av dom svaren som blivit postade i denna tråd så blir man ju lite rädd.

Nu vet inte jag vem Nicklas Kartengren är men jag hoppas inte han är någon expert inom ämnet får då är det dax att byta jobb!
Citera
2011-03-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBengtsson
Håller med dig till punkt och pricka! såg inte programmet själv men av dom svaren som blivit postade i denna tråd så blir man ju lite rädd.

Nu vet inte jag vem Nicklas Kartengren är men jag hoppas inte han är någon expert inom ämnet får då är det dax att byta jobb!

Im on your side!

Precis som alla andra. Vilken kunskap svenska "drogexperter" verkar ha... Det är så pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in