Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Synd att de inte gör mer research inför en s.k. "granskning" av nätdroger, och att de så tydligt tar ställning i frågan istället för att vara mer neutrala, som granskningar bör vara.
Sen är det är skrämmande att se okunskapen hos bland annat poliser och tullpersonal som intervjuas i reportagen, och då har TV-folket ändå säkert sållat fram de som anser sig ha någorlunda koll på ämnet i respektive yrkeskår...
Tycker personligen att man under en veckolång reportageserie även borde tänka till lite, och fundera över varför det finns en så stor efterfrågan på de här substanserna i Sverige (jämfört med andra länder där det inte bedrivs en häxjakt på användare av lätta droger som cannabis), och kanske se och belysa ett eventuellt samband mellan en strikt narkotikapolitik och efterfrågan av lagliga psykoaktiva substanser.
Håller med dig till punkt och pricka! såg inte programmet själv men av dom svaren som blivit postade i denna tråd så blir man ju lite rädd.
Integralen: Hej! Jag undrar om nätdrogerna som substitut är värre än de droger som egentligen efterfrågas? Är t.ex. rökmixar farligare än riktig cannabis?
Nicklas Kartengren: Det finns som sagt mycket lite studier på rökmixar jämfört med cannabis men det som jag har läst så innehåller syntetiska cannabinoider en lägre THC-halt än vanlig/riktig cannabis. Alltså borde effekten vara svagare i rökmixar.
Nu vet inte jag vem Nicklas Kartengren är men jag hoppas inte han är någon expert inom ämnet får då är det dax att byta jobb!