Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-08, 22:15
  #1
Medlem
Freddsindahoods avatar
Tjena. Lång historia kort: Snart börjar alla studenskivor, och planen är att gå klädd i "militär"stil. Jag behöver då ett vapen, och jag har fått låna en trasig soft air gun av en kompis som jag ska ha på mitt lår (tänk tomb raiders pistoler).

Frågan är då, eftersom detta vapen ser väldigt riktigt ut på avstånd, men är absolut helt ofarlig, och det går lätt att bevisa att den inte är riktigt genom att ta ut klippet ur bottnen och se att den är anpassad för soft air gun-kulor, är det olagligt att ha den på offentlig plats (tänker då jag är på väg till festen)? Kommer ju inte vifta runt med den, utan den kommer sitta fast på mitt lår. Jag kommer även ha sällskap av massa andra som är utklädda, så det är lätt att se att vi ska på nån temafest.

Tack på förhand
Citera
2011-03-08, 22:21
  #2
Medlem
Plongs avatar
Skulle bli ganska förvånad om det vore olagligt men det värsta som kan hända är att någon ringer polisen varpå du får visa att det bara är en leksak. Kör på och ha det kul.
Citera
2011-03-08, 22:34
  #3
Medlem
svampinfektions avatar
Glöm inte att sikta den på pensionärer!
Citera
2011-03-08, 22:37
  #4
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampinfektion
Glöm inte att sikta den på pensionärer!

I det fallet övergår det till olaga hot, om du däremot håller en låg profil så bör det inte vara några problem då det inte är olagligt att inneha en leksakspistol.
Citera
2011-03-08, 22:41
  #5
Avstängd
Bravo83s avatar
Det värsta som kan hända är att du blir skjuten av Polisen om du viftar med den... så kör på du!


Edit: såg att du skrivit att du inte skulle vifta med den.. så då är det ju hel lugnt!
__________________
Senast redigerad av Bravo83 2011-03-08 kl. 22:43.
Citera
2011-03-08, 22:43
  #6
Medlem
kiwi22s avatar
Jag hade resonerat att så länge jag vart bland andra utklädda är det lugnt. Däremot, ska du hem senare och är helt ensam hade jag nog lagt undan den i någon väska/påse..bara för att slippa tjafset. Så jävla ovärt att det ska ev. behöva bli något.
Citera
2011-03-08, 23:38
  #7
Medlem
Gubbkepsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
I det fallet övergår det till olaga hot, om du däremot håller en låg profil så bör det inte vara några problem då det inte är olagligt att inneha en leksakspistol.

Fel men ändå rätt.

Även om en soft air gun inte är tillståndspliktig jämfört med ett riktigt kulvapen så får man ändå inte gå omkring med det på allmän plats. Det enda man får använda en soft air gun till är målskytte etc på ordnad och lämplig plats, läs skogen.

En harpun med begränsad effekt är inte heller tillståndspliktig och vanligt sunt förnuft säger ju att det hade varit lite obehagligt ifall vissa individer lagligt kunde gå omkring med laddade harpuner på gator och torg.

Att det är förbjudet hittas i vapenlagen 5:6§

Citat:
Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Lag (2000:147).

Straffskalan löper från böter till fängelse i 6 månader på detta.
Citera
2011-03-09, 00:10
  #8
Medlem
Freddsindahoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbkepsen
Fel men ändå rätt.

Även om en soft air gun inte är tillståndspliktig jämfört med ett riktigt kulvapen så får man ändå inte gå omkring med det på allmän plats. Det enda man får använda en soft air gun till är målskytte etc på ordnad och lämplig plats, läs skogen.

En harpun med begränsad effekt är inte heller tillståndspliktig och vanligt sunt förnuft säger ju att det hade varit lite obehagligt ifall vissa individer lagligt kunde gå omkring med laddade harpuner på gator och torg.

Att det är förbjudet hittas i vapenlagen 5:6§



Straffskalan löper från böter till fängelse i 6 månader på detta.

Du som verkade kunna rätt mycket om ämnet i hand, kan du inte då svara på min (TS) fråga istället :P
Citera
2011-03-09, 00:27
  #9
Medlem
Gubbkepsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsindahood
Du som verkade kunna rätt mycket om ämnet i hand, kan du inte då svara på min (TS) fråga istället :P

Hur i mitt svar tycker du att jag inte svarar på din fråga?

Men för säkerhets skull: Nej rent teoretiskt får du inte gå omkring på gatorna med en soft air gun på låret.

Paragrafen jag länkade till innehåller ju dock ett undantag

Citat:
eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Således om ni kommer i ett utklätt sällskap på väg till en maskerad som inte äger rum på i en offentlig lokal/motsv ser jag inga direkta problem med det.

Om jag vore dig så skulle jag ändå välja att ha leksakspistolen nerpackad i en väska/motsv tills du är på festen. Eller ännu hellre, sätta en färggrann vattenpistol i hölstret som du sedan kan fylla med öl eller sprit och på så sätt underhålla deltagarna på festen med.
Citera
2017-04-26, 23:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbkepsen
Fel men ändå rätt.

Även om en soft air gun inte är tillståndspliktig jämfört med ett riktigt kulvapen så får man ändå inte gå omkring med det på allmän plats. Det enda man får använda en soft air gun till är målskytte etc på ordnad och lämplig plats, läs skogen.

En harpun med begränsad effekt är inte heller tillståndspliktig och vanligt sunt förnuft säger ju att det hade varit lite obehagligt ifall vissa individer lagligt kunde gå omkring med laddade harpuner på gator och torg.

Att det är förbjudet hittas i vapenlagen 5:6§



Straffskalan löper från böter till fängelse i 6 månader på detta.

Men frågan gällde inte ett fungerande vapen, utan ett softairgun utan fungerande mekanik. Jag kan inte komma på vad skillnaden skulle vara på ett impotent softair och ett leksaksvapen. Så vad säger nu lagen om detta?
Citera
2017-04-26, 23:34
  #11
Medlem
Mitt inlägg har inte så mycket med det rent juridiska att göra men det är risk för att någon ser vapnet och ringer polis utan att konsultera dig i frågan, när polisen sedan dyker upp kommer dom inte snällt be om att få titta på ditt vapen utan dom kommer neutralisera dig först och fråga sen.
Citera
2017-04-27, 06:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigakalle
Men frågan gällde inte ett fungerande vapen, utan ett softairgun utan fungerande mekanik. Jag kan inte komma på vad skillnaden skulle vara på ett impotent softair och ett leksaksvapen. Så vad säger nu lagen om detta?

Det kan ju tänkas att så här fem och ett halvt år senare att TS studentskiva är över, han kanske till och med tagit universitetsexamen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback