Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-08, 21:37
  #1
Medlem
Läste en insändare från dagens Västerbottens Folkblad. Internationella Kvinnodagen till ära


Världens mest jämställda land sägs det. Men på krogen är könsrollerna som fastfrusna i is, där killar måste vara aktiva och tjejer är passiva. Vidare sägs det att en del killar förstår inte ett nej. Då kan vi se på det från andra hållet också, nämligen att en del tjejer förstår inte ett hej. Jag har full förståelse för att som tjej inte uppskatta en väldigt orespekterande och påträngande attityd från killens håll, och då ge ett snabbt avvisande. Men när man som kille gör sitt yttersta för att på så respekfullt och trevligt sätt som möjligt söka kontakt, men ändå får ett väldigt otrevligt bemötande tillbaka, så är det mycket lätt hänt att man börjar tappa tron på allt vad som heter tjejer.

Jag är evigt less på att måsta ta alla initiativ på krogen och evigt less på tjejer som är otrevliga. Väldigt många av oss killar är precis lika nervösa som ni tjejer med att söka kontakt, enda skillnaden är att vi måste tvinga oss själva till att vara aktiva, annars händer inte särskilt mycket på relationsfronten. Och ja, vi blir lika sårade av avvisningar som ni tjejer blir. Skulle ni tjejer vara mer aktiva skulle det vara mindre påflugna killar på krogen, eftersom er passivitet hjälper till att upprätthålla nuvarande könsroller där.

Om någon bemöter mig med respekt så ger jag respekt tillbaka. Och den största klyschan av alla, behandla andra som du själv vill bli behandlad. Tänk om krogvärlden kunde vara så istället.
Citera
2011-03-08, 21:43
  #2
Medlem
Kvinnan är låst i sin roll och kommer detta kommer aldrig att förändras och jämställdhet är när det passar kvinnan.
Citera
2011-03-08, 21:50
  #3
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Finns ingenting som säger att ni måste. Och vad tycker ni krogen ska göra? Tvinga tjejer att prata med killar de inte är intresserade av?
Citera
2011-03-08, 21:50
  #4
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Kvinnan är låst i sin roll och kommer detta kommer aldrig att förändras och jämställdhet är när det passar kvinnan.

Så är det. Jämställdhet kallas det men det är precis tvärtom, att särbehandla kvinnan och inte titta objektivt.
Citera
2011-03-08, 21:55
  #5
Medlem
aranduels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Finns ingenting som säger att ni måste. Och vad tycker ni krogen ska göra? Tvinga tjejer att prata med killar de inte är intresserade av?

Nja, tror mest att krönikören (som alla andra med ett par celler civilisation i skallen) menar att kvinnor borde bete sig som folk. Ointresserad behöver inte vara synonymt med elak, något jag alltför ofta sett hos tjejkompisar. Avvisa vänligt åtminstone.
Citera
2011-03-08, 21:57
  #6
Medlem
siisters avatar
Jag har också reagerat på det här. Har en tjejkompis som är SJUKT otrevlig när det är nån som kommer fram och frågar helt normalt om hon vill dansa t.ex. Pinsamt beteende
Citera
2011-03-08, 21:58
  #7
Medlem
Witticisms avatar
Vad föreslås som problemlösning då? Att tjejer ska gå runt och prata med för dem helt ointressanta karlar för att höja deras självförtroende? Blir männen i fråga inte ännu mer nedslagna och ledsna när de sedan får se tjejerna gå hem ensamma, eller tillsammans med de killar de egentligen är intresserade av precis som vanligt? Jag tror snarare att de skulle bli frustrerade och förtvivlade av att de ju "fått så bra kontakt" men ändå inte fått till det efter varje krogrunda, bara för att tjejerna varit falskt trevliga mot den av ren barmhärtighet. De skulle bli förvirrade och ledsna. Det är bättre att folk är ärliga och tydliga från början.
Citera
2011-03-08, 22:04
  #8
Medlem
Fjuxans avatar
Det gäller ju inte alla tjejer men jag håller absolut med TS i sitt uttalande.

Som TS skrev så finns det säkert vissa fasta "roller" som vi följer omedvetet utan att tänka på det men vi har ju en annan aspekt utav hela historien, tjejen som är mycket väl medveten om att hon ser bra ut.

Tjejen som är hundra procent säker på att hon ser läcker ut tänker på ett helt annat sätt, klart som korvspad att hon kan vara arrogant och spydig när tror sig kunna välja och vraka bland dessa killar som passar just henne.

Det är mina tankar.

Fjuxan
Citera
2011-03-08, 22:05
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
Vad föreslås som problemlösning då? Att tjejer ska gå runt och prata med för dem helt ointressanta karlar för att höja deras självförtroende? Blir männen i fråga inte ännu mer nedslagna och ledsna när de sedan får se tjejerna gå hem ensamma, eller tillsammans med de killar de egentligen är intresserade av precis som vanligt? Jag tror snarare att de skulle bli frustrerade och förtvivlade av att de ju "fått så bra kontakt" men ändå inte fått till det efter varje krogrunda, bara för att tjejerna varit falskt trevliga mot den av ren barmhärtighet. De skulle bli förvirrade och ledsna. Det är bättre att folk är ärliga och tydliga från början.

och för det måste man vara otrevlig :/?
Citera
2011-03-08, 22:06
  #10
Medlem
Fjuxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
Det är bättre att folk är ärliga och tydliga från början.

Ärlig och tydlig behöver ju inte nödvändigtvis betyda arrogant och allmänt otrevlig.
Citera
2011-03-08, 22:07
  #11
Medlem
alaskapollocs avatar
Ni glömmer bort könsrollerna! Det handlar inte om att sympatisera med killar som inte får napp, utan om att använda begreppet jämställdhet på ett korrekt sätt för en gångs skull. Kvinnor ska kunna ta kontakt om de vill med vem de vill, och inte behöva vänta på killens initiativ. Givetvis ska killen avvisa på ett respektfullt sätt också precis som insändaren förespråkar.
__________________
Senast redigerad av alaskapolloc 2011-03-08 kl. 22:17.
Citera
2011-03-08, 22:09
  #12
Avstängd
är det elakt o smyga iväg när det kommer fram 3 st flodhästar o sätter sig oinbjuden till ens bord på krogen? eller skulle jag vänligt ha avvisat dem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback