Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-08, 19:02
  #1
Medlem
Vi säger att man står och väntar vid en trafiksignal. Det slår om till grönt och du ska svänga till vänster. Du måste naturligtvis släppa förbi alla från andra sidan som ska rakt fram och efter att alla bilar har passerat så slår det om till rött, men du kör på då du har passerat när det var grönt, för att du står mitt i korsningen och kan inte direkt stå där heller.

Jag har fått höra lite olika åsikter om huruvida detta räknas som rödljuskörning eller inte, vissa säger att det är medan vissa (de allra flesta) säger att det inte är. Jag tycker att det inte räknas som att köra mott rött då du passerade stopplinjen när det var grönt.

Vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av growboss 2011-03-08 kl. 19:05.
Citera
2011-03-08, 19:05
  #2
Medlem
KalleKokss avatar
jag tycker inte heller att det räknas, du åkte ju när det var grönt. Risken är större för att du gör bort dig totalt i trafiken om du står och väntar och om samma grej sen upprepas.
Citera
2011-03-08, 19:07
  #3
Medlem
Nej såklart det inte är någon rödljus körning. Du kan inte stå mitt i vägen och blockera.
Citera
2011-03-08, 19:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKoks
jag tycker inte heller att det räknas, du åkte ju när det var grönt.
Detta händer väldigt ofta, att folk som ska svänga till vänster står mitt i korsningen och det hinner slå om till rött innan alla bilar som ska fram passerar, speciellt när det är rusningstrafik i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Nej såklart det inte är någon rödljus körning. Du kan inte stå mitt i vägen och blockera.
Det tycker jag inte heller, men vissa påstår att det är, skumt nog.
Citera
2011-03-08, 19:08
  #5
Medlem
R4BBiTs avatar
Skulle man varit paragraffreak hade man nog säkert kunnat läsa att man inte skall passera "linjen" vid rödljuset vid grönt ljus ifall man inte kan garantera att man är ur vägen innan det byter om till rött igen
Citera
2011-03-08, 19:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4BBiT
Skulle man varit paragraffreak hade man nog säkert kunnat läsa att man inte skall passera "linjen" vid rödljuset vid grönt ljus ifall man inte kan garantera att man är ur vägen innan det byter om till rött igen
Med andra ord så får man stå där tills rusningstrafiken är över? Jag undrar vad polisen säger om detta?
Citera
2011-03-08, 19:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4BBiT
Skulle man varit paragraffreak hade man nog säkert kunnat läsa att man inte skall passera "linjen" vid rödljuset vid grönt ljus ifall man inte kan garantera att man är ur vägen innan det byter om till rött igen


På körskolan lärde dom iallafall mig att man skulle köra fram och ställa sig mitt i korsningen och köra så fort det blir fritt.

Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna vara mot lagen. Du har ju inte så mycket att välja på, du kan ju inte stanna mitt i vägen iaf
Citera
2011-03-08, 20:29
  #8
Medlem
Forbliranonyms avatar
Rent juridiskt vet jag inte, men min körskole lärare sa att man skulle göra så, så jag gör det iaf dagligen.
Citera
2011-03-09, 20:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmookeThatShiet
På körskolan lärde dom iallafall mig att man skulle köra fram och ställa sig mitt i korsningen och köra så fort det blir fritt.

Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna vara mot lagen. Du har ju inte så mycket att välja på, du kan ju inte stanna mitt i vägen iaf
Jepp så lärs det ut, man ska krypa ut, annars kommer man ju aldrig iväg. Står man på stopplinjen kanske du inte hinner köra om det kommer nån lucka, bättre att köra ut och vänta.
Citera
2011-03-09, 20:53
  #10
Medlem
actionbents avatar
Så länge du passera stopplinjen vid grönt så är det ingen rödljuskörning, väldigt enkla och tydliga regler på den biten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback