Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-08, 14:57
  #1
Medlem
Hej, nu är det så att jag och två polare är jävligt trötta på detta skitliv vi lever här i Sverige och har tänkt ta våra sista pengar och dra iväg till spanien och bo där men har lite frågor..

1. Svårt att hitta jobb? hur går man till väga?
2. Hur går man smartast väga till för att hitta en lägenhet? Känns som man borde fixa det hemifrån, men med tanke på att vi inte har någon aning om var vi har tänkt bo utan hade tänkt ta allt som det kommer så hade vi planerat att åka ner och sen hoppas på det bästa helt enkelt, dum idé?
3. Är det något man behöver fixa innan man drar? några papper? eller är det para ta sitt pass, sina pengar , sitt handbagage och dra?
4. Narkotikalagar?
5. lite off-topic fråga, men om man jobbar lite extra här i sverige, alltså ingen fast anställning utan jobbar endast timmar när jag behövs så att säga, är det någon uppsägningstid eller så då? eller kan man bara gå och säga till chefen, jag vill sluta?
pz

Edit: kom på en fråga till, var hade ni rekomenderat att åka? finns det några ställen som skulle passa 3 flummar som oss extra bra så att säga? och nej vi åker självklart inte endast tid för att knarka, så får gärna vara en trevlig stad med en del festande och så också, gärna några fina stränder med

Och som ni förstår så har vi ju inte hur mycket pengar som helst att leva på, så vi kan inte betala hur mycket som helst i hyra etc..
__________________
Senast redigerad av Hompaa 2011-03-08 kl. 15:09.
Citera
2011-03-08, 15:30
  #2
Medlem
kolla här ang jobb kanske kan hjälpa. Ni kan hitta mer på arbetsförmedlingens hemsida i länken jobba utomlands. det stor nog vilka papper ni behöver oxå

http://eures.europa.eu

https://www.redtrabaja.es/es/redtrab...rtal/index.jsp


torrveja är ett område med mycke skandinavier och engelsmän, borde inte vara svårt att hyra något där då spanien har en ekonomisk kris så det borde finnas många lägenheter på marknaden. Området i sig kan vara dyrt då det är många som säsongs bor där. (kan vara ett bra ställe att börja på)

Du borde bara kunna gå in till chefen och säga upp dig om du går på timmer.

Lycka till Grabbar
Citera
2011-03-08, 15:43
  #3
Medlem
MR-chillis avatar
åk till Torrevieja as skön stad vid havet och en masa jobb om man vill ha
Citera
2011-03-08, 16:14
  #4
Medlem
Kul att båda rekomenderar samma stad, Jag har faktiskt en moster som har ett hus någon mil därifrår, i ett ställe som heter Caboroige(?) så det skulle ju kunna vara en tanke att vi sov där första nätterna
tills vi lyckades hitta något ställe att bo osv.

Tänkte på en annan sak, bil känns ju som det är något man bör ha , köpa det där nere eller här hemma?

tack för era svar
Citera
2011-03-08, 16:47
  #5
Medlem
MR-chillis avatar
köp bil där nere om du inte vill köra ner eller not ? :P

btw ska nog med dit ner till sommaren ska jobba på min halv syssters bar
Citera
2011-03-08, 16:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR-chilli
köp bil där nere om du inte vill köra ner eller not ? :P

btw ska nog med dit ner till sommaren ska jobba på min halv syssters bar

Att ta oss ner dit känns ju nästan smidigast med bil på ett sett, då har man desutom det fixat när man kommer
Citera
2011-03-08, 16:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompaa
Hej, nu är det så att jag och två polare är jävligt trötta på detta skitliv vi lever här i Sverige och har tänkt ta våra sista pengar och dra iväg till spanien och bo där men har lite frågor..

1. Svårt att hitta jobb? hur går man till väga?
2. Hur går man smartast väga till för att hitta en lägenhet? Känns som man borde fixa det hemifrån, men med tanke på att vi inte har någon aning om var vi har tänkt bo utan hade tänkt ta allt som det kommer så hade vi planerat att åka ner och sen hoppas på det bästa helt enkelt, dum idé?
3. Är det något man behöver fixa innan man drar? några papper? eller är det para ta sitt pass, sina pengar , sitt handbagage och dra?
4. Narkotikalagar?
5. lite off-topic fråga, men om man jobbar lite extra här i sverige, alltså ingen fast anställning utan jobbar endast timmar när jag behövs så att säga, är det någon uppsägningstid eller så då? eller kan man bara gå och säga till chefen, jag vill sluta?
pz

Edit: kom på en fråga till, var hade ni rekomenderat att åka? finns det några ställen som skulle passa 3 flummar som oss extra bra så att säga? och nej vi åker självklart inte endast tid för att knarka, så får gärna vara en trevlig stad med en del festande och så också, gärna några fina stränder med

Och som ni förstår så har vi ju inte hur mycket pengar som helst att leva på, så vi kan inte betala hur mycket som helst i hyra etc..

Annu en svensk som ska ner och skamma ut Sverige. Hall dig borta fran norra Spanien sa ar jag glad. Ak till Torrevieja, Mallorca eller nagot annat skithal dar svenskarna redan har daligt rykte.
Citera
2011-03-08, 16:53
  #8
Medlem
åk till Barcelona väldigt fint ställe och många ställen att festa på
Citera
2011-03-08, 16:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack_an
Annu en svensk som ska ner och skamma ut Sverige. Hall dig borta fran norra Spanien sa ar jag glad. Ak till Torrevieja, Mallorca eller nagot annat skithal dar svenskarna redan har daligt rykte.

Och vad får dig att tro att jag ska åka ner dit för att skämma ut sverige?
Finns det över huvudtaget något av det jag skrivit i denna tråd som antyder det?
Är du dum i huvudet?
Citera
2011-03-08, 16:54
  #10
Medlem
MR-chillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hompaa
Att ta oss ner dit känns ju nästan smidigast med bil på ett sett, då har man desutom det fixat när man kommer


true story men dra till Torrevieja massa jobb å en hel del festande med
Citera
2011-03-08, 16:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaRTIN191
åk till Barcelona väldigt fint ställe och många ställen att festa på

Är det inte bra mycket dyrare med boende osv där?
Känns som någon lite mindre stad lockar mer faktiskt
Citera
2011-03-08, 16:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR-chilli
true story men dra till Torrevieja massa jobb å en hel del festande med

Är det verkligen "massa" jobb? jag har verkligen ingen aning om hur lätt/svårt det är att hitta utomlands
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1479565

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback