2011-03-08, 12:47
Medlem
Har ni några knep att dela med er?

Jag har försökt med att ändra upplösning via skrivbordet, i spelet och tillochmed försökt med REGEDIT, fast även om jag skriver in 1200 x 1000 så får jag 1600 x 1200 när jag väl startar programmet.

Stör mig något otroligt på att allt blir ovalt och utdraget helt ur proportion.

För sakens skull har jag ett Nvidia-kort och skärmen klarar av 1920 x 1080

Jag vill alltså ha de där svarta kanterna istället för att att är utsmetat.
Citera
2011-03-08, 18:33
Medlem
Steg 1. Oppna nVidia control panel och aktivera GPU scaling till att behalla skarmstorleken.
Steg 2. Configurera Wc3 att anvanda refresh rate pa 60 hz, detta maste goras fran registret.
Nagonting under HKCU\Software\Blizzard IIRC
Citera
2011-03-08, 20:12
Medlem
-ELF-s avatar
Din skärm kanske kan hantera det.
På min skärm har jag en inställning som heter Bildstorlek och där kan jag väja Auto och Wide.
Citera
2011-03-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Din skärm kanske kan hantera det.
På min skärm har jag en inställning som heter Bildstorlek och där kan jag väja Auto och Wide.

Det har inte jag tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av arekku
Steg 1. Oppna nVidia control panel och aktivera GPU scaling till att behalla skarmstorleken.
Steg 2. Configurera Wc3 att anvanda refresh rate pa 60 hz, detta maste goras fran registret.
Nagonting under HKCU\Software\Blizzard IIRC

Jag har ingenting som heter GPU scaling och det funkar inte att ändra med registret för mig.
Citera
2011-03-08, 20:55
Medlem
Att få en 4:3-upplösning att visas med sorgkanter under en 16:9-upplösning är nog specifikt för grafikkortet och dess drivrutiner, skulle jag gissa på.... På min laptop kan jag ställa in detta på ungefär samma sätt som någon annan beskrev. Man går in kontrollprogrammet som tillhör grafikkortet och där går det att kryssa för "scale", så blir t.ex. 800x600 utsträckt och ser helt cp-skadat ut. Låter man bli att kryssa i så hamnar det istället på mitten med sorgkanter på sidorna. Vad har du för grafikkort och vad heter kontrollprogrammet?
Citera
2011-03-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Att få en 4:3-upplösning att visas med sorgkanter under en 16:9-upplösning är nog specifikt för grafikkortet och dess drivrutiner, skulle jag gissa på.... På min laptop kan jag ställa in detta på ungefär samma sätt som någon annan beskrev. Man går in kontrollprogrammet som tillhör grafikkortet och där går det att kryssa för "scale", så blir t.ex. 800x600 utsträckt och ser helt cp-skadat ut. Låter man bli att kryssa i så hamnar det istället på mitten med sorgkanter på sidorna. Vad har du för grafikkort och vad heter kontrollprogrammet?

Nvidia Geforce GTS 450 och programmet heter Nvidia Control Panel. Har inte lyckats hitta något "scale" i det.
Citera
2011-03-08, 21:45
Medlem
Leif-Oskars avatar
Det låter som någonting skärmen bestämt sig för. Datorn kanske skickar ut en signal i 4:3-format som skärmen sen skalar om till 16:9 eller vad din skärm nu är. Prova att ändra inställningarna i skärmen, många skärmar har en 4:3-16:9 knapp, alternativt så går det att välja i OSD:n

Edit: Såg att liknande föreslagits tidigare.
Till TS: Är du säker på att du inte har någon sån funktion dold i en obskyr undermeny för skärmen? Nästan alla skärmar som är Wide har någon liknande funktion.

Skriv gärna ut skärm-modell så kan vi andra snoka lite också
Citera
2011-03-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Oskar
Det låter som någonting skärmen bestämt sig för. Datorn kanske skickar ut en signal i 4:3-format som skärmen sen skalar om till 16:9 eller vad din skärm nu är. Prova att ändra inställningarna i skärmen, många skärmar har en 4:3-16:9 knapp, alternativt så går det att välja i OSD:n

Edit: Såg att liknande föreslagits tidigare.
Till TS: Är du säker på att du inte har någon sån funktion dold i en obskyr undermeny för skärmen? Nästan alla skärmar som är Wide har någon liknande funktion.

Skriv gärna ut skärm-modell så kan vi andra snoka lite också

22'' Samsung EX2220 LED Simple

Ja det känns som om skärmen är en envis jävel. Har faktiskt inte tänkt på de "fysiska" menyknapparna på skärmen. Ska titta runt lite.
Citera
2011-03-08, 22:25
Medlem
Leif-Oskars avatar
http://downloadcenter.samsung.com/co...990D-02Swe.pdf

Kolla sid. 96. Det står under "strl & position"... i OSD-menyn
Citera
2011-03-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Oskar
http://downloadcenter.samsung.com/co...990D-02Swe.pdf

Kolla sid. 96. Det står under "strl & position"... i OSD-menyn
Stort tack!
Det funkade när jag bytte Wide till Auto, stort tack. (Och tack för att du tillochmed googlade mig bruksanvisningen )

Hoppas det håller i sig nu bara
Senast redigerad av Kabelbounse 2011-03-08 kl. 23:03.
Citera
2011-03-09, 20:45
Medlem
Leif-Oskars avatar
Det ska den göra!

Så lite så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem