Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-06-02, 21:02
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldplay
Fy fasen det var nog bland det sjukare jag sett på tuben. Helvete det är ju ett obefintligt grepp på den hala färgen.
man lär ju få lite handsvett osså
Citera
2009-06-02, 22:50
  #50
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Den masten är 326 meter hög om jag inte minns helt fel. Lär ta ett par timmar och klättra upp. Ner går dock fortare, bara att släppa taget


jo... men gubbarna från Teracom tar ju vanligtvis hissen upp till den runda "burken" uppe i masten.


http://www.pixbox.se/pic_show_id23785412.html - "burken"


http://www.pixbox.se/pic_show_id27834253.html - hissen.
Citera
2015-04-23, 20:00
  #51
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelssson442
Hej, är en kille på 15 år. Har hört att det finns en avstängd mast i Hörby!. Är cirka 342 meter hög. Jag och mina poolare är lite sugna på att klättra upp i den. Finns det övervakning på stängda master?
Tacksam för svar
Det mesta i mastväg revs där ute 2011, det var en imponerande syn en gång i tiden!
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6...C3%A5gsstation
Tror inte att det finns en över 300 m hög mast utanför Hörby som inte används...
Citera
2015-04-24, 08:11
  #52
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelssson442
Hej, är en kille på 15 år. Har hört att det finns en avstängd mast i Hörby!. Är cirka 342 meter hög. Jag och mina poolare är lite sugna på att klättra upp i den. Finns det övervakning på stängda master?
Tacksam för svar

Du vet att det är 18årsgräns på flashback?. Och ett tips om du och dina polare ska upp och klänga i en mast, tänk på att strålningen inte är att leka med där uppe och en avstängd mast kan dras igång när man minst anar det.
Citera
2015-04-24, 15:20
  #53
Avstängd
Så du menar att Hörby masten inte finns kvar?
Citera
2015-08-11, 17:26
  #54
Medlem
Bra att killar gärna vill upp i höga master och klättra, när trän inte är tillräckligt höga att klättra i. Det är egentligen bara en bra träning för dem och gör dem tuffa och orädda. Men det är olämpligt med aktiva master med tanke på strålningsrisk m.m. Dessutom inte tillåtet, men kanske förbjuder frukt smakar bäst. Bäst är att spara en uttjänt mast just som klättringsmast som tuffa killar kan klättra upp i. Då kanske de klättringssugna skulle hålla sig borta från aktiva och förbjudna master. Men de finns väl de som tycker att en särskild klättringsmast inte är så lämplig.
Citera
2015-10-08, 18:11
  #55
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damericus
Den masten som står närmast mitt hus (5 km) är 375 meter hög så den vet jag inte om jag vill klättra upp i, detta är vid Östersund.

Inte riktigt så hög nej. Tror den är typ 320 meter. Jag har varit upp i Storbergsmasten i Hälsingland. 335 meter. Den och ett par, tre andra master är högst i Sverige.
Citera
2015-10-08, 18:15
  #56
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Du vet att det är 18årsgräns på flashback?. Och ett tips om du och dina polare ska upp och klänga i en mast, tänk på att strålningen inte är att leka med där uppe och en avstängd mast kan dras igång när man minst anar det.

Strålningen är helt ofarlig. Hur tror du en reparatör skall kunna jobba på en mast om nu strålningen skall va så farlig.
Citera
2015-10-08, 20:02
  #57
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Strålningen är helt ofarlig. Hur tror du en reparatör skall kunna jobba på en mast om nu strålningen skall va så farlig.


Det framgår av skyltning om gränsvärdena för strålning kan överskridas i masten. De allra flesta master ligger långt under den gränsen och är helt ofarliga (strålningsmässigt) alla vanliga mobilmaster tex.. Men det finns master, t ex Teracoms stormaster där vissa antenner är farliga. Även vissa radar- och HF/LF/VLF- master är farliga. Men de är både inhägnade och skyltade.

Jag har klättrat i massor av antennbärare, med rätt utrustning. Gå inte upp i master eller torn utan fallskyddsutrustning!

/capmac
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback