Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-08, 00:31
  #1
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Har märkt att det behövs en tråd där vi kan ta diskussioner och frågor gällande Indicor/Sativor.

Man brukar rusmässigt dela in marijuana/hasch i 2 olika kategorier, Indica-dominerat och
Sativa-dominerat. Där skillnaden är rätt så stor, både psykiskt och fysiskt. Man kan säga att ena ruset är uppåt och det andra neråt. Trots att det är samma drog.

Rus effekten

Sativa rus kännetecknas med ett upplyftande och energisk rus/high. Känslor och sinnen förhöjs, ökad kreativitet och motivation är vanligt. Ett bra val för daglig rökning.

Indican ger mer ett fysiskt tungt rus med bedövande effekt och ett segt och slött sinne. Där trötthet förekommer ofta. Perfekt för att koppla av eller bara ta det lugnt.

Vad är det som skiljer Indicor med sativor?

Sativor har i regel en rätt så hög halt THC och en lite lägre halt CBD. Medan Indicor har inte en lika hög halt THC men en högre halt CBD.
Exempel:

(Sativa) Arjan's Ultra Haze - THC: 21.6% - CBD: 0.8%
(Indica) Great White Shark - THC: 14.0% - CBD: 1.7%
Kortfattat så är det THC`n som gör dig "hög/high/mindfuckt" och CBD`n "stenad/stoned"

THC, CBD? vad är det för något?

Det är dom två mest aktiva cannabinoider. Den psykoaktiva THC`n (Tetrahydrocannabinol) och den antipsykotiska CBD`n (Cannabidiol)
Med psykoaktivt så menas det att den har en stark påverkan på psyket, och som kan ge upphov till illusioner och milda hallucinationer!
Därför har moderjord lagt till det antipsykotiska CBD`n för att balansera ut ruset! och som förutom det så har den "Smärtstillande"/bedövande egenskaper.

Det dessa strains/röka som har en väldigt hög halt av THC och en ännu lägre halt av CBD som kan ge upphov till den sk psykosen!

Så hoppas att det är läsvärt och enkelt att förstå, och om ni ser något som borde ändras eller någonstans det kan vara fel så PM`a mig gärna så fixar jag det.

/Spirit
Citera
2011-03-08, 00:37
  #2
Medlem
Spår av nötters avatar
Har fått uppfattningen att hasch ofta är indicadominerat medan gräs brukar ligga åt sativahållet. I överlag dvs, det varierar säkerligen.

Är det så att indicaplantor lämpar sig bättre för tillverkning av bruning eller föreligger någon annan anledning? Om mitt föregående påstående stämmer då.
Citera
2011-03-08, 00:53
  #3
Medlem
Ares570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Har fått uppfattningen att hasch ofta är indicadominerat medan gräs brukar ligga åt sativahållet. I överlag dvs, det varierar säkerligen.

Är det så att indicaplantor lämpar sig bättre för tillverkning av bruning eller föreligger någon annan anledning? Om mitt föregående påstående stämmer då.
Indicaplantor har mer/större resinproduktion och lämpar sig därför bättre för hasch än sativor. Gräs är lite 50/50 tycker jag om man får indica eller sativa.
Citera
2011-03-08, 00:54
  #4
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Har fått uppfattningen att hasch ofta är indicadominerat medan gräs brukar ligga åt sativahållet. I överlag dvs, det varierar säkerligen.

Är det så att indicaplantor lämpar sig bättre för tillverkning av bruning eller föreligger någon annan anledning? Om mitt föregående påstående stämmer då.

"Standard" hasch brukar oftast vara indica dominant ja. då det görs av hela plantan, och thc`n är ju bara på budsen, så man kan säga att dom blandar ut det med grenar och löv. gräs är oftast bara buds, där av.

(börjar att bli bensad så stavfel bjuder jag på!)
Citera
2011-03-08, 05:29
  #5
Medlem
rompenstompens avatar
Bra tråd!

Själv föredrar jag en sativa/indica blandning...
Citera
2011-03-08, 12:02
  #6
Medlem
Indica plantor är oftast mindre och "buskigare" än Sativor och lämpar sig därför bättre för att odla inomhus.

En sak att nämna är att det rökat du hittar på gatan i sverige är svagt och alla som säg varit i holland vet att det finns galet starkt röka där.
Citera
2011-03-14, 23:40
  #7
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornhigh
Indica plantor är oftast mindre och "buskigare" än Sativor och lämpar sig därför bättre för att odla inomhus.

En sak att nämna är att det rökat du hittar på gatan i sverige är svagt och alla som säg varit i holland vet att det finns galet starkt röka där.

Exakt, indica växten är kortare och har tjockare blad, medan sativan kan bli VÄLDIG hög, och har smala spjut som blad.

Exakt här med, rökat eller snarare haschet (då det är mycket vanligare här i norden) kommer mest från länder som lever på drogförsäljning och där kvantitet är viktigare än kvalitet.
Rökat som finns i tex amsterdam (eller länder där det är det är accepterat av befolkningen och som är väldigt självförsörjande) lever inte på att sälja droger, utan mera efter själva "drog-kulturen" och som är som vinprovare av drogen(mest cannabis då). kortfattat så menar jag Holland.

I dessa länder (Holland) är tillverkningen/odlingen mer advancerat, genom tänkt, specialicerad (vet inte vad för ord jag kan förklara det med, men lägger ut mer tid, jobb och kärlek i jobbet(tillvekrningen) Och med ett större intresse så ökar utbudet av olika varor, och vill ha nöjda kunder. (Då "cofeeshopsen" är "företag" och för att behålla sin(a) status och kunder.

hmm, oj, hoppas ni förstår texten, spårade ut som ett jävla tåg Så klaga inte och fråga istället om ni inte förstår!

Edit: kortfattat av "exatk v2" så går "kunderna" till dessa länder när dom söker kvalitets varor eller mer specifik "cb-typ". Det är det handeln går på.

Alltså, man går till dom så kallade "smuggel länderna" (marocko osv) för att tjäna stora pengar innom drog-smuggling/illegal försäljning där "kund-listan" inte påverkar ens "affärer". Va fan, där kvantitet är det viktigaste för det ger mycket pengar för lite/billigt jobb.

Och tvärtom om man söker kvalitet, då går man till ett ("lagligt")" företag" (där "kund-kretsen" är en viktig/stor faktor i företagets "affärer", (herregud vad denna meningen blev svår att förklara, får inte fram dom rätta orden jag letar efer. det får duga, förstår ni inte så är det bara att göra om, och göra rätt.) Kortfattat (igen) så går/söker/använder man "företag/shopsen/säljarna" som man kan lita på/känner sig säker (vid köp), och där man har "rättigheter", det som man inte har i den svarta (ilegala) marknaden.

Ne, nu fslutar jag för fan, förstår ni inte så kan ni fan dra åt helvete (inte illa menat, men nu har jag gjort mitt bästa (för tillfället).
__________________
Senast redigerad av SpirituzSancti 2011-03-15 kl. 00:02.
Citera
2011-03-15, 11:47
  #8
Medlem
UtanFiskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpirituzSancti
Exakt, indica växten är kortare och har tjockare blad, medan sativan kan bli VÄLDIG hög, och har smala spjut som blad.

Exakt här med, rökat eller snarare haschet (då det är mycket vanligare här i norden) kommer mest från länder som lever på drogförsäljning och där kvantitet är viktigare än kvalitet.
Rökat som finns i tex amsterdam (eller länder där det är det är accepterat av befolkningen och som är väldigt självförsörjande) lever inte på att sälja droger, utan mera efter själva "drog-kulturen" och som är som vinprovare av drogen(mest cannabis då). kortfattat så menar jag Holland.

I dessa länder (Holland) är tillverkningen/odlingen mer advancerat, genom tänkt, specialicerad (vet inte vad för ord jag kan förklara det med, men lägger ut mer tid, jobb och kärlek i jobbet(tillvekrningen) Och med ett större intresse så ökar utbudet av olika varor, och vill ha nöjda kunder. (Då "cofeeshopsen" är "företag" och för att behålla sin(a) status och kunder.

hmm, oj, hoppas ni förstår texten, spårade ut som ett jävla tåg Så klaga inte och fråga istället om ni inte förstår!

Edit: kortfattat av "exatk v2" så går "kunderna" till dessa länder när dom söker kvalitets varor eller mer specifik "cb-typ". Det är det handeln går på.

Alltså, man går till dom så kallade "smuggel länderna" (marocko osv) för att tjäna stora pengar innom drog-smuggling/illegal försäljning där "kund-listan" inte påverkar ens "affärer". Va fan, där kvantitet är det viktigaste för det ger mycket pengar för lite/billigt jobb.

Och tvärtom om man söker kvalitet, då går man till ett ("lagligt")" företag" (där "kund-kretsen" är en viktig/stor faktor i företagets "affärer", (herregud vad denna meningen blev svår att förklara, får inte fram dom rätta orden jag letar efer. det får duga, förstår ni inte så är det bara att göra om, och göra rätt.) Kortfattat (igen) så går/söker/använder man "företag/shopsen/säljarna" som man kan lita på/känner sig säker (vid köp), och där man har "rättigheter", det som man inte har i den svarta (ilegala) marknaden.

Ne, nu fslutar jag för fan, förstår ni inte så kan ni fan dra åt helvete (inte illa menat, men nu har jag gjort mitt bästa (för tillfället).

Haha, tja, bensad?

Jag förstår iallafall vad du menar och det var faktiskt helt ok förklarat. Skall försöka sammanfatta:

Om man är ute efter att sälja stora kvantiteter Cannabis så köper man det illegalt från t.ex Marocko, där kvaliteten inte är lika viktig som kvantiteten. Om man däremot är ute efter Cannabis med hög kvalitet så åker man till t.ex Holland, där kvaliteten är mycket viktigare än kvantiteten, där man även slipper vara rädd för att bli blåst.
Citera
2011-03-15, 12:25
  #9
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtanFiskar
Haha, tja, bensad?

Jag förstår iallafall vad du menar och det var faktiskt helt ok förklarat. Skall försöka sammanfatta:

Om man är ute efter att sälja stora kvantiteter Cannabis så köper man det illegalt från t.ex Marocko, där kvaliteten inte är lika viktig som kvantiteten. Om man däremot är ute efter Cannabis med hög kvalitet så åker man till t.ex Holland, där kvaliteten är mycket viktigare än kvantiteten, där man även slipper vara rädd för att bli blåst.

Nja, bensad var jag på första inlägget. Det sista, som du gjorde en väldigt bra kortfattning på, var precis det jag menade, och som jag tänkte skriva först, blev dock lite längre av lite mera uppåt droger.
Trodde det var en självklarhet
Citera
2011-03-25, 00:42
  #10
Medlem
Jacuss avatar
Har jag fel, eller är indica vanligare i Sverige än sativa? De flesta gångerna man rökt i Sverige har man upplevt en stor lust att bara sitta kvar i soffan och titta på nått korkat tv-program. Till skillnad från den primo shit man testat i Amsterdam och blivit småhysterisk, glad och intresserad.

Indica är inte direkt socialt. Trist. Synd om det nu är ovanligare i Sverige.
Citera
2011-03-26, 12:47
  #11
Medlem
En sak jag inte förstår är varför jag aldrig får någon riktigt fin sativa strain när jag köper från kranar. Har aldrig fått det, men jag har dock testat finfint sativa gräs från annat håll. Är det så att man verkligen måste ha riktigt bra kontakter för att få tag på bra sativa? Eller har jag bara haft en jävla otur?
Citera
2011-03-27, 01:58
  #12
Medlem
Sativa tar mycket längre tid att odla och tar väldigt mycket plats(Kan bli upp till fyra meter höga), så för en som endast är ute efter kommersiell odling gör sig bättre på att bara odla Indica.

Kan ses lite som Kvantitet vs. Kvalitet om så vill och just därför det i princip bara finns Indica strains som Skunk, Super Skunk etc av 90%(typ) av dealers eftersom dom har hög yield och håller sig relativt små så många plantor får plats på en liten yta.

Själv tycker jag det är riktigt synd att det inte finns mer kvalitets strains men när det bara handlar om vinst så som med allt annat så dras kvaliteten ner också.

Sen kan det ju också tilläggas att det finns ju inget direkt någon "finn smakar" marknad här i Sverige (utöver hemma odlare då förstås för dom vet vad kvalitet är!)men skulle folk börja fråga sina dealers om en mer variation så hade hela Cannabis kulturen blivit mycket bättre tycker jag själv(om den inte skulle bli laglig då, då hade den blivit groteskt mycket bättre eftersom då hade alla strains funnits till hands)

Demand and supply, så sätt lite press på era dealers helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av johan340 2011-03-27 kl. 03:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback