Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-07, 00:22
  #1
Medlem
Tjena, va i norge nu i veckan och körde på en 70 väg några kilometer från norska gränsen och blev fotad av en fartkamera, körde i 75-80 ungefär, jag står som ägare på bilen.
Kommer jag få hem en räkning i brevlådan och om jag får det är det bara att riva den eller är det bäst att betala?
Kan tillägga att dom förmodligen har en bra bild på mig då jag kollade rakt in i kameran (såg den inte förens det var försent)

Såg att det redan fanns några trådar men dom va ganska gamla och ingen hade den lilla fartöverskridningen som var i min situation.
Citera
2011-03-07, 00:29
  #2
Medlem
Psychoos avatar
Det är bara att betala för tror du har 3 påminnelser på dej sen vill dom att du ska sitta av ditt straff istället... Tror att samarbetet mellan Sverige och Norge är rätt bra på det viset.
Citera
2011-03-07, 00:33
  #3
Medlem
Okej, hur mycket kan bötern ligga på?
Citera
2011-03-07, 00:42
  #4
Medlem
Psychoos avatar
En gissning baserad på egna erfarenheter skulle jag gissa på mellan 1200-2000nok... Om jag inte missminner mej

Edit:
En länk med en tabell för bötesbeloppen i Norge:
http://www.regjeringen.no/en/archive...html?id=256381
Citera
2011-03-07, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
En gissning baserad på egna erfarenheter skulle jag gissa på mellan 1200-2000nok... Om jag inte missminner mej

Edit:
En länk med en tabell för bötesbeloppen i Norge:
http://www.regjeringen.no/en/archive...html?id=256381

Tackar, då blir det alltså allt från 500 NOK till 1600 NOK.
Men har även hört att ibland så skickar dom inte ens bötern när det bara är några kilometer för fort och det är första och ända gången, och ibland är det inte ens film i kameran. kan det stämma?
Citera
2011-03-07, 12:34
  #6
Medlem
Ogres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleqz
Tackar, då blir det alltså allt från 500 NOK till 1600 NOK.
Men har även hört att ibland så skickar dom inte ens bötern när det bara är några kilometer för fort och det är första och ända gången, och ibland är det inte ens film i kameran. kan det stämma?

Det är riktigt, om du har tur.
Citera
2011-03-07, 14:30
  #7
Medlem
Psychoos avatar
Blixtrar det har dom iaf tagit bilden...
Men Polisen på min hemort slänger alla böter från Norge för att dom inte han resurserna att kolla upp alla, Norska Polisen skickade nämligen alla bilder oavsett om det gick att se den som körde eller inte.
Citera
2011-03-07, 21:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Det är riktigt, om du har tur.

Bara att hoppas på det bästa då.

Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
Blixtrar det har dom iaf tagit bilden...
Men Polisen på min hemort slänger alla böter från Norge för att dom inte han resurserna att kolla upp alla, Norska Polisen skickade nämligen alla bilder oavsett om det gick att se den som körde eller inte.

Aa okej, då jag bor i en liten stad i värmland känns det ju inte som om polisen i min ort har dom bästa resurserna, men man kan ju inte vara säker.
Som sagt; väntar på brev och hoppas på det bästa
Citera
2011-03-08, 05:50
  #9
Medlem
Psychoos avatar
Har faktiskt en tilläggs fråga på samma ämne...

I länken jag själv postade: http://www.regjeringen.no/en/archive...html?id=256381

Vad är det som avgör vilket bötesbelopp man får?
Som i mitt fall t.ex. jag fick 7800nok för 35,5km/h för fort, vad var det som gjorde att jag inte fick 6000nok som det står i vänstra spalten?
Citera
2011-03-16, 20:45
  #10
Medlem
Apmoss avatar
hehe, sitter precis i samma situation och tror jag blivit fotad i 75-80 på 70 väg utanför ramstad 3 mil ifrån gränsen.

Hört man kan sitta i fängelse ist fär att betala boten? Tar det erbjudandet lätt, intressant att sitta i norskt fängelse ett par dagar

Någon som vet hur lång tid det tar innan räkningen blir hemskickad till sverige?
Citera
2011-03-17, 02:38
  #11
Medlem
Psychoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apmos
hehe, sitter precis i samma situation och tror jag blivit fotad i 75-80 på 70 väg utanför ramstad 3 mil ifrån gränsen.

Hört man kan sitta i fängelse ist fär att betala boten? Tar det erbjudandet lätt, intressant att sitta i norskt fängelse ett par dagar

Någon som vet hur lång tid det tar innan räkningen blir hemskickad till sverige?

Du får sitta av straffet om du absolut inte kan betala om jag minns rätt...
Sen dom jag pratade med det om på Politiet trodde att det kunde föras över till Sveriges register och att det kanske inte var så kul om det stog att man suttit i fängelse. På min bot blev det 15dagar tror jag, den låg på 7800nok.
Vet inte hur lång tid det tar att få hem bötern då jag fick min i handen så att säga...
Citera
2011-03-18, 19:47
  #12
Medlem
Apmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
Du får sitta av straffet om du absolut inte kan betala om jag minns rätt...
Sen dom jag pratade med det om på Politiet trodde att det kunde föras över till Sveriges register och att det kanske inte var så kul om det stog att man suttit i fängelse. På min bot blev det 15dagar tror jag, den låg på 7800nok.
Vet inte hur lång tid det tar att få hem bötern då jag fick min i handen så att säga...

Vore riktigt sugigt om det fördes över till Sveriges belastningsregister när mitt är helt rent
__________________
Senast redigerad av Apmos 2011-03-18 kl. 19:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback