2011-03-06, 13:52
Medlem
Hej! Jag hoppas jag har kommit till rätt del i forumet.

Det jag behöver hjälp med är om de finns en gratistjänst på nätet någonstans som talar om vem som äger ett ord domän. Det jag har hittat är hos vem domänet ligger och vilket företag samt vem som äger företaget.

Låt oss säga att en person äger www.hej.org och jag vill spåra vem som är bakom. Hur gör jag.

Det är också av intresse att försöka spåra mailadressen kopplat till domänet, men de kanske finns en speciell tjänst för de?

Någon som är kunnig på detta?

vänligen
Citera
2011-03-06, 14:10
Medlem
tomssons avatar
Förut kunde du se domänägaren på iss.se men nu är kontaktinformationen som lämnas ut begränsad då "missbruk förekommer".
Du kan typ bara se vart domänen ligger.
Citera
2011-03-06, 14:16
Medlem
Finns det någon chans till att på något sätt få reda på vem som äger org domänet?

Vad det gäller .se domäner så är det enkelt att få reda på vem som äger dem men med .org domäner har jag inte hittat en ända tjänst som hjälper en med det.
Citera
2011-03-06, 14:28
Medlem
www.whois.net
Citera
2011-03-06, 15:17
Medlem
http://www.binero.se/whois/

En sökning på tex Swebits.org
http://www.binero.se/whois/swebits.org

Ger ut vem som har registrerat domänen:
Citera
2011-03-10, 14:07
Medlem
CocaineCaines avatar
Olika whois-funktioner som sagts. Problemet är att idag kan man köpa till (för en billig peng) en "privacy option" som gör att ägaren inte visas publikt.
Det enda som visas är vem som är registraren.
(Dvs bolaget som registrerade domänen åt ägaren)

Detta är naturligtvis helt meningslös information.

Däremot kan du fortfarande s.a.s kommunicera med ägaren via registraren. (Du kanske vill lägga ett anbud att köpa domän ***.com för en viss summa exempelvis)

Men utöver detta vet jag inte om man kan få reda på info om ägare genom eventuella kryphål eller på någon olaglig väg. Skulle vara intressant att veta om någon har denna info dock.
Citera
2011-03-14, 14:47
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaineCaine
Men utöver detta vet jag inte om man kan få reda på info om ägare genom eventuella kryphål eller på någon olaglig väg. Skulle vara intressant att veta om någon har denna info dock.

Eftersom det finns en kommunikationskanal som mail, och många mailprogram är förinställda att visa HTML-kod, så har vi en väldigt enkel möjlighet, nämligen att gå igenom våra loggar. Om du skickar ett mail i HTML-format och lägger till en bild som BARA kommer finnas i det mailet, då kommer också alla datorer som hämtar bilden tillhöra den som äger domänet. Det är lite så spammare gör för att se vem som läser deras mail (i.e. href="/img/banner/DIN-EMAIL").

Annars kan man lura in personen på en länk som gör exakt samma sak.

Jag tror dock inte att man kan ta reda på mer information än IP och det som skickas från webbläsaren i form av headers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in