• 1
  • 2
2004-09-07, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Skulle man inte kunna gå till en gravstensmakare och beställa en tillskuren sten av honom som passar i ungnen? Vad ska det då vara för sorts sten? Jag tycker för övrigt att det ser ut som vanlig plåt i pizzaungnarna, eller?
http://www.theposhpeddler.com/Mercha...egory_Code=BPS

http://forum.flashback.info/scandina...5&postcount=19
Citera
2004-09-09, 23:48
Medlem
Recept på PAN PIZZA följer:
(2 prs)

6 dl vetemjöl
2,5 dl fingervarmt vatten
1 pkt färsk jäst (50gr)
4 msk olivolja
2 tsk salt
1 tsk socker

Blanda mjöl, salt o socker i en bunke. Blanda därefter vatten, olja och jäst i en annan. När jästen har blandats ut med vattnet tillsammans med olivoljan häller man blandningen i bunken med mjölet, sockret och saltet. Rör om degen med en trägaffel. Tillsätt extra mjöl tills degen släpper bunken. Baka till en slät bulle och låt den sedan stå under handduk i ca en timme så att degen kan jäsa.

Under tiden kan du börja tillaga tomatsåsen:

1 burk krossade tomater (el. 1 burk skalade tomater)
1 halv tsk mald vitpeppar
1 halv tsk mald svartpeppar
1 klyfta färsk vitlök
1 tsk basilika
2 tsk finhackad persilja

Mixa tomaterna i en bunke med hjälp av elvisp så att du får en jämn sås utan klumpar. Häll i vitpeppar, svartpeppar, pressad vitlöksklyfta och persiljan. Krossa basilikabladen med hjälp av tummen och pekfingret innan du häller iden i såsen (basilikan skall vara i pulverform). Blanda såsen och låt den stå i kylskåpet tills degen är färdigjäst. OBS ! Om du gör i ordning såsen dagen innan så blir den mycket godare eftersom kryddorna i den hinner aromatisera såsen bättre.

Ta fram en plåt med "väggar" (rund, hjärtformad, fyrkantig etc). Mjöla plåten. Kavla ut degen så att den täcker hela plåten och bädda in degen i plåten så att degkanterna går upp längs plåtväggarna. Var noga med att degen är hel i plåten så att tomatsåsen inte rinner ut. Degen bör vara högst en halv cm tjock på plåten. Häll upp lagom med tomatsås på degen och fördela den jämnt. Riv osten över tomatsåsen och garnera därefter pizzan med valfria ingredienser. Avsluta med att riva ost ovanpå igen så att den täcker allt och hamnar jämnt med degkanten. Krossa oreganobladen med hjälp av tummen och pekfingret och krydda pizzan. Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader tills pizzadegen fått en gyllenbrun färg (uppskattningsvis ca 15 min).

Smaklig måltid!
Citera
2004-09-09, 23:55
Medlem
Vintersömns avatar
Så här gör de visserligen inte på pizzerior, men det är jäkligt gott!

Lägg inte fyllningen ända ut på kanterna när du lagar pizzan, utan spara ungefär två centimeter. Ta sedan och pressa ca tre vitlöksklyftor (eller fler om man gillar vitlök) och fördela desa jämnt längs kanten. Sen tar du helt sonika och rullar ihop kanterna ända in till fyllningen så att du får vitlöksfyllda kanter på din pizza. Luktar gudomligt när du gräddar den och smakar minst lika underbart!
Citera
2005-01-24, 00:20
Medlem
ost

vilken ost tycker ni passar bäst jag vill inte ha någon som blir som ett knaprigt täcke utan en trådig härlig ost
Citera
2005-01-24, 11:51
Medlem
loshkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impala63
vilken ost tycker ni passar bäst jag vill inte ha någon som blir som ett knaprigt täcke utan en trådig härlig ost

Jag brukar blanda lite olika ostar, präst, herrgård, hushåll, de som finns i kylen. Brukar bli riktigt bra.

Gjorde en grym pizza i fredags. Då gjorde jag en vanlig scones-deg och bytte ut smöret mot olivolja och så hade jag lite oregano i degen. Blev grymt gott. På så hade jag en tomatsås med ketchup, tabasco, salt, peppar och olivolja, salami, olika ostar, grovt salt och ruccolasallad och färska tomater på toppen. Gjorde en guccamole vid sidan av som man kunde lägga på pizzan...ljuvligt.
Citera
2005-01-26, 11:44
Medlem
cosmic_dancers avatar
god tomatsås borde väl vara a och o

krossade /passerade tomater eventuellt smaksatt
vitlök
basilika
oregano
chili
salt
paprikapulver
cayenne
örtbuljong

Kryddor är viktigt.
Citera
2005-01-26, 21:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Så här gör de visserligen inte på pizzerior, men det är jäkligt gott!

Lägg inte fyllningen ända ut på kanterna när du lagar pizzan, utan spara ungefär två centimeter. Ta sedan och pressa ca tre vitlöksklyftor (eller fler om man gillar vitlök) och fördela desa jämnt längs kanten. Sen tar du helt sonika och rullar ihop kanterna ända in till fyllningen så att du får vitlöksfyllda kanter på din pizza. Luktar gudomligt när du gräddar den och smakar minst lika underbart!
Tack för det tipset! Låter hur gott som helst, ska testa nästa gång jag gör pizza...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in