• 1
  • 2
2004-09-06, 17:42
Medlem
pencons avatar
Lagada pizza till middag idag. Under själva förtärandet satt jag och funderade.
Hur man än gör hemma så smakare det aldrig lika som på en "riktig" pizzeria.
Vad är det då som smakar annorlunda? Är det någon som har dom exakta recepten på degen, tomatsåsen och vad för typ av ost dom använder!?
Citera
2004-09-06, 17:53
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pencon
Lagada pizza till middag idag. Under själva förtärandet satt jag och funderade.
Hur man än gör hemma så smakare det aldrig lika som på en "riktig" pizzeria.
Vad är det då som smakar annorlunda? Är det någon som har dom exakta recepten på degen, tomatsåsen och vad för typ av ost dom använder!?
Detta har diskuterats många gånger här, och största anledningen till att det blir bättre på pizzeria är att ugnen håller mycket högre värme än vad du kan få hemma, sen är det någon sten eller keramik som pizzan bakas på i en riktig pizza ugn.
Vad det beträffar osten så är det ingen skillnad på vanlig riven och den som finns på pizzerian möjligtvis att den på pizzerian är sämre den du hittar i vanlig butik, tomats såsen brukar jag själv göra på en del krossade tomater och 3 delar Felix ketchup + svartpeppar & vitpeppar och det blir gott.
Degen är heller inget konstigt det finns många recept ute på nätet.
Det stora ligger som sagt i ugnen.
Citera
2004-09-06, 20:11
Medlem
pencons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken

Det var precis det jag misstänkte!
Citera
2004-09-06, 21:06
Medlem
Kanqins avatar
Jag tror det ligger i billiga råvaror. Hemmagjord krossar allt motstånd.
Citera
2004-09-06, 21:11
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Detta har diskuterats många gånger här, och största anledningen till att det blir bättre på pizzeria är att ugnen håller mycket högre värme än vad du kan få hemma, sen är det någon sten eller keramik som pizzan bakas på i en riktig pizza ugn.
Vad det beträffar osten så är det ingen skillnad på vanlig riven och den som finns på pizzerian möjligtvis att den på pizzerian är sämre den du hittar i vanlig butik, tomats såsen brukar jag själv göra på en del krossade tomater och 3 delar Felix ketchup + svartpeppar & vitpeppar och det blir gott.
Degen är heller inget konstigt det finns många recept ute på nätet.

Ett tips vad det gäller tomatsåsen är att blanda krossade tomater med en del vatten, då får du samma sort sås som de använder på en del pizzerior.

2 delar krossade tomater och en del vatten.
Citera
2004-09-06, 21:50
Medlem
Carpe Diems avatar
Vill man ha det godare kan man använda riktiga tomater som man hackar och pressar ut vätskan genom en sil. Sen kan man ha mozarella i stället för vanlig rivost. Färsk basilika lägger man på efter det att den kommer ut ur ugnen.
Citera
2004-09-07, 07:51
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
När det gällde pizzabak i ugnen så läste jag här på FB ett tips om att ta en plåt och klä den med klinkers (?) eller annan sorts plattor. När man sen gräddar pizzan så blir det lite mer likt stenugnsbakad pizza. Ett enkelt tips tyckte jag, kommer inte ihåg vem det var som förslog det bara.
Citera
2004-09-07, 09:07
Bannlyst
Skulle man inte kunna gå till en gravstensmakare och beställa en tillskuren sten av honom som passar i ungnen? Vad ska det då vara för sorts sten? Jag tycker för övrigt att det ser ut som vanlig plåt i pizzaungnarna, eller?
Citera
2004-09-07, 09:34
Medlem
Saters avatar
Degen har stor betydelse, på pizzerian har dom degmaskiner som bearbetar degen så att glutentrådarna blir långa och fina det gör att man kan kavla eller dra ut degen så att den blir riktigt tunn, sedan ska man lägga skinka och annat pålägg över osten och inte som det står i många böcker, under osten.

Ett litet tips, själv tar jag en burk krossade tomater ca: 1/2 dl ketchup en tsk salt, svartpeppar och ett par msk olja i en burk och mixar med stavmixer, såsen blir då lite orangefärgad och smakar riktigt bra faktiskt.

När jag gör deg så brukar jag ta ca: 2dl vatten 3msk olja och en liten bit jäst (ca: 1/3 paket) och rör tills jästen löst sej, sedan tillsätter jag 1tsk salt och fyller på med mjöl samtidigt som jag bearbetar degen i bunken. När degen går att hantera så tar jag upp den på bordet och bearbetar den genom att rulla ut den en bit för att sedan vika in kanterna och upprepar detta tills degen är blank och fin, vad som händer när jag rullar ut degen är att glutentrådarna dras ut och gör att degen blir följsam och smidig liknande som när man använder degmaskin.

När degen jäst i en halvtimma så tar jag upp degen, knådar den, delar den i bitar (lagom till en pizza) och låter den vila 10min innan jag kavlar ut den riktigt tunt, men glöm inte att göra en kant runt om med fingrarna.

puh... det där blev ju nästan en kokbok....
Citera
2004-09-07, 09:58
Medlem
Schaffers avatar
De brukar använda, jag tror det är hälften, durumvete också.

(Fast jag tycker hemlagade är godare)
Citera
2004-09-07, 10:27
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
De brukar använda, jag tror det är hälften, durumvete också.

(Fast jag tycker hemlagade är godare)

Durumvete har jag aldrig hört talas om i pizzadeg, däremot i pasta. Var har du hört det?
Citera
2004-09-07, 10:34
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Durumvete har jag aldrig hört talas om i pizzadeg, däremot i pasta. Var har du hört det?
Jag jobbade en gång på en restaurang och de hade det i pizzadegen. Helt säkert!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in