• 2
  • 3
2012-04-05, 21:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Jo men vi kommer inte ifrån att gemene man inte vet när det är dags att sälja eller när det är dags att gå in igen (vilket förövrigt är någonting som ytterst få "proffs" lyckas med). Så det är en ganska oärlig jämförelse att jämföra aktier när man går ut och in i precis rätt tid med ett räntekonto, du bör jämföra att alltid ligga inne i fonden mot att alltid ligga på räntekontot.

Med det sagt så tillhör jag dem som gärna har mina pengar i aktier.

Nu menar jag inte att man skall ha järnkoll och byta på precis första dagen av en längre nedgång utan helt enkelt vara lite försigkommen och våga kliva av när det rasar - dvs det gamla rådet att låta vinster ansamlas men kapa förlusterna i tidigt stadie gäller även här.

Ingen människa kan pricka exakt tidpunkt varken för att köpa eller att sälja men att kapa förluster det kan precis alla lära sig att göra.
Citera
2012-04-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nu menar jag inte att man skall ha järnkoll och byta på precis första dagen av en längre nedgång utan helt enkelt vara lite försigkommen och våga kliva av när det rasar - dvs det gamla rådet att låta vinster ansamlas men kapa förlusterna i tidigt stadie gäller även här.

Ingen människa kan pricka exakt tidpunkt varken för att köpa eller att sälja men att kapa förluster det kan precis alla lära sig att göra.

Nej det förstår jag med eftersom det är möjligt men min synpunkt kvarstår det är ett fåtal av oss som följer börsutvecklingen timme för timme, de flesta följer nog inte ens från månad till månad utan reagerar först när skvaller pressen börjar ha rubriker och då är det ju så dags.

Jag håller egentligen med dig men man kan inte generalisera och slå ihop den passiva spararen med den aktiva.
Citera
2012-04-05, 21:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nej det förstår jag med eftersom det är möjligt men min synpunkt kvarstår det är ett fåtal av oss som följer börsutvecklingen timme för timme, de flesta följer nog inte ens från månad till månad utan reagerar först när skvaller pressen börjar ha rubriker och då är det ju så dags.

Jag håller egentligen med dig men man kan inte generalisera och slå ihop den passiva spararen med den aktiva.

Egentligen är visserligen min åsikt att alla borde vara aktiva sparare - det är trots *din* framtida pension och ingen annan kommer bry sig om hur din pension blir eller hur?

Så svårt är det inte att hålla lite koll och vid större nedgångar snackas det vitt och brett om det på varenda nyhetssändning så man kan knappt missa det även om man försökte.
Citera
2012-04-05, 21:50
Medlem
Citat:
Egentligen är visserligen min åsikt att alla borde vara aktiva sparare - det är trots *din* framtida pension och ingen annan kommer bry sig om hur din pension blir eller hur?

Så svårt är det inte att hålla lite koll och vid större nedgångar snackas det vitt och brett om det på varenda nyhetssändning så man kan knappt missa det även om man försökte.

Ja samma här, men folk borde egentligen utbilda sig till vettiga yrken de borde ge fan i att leva över sina tillgångar , ta huslån på 10 årsinkomster , ta sms lån, lita på bankernas rådgivare o.s.v men så ser inte verkligheten ut därför tycker jag att man iaf kan vara specificera till vilken grupp ens råd riktar sig till.

Nja både och media brukar förvisso vara ganska snabba med att blåsa upp nedgångar, men det är ju nästan en accepterad "sanning" att när kvällstidningarna reagerar på en uppgående marknad och ger köpråd så är det dags att lägga sig likvid och vänta in raset.
Citera
2012-04-05, 21:58
Medlem
sucuks avatar
Just därför nämnde jag ingenting om media vad gäller uppgång

Visst finns det många saker folk borde men när folk frågar om pension så finns det åtminstone ett intresse i grunden och sådant skall uppmuntras. Svensken generellt tror att han/hon kommer bli omhändertagen i framtiden och i sanningens namn ser det jäkligt mörkt ut på den fronten i hela västvärlden, inte bara sverige.
Citera
2012-04-05, 22:10
Medlem
Citat:
Just därför nämnde jag ingenting om media vad gäller uppgång

Visst finns det många saker folk borde men när folk frågar om pension så finns det åtminstone ett intresse i grunden och sådant skall uppmuntras. Svensken generellt tror att han/hon kommer bli omhändertagen i framtiden och i sanningens namn ser det jäkligt mörkt ut på den fronten i hela västvärlden, inte bara sverige.

Jo men då föl ju även ditt argument ifall du håller med om att media inte kan informera om rasen.

Håller med jag tillhör skaran som tror/misstänker att vi "ungdomar" inte kommer att se skymten av någon statlig pension vad vårt orangea kuvert än säger. Skulle därför helst se att pengarna blev personliga även om jag hade kunnat acceptera en bindning tills man är 60 i alla fall. Men man bör ha fritt att förvalta dem på det sätt man känner är lämpligt och det ska vara omöjligt för staten att nalla av dem.
Citera
2012-04-05, 22:13
Medlem
ja men sucuk behöver inte oroa sej, han kan leva gott på sin ppm med en avkastning på drygt 200%...
Citera
2012-04-05, 22:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
ja men sucuk behöver inte oroa sej, han kan leva gott på sin ppm med en avkastning på drygt 200%...

Jag är inte orolig för min egen del vad gäller pension om man säger så
Citera
2012-04-05, 22:27
Medlem
Citat:
Jag är inte orolig för min egen del vad gäller pension om man säger så

det är inte jag heller...
Citera
2012-04-05, 23:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det är inte jag heller...

Ändå kände du dig tvungen att inflika med det du gjorde, något gnagar i dig ;-)
Citera
2012-04-05, 23:29
Medlem
Urijahs avatar
Är inte alls så insatt i mitt pensionssparande, men fattar jag det rätt att den pensionen som du får vid 65, det "orange kuvertet", måste du skatta på när du får den utbetald månadsviss?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in