2011-03-06, 03:55
Medlem
bummans avatar
Jag har en arbetsrelaterad skada i ryggen som aldrig egentligen blivit bättre. Problemen började iallafall efter den gången på jobbet då jag knäckte till ryggen rejält. Jag gjorde en skadeanmälan på min arbetsplats då och sedan dess så har ryggen krånglat på olika vis. Jag har god fysik och tränar regelbundet så mina ryggbesvär kan ju sällan bero på lata muskler. Frågan är nu hur jag ska gå till väga. Jag kan ex inte ta tyngre fysiska jobb eftersom jag får ju enorma smärtor alt blir helt utmattad i ryggen efter lång tid med anstränging. Vissa nätter så kan jag knappt sova, har fått köpa en stenhård Tempurmadrass för att lindra.

Nu fick jag höra att man kan få ut ersättning när det gäller arbetsrelaterade skador ( lite plåster på min ömma rygg vore inte helt fel) Men kan jag bevisa att mina problem kommer från det tillfället för 6 år sedan? Jag vet ju att det är ju där mina problem började och har bara blivit värre..men ja, är det någon som är kunnig på det här så får den gärna dela med sig!

Tack på förhand.
Citera
2011-03-06, 04:13
Medlem
tubularsonetts avatar
Eftersom du gjorde en skadeanmälan som du skickade till FK och kanske en kopia till Facket om du var/är med där? Enklast vore väl börja med att ta kontakt med facket om hur läget är nu. Be att få kopior från behandlande läkare då. Dokumentation är guld värd och i princip ett krav.
Blev du sjukskriven vid tillfället/skadedatumet? Om ja, plocka fram kopia på läkarintyg

Utan Fack får du driva det själv på ungefär samma sätt. Förvänta dig inte några enorma summor för typ sveda och värk. Kolla upp om du har någon egen olycksfallsförsäkring som kanske täcker om du kör fast på det första spåret. Sedan stå på dig om kämpa på. I vissa fall så kan AGF träda om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen.
TFA-KL (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada)
Om du har varit utsatt för skadlig inverkan i arbetet och drabbats av arbetssjukdom har du rätt till ersättning även om anställningen har upphört när arbetssjukdomen visar sig. Arbetssjukdomen skall ha visat sig innan du har uppnått 65 års ålder. Gå till doktorn när du får problem, och be att få kopia av journalen så att du kan kontrollera att läkaren antecknat vilken åkomma/skada du sökt för.
Trygghetsförsäkring vid arbetsskada kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen. Blankett för skadeanmälan finns på www.afaforsakring.se.
Du ska även anmäla skadan till försäkringskassan!
TFA-KL avtalet hittar du på www.afaforsakring.se.

Källa:http://www.mintrygghet.se/web/mt.nsf/doc/005EDC28?OpenDocument

Lycka till och grattis till Tempurmadrassen(den varma hehe)
Citera
2011-03-06, 04:57
Medlem
bummans avatar
Åh jösses så invecklat det lät. Men jag har då inga kopior på läkarutlåtande eller dyl. Min förra arbetsplats där jag gjorde skadeanmälan på borde väl ha någon slags kopia? Sedan har jag ju flyttat så jag har ju inte samma journal, måste jag kanske höra av mig till det sjukhus/vårdcentral jag tillhörde förr... Känns som det kanske inte ens är värt besväret om det ändå inte ger något!? Känns bara så jävla surt att man ska vara som en pensionär i ryggen och kan knappt bära en tyngre väska på ena axeln utan smärta. Allt detta pga att jag räddade en gammal fet gubbe att inte trilla i golvet på jobbet. Jag kastade mig handlöst efter honom och försökte dämpa fallet och fick istället världens sämsta rygg.
Citera
2011-03-06, 05:22
Medlem
tubularsonetts avatar
Äh så invecklat är det inte! Det kan till och med vara riktigt kul att driva ett ärende som detta jag lovar!
Bara att jobba systematiskt. Du är ju dessutom redan på god väg!
Sedan så vet man inte vad och hur mycket som ändrats i lagen om du väntar till senare. Bättre att ta "Tjuren vid hornen" så att säga

Sedan så blir ju kroppen inte yngre med åren dvs har du problem redan nu så kommer det ju inte att bli bättre. Sedan så tycker jag personligen att du bör ta tag i det nu medans det är relativt färskt och du minns vilken Distriktsläkare du hade. Starta med att begära in journaler från dem.

OBS! Ett tips om du nu skulle ha någon egen olycksfallsförsäkring så vad du är gör skriv ALDRIG under en fullmakt där du låter ditt Försäkringsbolag att fritt inhämta dina journaler från respektive Läkare, sjukhus, Husläkare you name it! Det är du som skall begära in OCH KONTROLLERA VAD SOM STÅR SKRIVET. Har en god vän vars förälder råkade ut för ett h...vt där en Läkare hade blandat ihop patienter och vips så hade mamman Alzheimer och andra åkommor som nu i efterhand inte går att ta bort och du kan tänka dig vad försäkringsbolaget njöt när de kunde skylla på det ena och det andra. Jo det blev ett lyckligt slut men det tog åratal och det hamnade i rätten och läkaren (som begått felet) fick vittna och gud vet allt....

Kör så det ryker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in