Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-05, 17:57
  #1
Medlem
Tjenare! Jag är i inköpsfasen av en redig smartphone som klarar allt.
Men vad dagens smartphones inte är så bra på är att räcka när det kommer till batteritiden, ljudkvalitéten och hållbarheten. Verkligen skitdåligt är det om jag får säga det rakt ut.

Så jag köper mig en Galaxy S eller en HTC Trophy (windows phone 7 *dregla*)

Men jag måste också ha något att kunna använda att ringa med. Vad händer om man är ute och kör en frusen natt och kör i diket. Tar upp sin smartphone. Tror sig få fram telefonen, men istället hänger sig homescreen (tro mig, jag har upplevt detta många gånger) och sen dör batteriet. Då vore det väl helt lysande att ha en välfungerande, pålitlig, riktig telefon med sig som back-up.

Vilken är det då jag behöver?
+Samtalskvalité
+Ljudstyrka
++++Batteritid
++Pålitlig
+Schyssta knappar
+Tål lite stryk (nej jag har inte tänkt kasta den i marken för kung och fosterland)
+++Billig! (det här är viktigt eftersom jag är en student och har inte obegränsat med pengar)

Finns det några tips och idéer?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av fahlen 2011-03-05 kl. 18:00.
Citera
2011-03-05, 18:00
  #2
Medlem
smart. HTC Mozart,
Bruks. vilken eländig DoRo som helst.
Citera
2011-03-05, 18:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
smart. HTC Mozart,
Bruks. vilken eländig DoRo som helst.

Vad har Mozart över Trophy om jag får fråga?

Är doro-telefonerna hållbara då? den dyrare vanliga varianten man ser i butikerna (~1400) är ju en del pengar ändå... även för dess mycket enkla interface och funktioner.
Citera
2011-03-05, 18:13
  #4
Medlem
Doro har ett gäng olika telefoner å hållbarheten ja, dom verkar gjorda för att tappas i backen

Mozarten har en någor mindre skärm men har en 8Mpix kamera plus xenon blixt, snygg design å den metalliska känslan i den har ju sina egna plus
det e ju om du gillar å plåta å så
gillar du film kanske du ska titta på htc HD7 större minne större skärm,
men så klart Trophy'n e en bra lur, bara jag som ogillar det "plastiga" utseendet på den, bra pris på en ok lur.
Citera
2011-03-05, 18:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
Doro har ett gäng olika telefoner å hållbarheten ja, dom verkar gjorda för att tappas i backen

Mozarten har en någor mindre skärm men har en 8Mpix kamera plus xenon blixt, snygg design å den metalliska känslan i den har ju sina egna plus
det e ju om du gillar å plåta å så
gillar du film kanske du ska titta på htc HD7 större minne större skärm,
men så klart Trophy'n e en bra lur, bara jag som ogillar det "plastiga" utseendet på den, bra pris på en ok lur.

Kollade lite på doro "Lite småkass batteritid" Så det är no-go på det märket tror jag.
Citera
2011-03-05, 18:42
  #6
Medlem
vad för batteritid tittar du efter, nokia samsung sonyericsson har ju några modeller som har ok batt tid, 2g 3g?
berätta mer vad du behöver telefonen till.
Doro då utgick jag ifrån, prata, smsa,
Citera
2011-03-05, 18:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
vad för batteritid tittar du efter, nokia samsung sonyericsson har ju några modeller som har ok batt tid, 2g 3g?
berätta mer vad du behöver telefonen till.
Doro då utgick jag ifrån, prata, smsa,

Prata, smsa, kunna LÄSA smsen.
Batteritiden hos en smartphone 2g är ju strax under 10 timmar taltid. Jag räknar väl med mer än så. Kanske att inte behöva ladda telefonen på 3 dagar eller mer. Säg att jag ringer 5 medellånga samtal om dagen på någon minut eller två. behöver absolut inte 3g-täckning.
Citera
2011-03-09, 22:28
  #8
Medlem
skulle inte rekommendera en lur med windows phone 7....skulle gå på en med android i stället...kanske htc desire eller som du sa kanske en galaxy s
Citera
2011-03-10, 18:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flof
skulle inte rekommendera en lur med windows phone 7....skulle gå på en med android i stället...kanske htc desire eller som du sa kanske en galaxy s

Jag köpte en Windows Phone 7 (Samsung Omnia 7) Och den har stora likheter i hårdvara med Galaxy S. Varför jag vill ha en Windows-telefon är för att Android inte duger helt enkelt. Instabilt, opålitligt, onödigt krångligt och alldeles för många dåliga appar. En telefon som krashar när man ska ringa, är det ens något att ha? Android får IG från mig.
Kanske om 2 år? Men då ligger windows redan i framkant. Vissa hävdar även att Windows är bättre än IOS.

Det enda jag kommer sakna är PDAnet. Men det kanske finns något liknande till WP7.
Citera
2011-03-10, 22:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fahlen
Jag köpte en Windows Phone 7 (Samsung Omnia 7) Och den har stora likheter i hårdvara med Galaxy S. Varför jag vill ha en Windows-telefon är för att Android inte duger helt enkelt. Instabilt, opålitligt, onödigt krångligt och alldeles för många dåliga appar. En telefon som krashar när man ska ringa, är det ens något att ha? Android får IG från mig.
Kanske om 2 år? Men då ligger windows redan i framkant. Vissa hävdar även att Windows är bättre än IOS.

Det enda jag kommer sakna är PDAnet. Men det kanske finns något liknande till WP7.


Hmm...det var en ny bild av WP7! jag har själv android och kan inte hitta något negativt, det där med krångligt, opålitligt, instabilt och många dåliga appar känner jag inte alls igen. Sen finns det ju självklart dåliga appar men det finns väääldigt många bra också men vill du inte ha android är det upp till dig...

på tal om opålitligt så vet jag inte om du har hört om WP7:s enormt försenade uppdateringar...
Citera
2011-03-10, 23:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flof
Hmm...det var en ny bild av WP7! jag har själv android och kan inte hitta något negativt, det där med krångligt, opålitligt, instabilt och många dåliga appar känner jag inte alls igen. Sen finns det ju självklart dåliga appar men det finns väääldigt många bra också men vill du inte ha android är det upp till dig...

på tal om opålitligt så vet jag inte om du har hört om WP7:s enormt försenade uppdateringar...

På tal om androids uppdateringar.. Inte direkt som om de löser några problem.. givetvis är det tillverkaren av telefonen som styr det. Jag pratade med en som hade galaxy s och upplevde samma problem som jag med android.
Jag drabbades av home screen-krasher 24/7 med min "gamla" android som för övrigt gick sönder (men det är acers fel med dålig byggkvalité) Så jag behövde installera en app för att kunna starta alla appar. Känn på den du.

WP7 är ett stabilt system och laggar inte som android gör. "hoppsan, där kom jag åt google maps" *2 minuter senare* "Nu fick jag upp telefonen.. öööh.." *börjar trycka på siffrorna men drabbas av en fördröjning på 3 sekunder....* Det värsta är nästan när man ska försöka knappa in en adress i google maps. Det händer absolut ingenting. Sen efter sisådär en halv minut. WOOPS! pang. OKEJ! nu kör vi *försöker knappa in, men drabbas av denna enorma fördröjning igen* och tillslut kan det till och med krasha så man måste börja om från början

Jag vill bara spy på android. Pallar det inte längre! Teknik SKA bara fungera, annars är det lönlöst att använda det. Det ska inte ta 100 år att få saker utförda. Då kan man lika gärna starta en dator någonstans i huset och få svaret lika snabbt om inte snabbare, eller köpa en riktig telefon.
Citera
2011-03-11, 19:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fahlen
På tal om androids uppdateringar.. Inte direkt som om de löser några problem.. givetvis är det tillverkaren av telefonen som styr det. Jag pratade med en som hade galaxy s och upplevde samma problem som jag med android.
Jag drabbades av home screen-krasher 24/7 med min "gamla" android som för övrigt gick sönder (men det är acers fel med dålig byggkvalité) Så jag behövde installera en app för att kunna starta alla appar. Känn på den du.

WP7 är ett stabilt system och laggar inte som android gör. "hoppsan, där kom jag åt google maps" *2 minuter senare* "Nu fick jag upp telefonen.. öööh.." *börjar trycka på siffrorna men drabbas av en fördröjning på 3 sekunder....* Det värsta är nästan när man ska försöka knappa in en adress i google maps. Det händer absolut ingenting. Sen efter sisådär en halv minut. WOOPS! pang. OKEJ! nu kör vi *försöker knappa in, men drabbas av denna enorma fördröjning igen* och tillslut kan det till och med krasha så man måste börja om från början

Jag vill bara spy på android. Pallar det inte längre! Teknik SKA bara fungera, annars är det lönlöst att använda det. Det ska inte ta 100 år att få saker utförda. Då kan man lika gärna starta en dator någonstans i huset och få svaret lika snabbt om inte snabbare, eller köpa en riktig telefon.

som sagt tycker inte du om android är det upp till dig...men jag känner inte alls igen det! Får jag bara fråga vad för mobil du hade, för snabbheten påverkas mycket av hårdvaran! Och vill du ha en riktigt snabb mobil så är nog iphone bäst, inte på grund av mjukvaran utan att alla deras delar är specialanpassade efter varandra för att funka så snabbt som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback