Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-05, 12:30
  #1
Medlem
Hej!

Hoppas nån kan hjälpa mig...

Funderar på att köpa bilstereo till min gamla Peugeot 205 (-88) men har ingen aning om vad jag behöver för grejer. Det sitter redan en stereo i, som inte är den bästa...
Är det svårt att göra detta själv? Har ingen koll alls på tekniska prylar...
Om man lämnar in den, var gör man isåfall det? Hos en bilelektriker? Är det nån som har koll på vad det kan tänkas kosta?

Tacksam för svar.
Citera
2011-03-05, 14:23
  #2
Medlem
Beror helt på vad du ska installera. En vanlig cd-spelare brukar vara lätt om iso-kablaget är intakt i bilen annars får man mäta sig fram. Högtalare brukare inte heller vara speciellt svårt, bara lossa och kolla storlek på original därefter köpa lika stora och montera.

Däremot så blir det betydligt mer komplicerat om du ska börja byta kablar, koppla in slutsteg och baslåda etc. Ju fler komponenter/delar som ska monteras bytas desto svårare blir det.

Bor du i Skåne så kan jag kanske hjälpa dig.
Citera
2011-03-05, 15:29
  #3
Medlem
Peanutss avatar
Hade du tankt att kopa nagot liknande som du har nu, fast med CD/USB etc?
Vill du byta hogtalare ocksa eller bara sjalva stereon?
Vad ar det for marke pa den nuvarande? Modell?
Citera
2011-03-05, 17:44
  #4
Medlem
Hej, och tack för svaren!

Jag vill bara byta själva stereon, inte några högtalare och dylikt. Har ingen aning om vad jag har för märke på min nuvarande, dock..

Kommer vid närmare eftertanke att lämna in den för att göra detta, då jag inte vågar mig på det själv. Någon som vet ungefärligt pris?

Bor dessvärre inte i Skåne, men tack ändå!
Citera
2011-03-05, 21:47
  #5
Medlem
Försök pilla ut stereon och ta ett kort på kablaget bakom om du är osäker, så kan nån här säkert säga om det passar med nya stereos eller om du måste skarva.

Annars får du åka till en bilstereoförsäljare och fråga, de tar ungefär 10 minuter om man vet vad man gör och kan inte tänka mig att de tar många hundralappar för det.
Citera
2011-03-06, 17:50
  #6
Medlem
Lugini3s avatar
Klart att du ska försöka göra det själv, det är inte så svårt. Antingen passar original-kontakt direkt men det kan även hända att du måste köpa en mellansladd om det är originalstereo. Denna mellansladd finns att köpa på biltillbehörsställen.
Så det är det bara att pilla loss stereon och ta av en kontakt och sätta in den nya.
Citera
2011-03-06, 22:02
  #7
Medlem
Nja, vet i fasen om jag vill göra det själv ändå. Skulle bra gärna vilja veta vad det kostar på ett ungefär att lämna in den, och var man gör det?
Citera
2011-03-06, 22:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painisch
Nja, vet i fasen om jag vill göra det själv ändå. Skulle bra gärna vilja veta vad det kostar på ett ungefär att lämna in den, och var man gör det?

Vilken bilverkstad som helst borde kunna lösa detta, eller bilstereobutik som brukar montera också.
Är det en isokontakt så tar det kanske 5 min att byta, är det någon hemmapulare som donat innan och klippt kablar o.s.v. så man måste mäta vilken som är ständig + samt acc och jord och löda ihop dessa kanske arbetet tar 30 min.

Lycka till.
Citera
2011-03-07, 00:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Vilken bilverkstad som helst borde kunna lösa detta, eller bilstereobutik som brukar montera också.
Är det en isokontakt så tar det kanske 5 min att byta, är det någon hemmapulare som donat innan och klippt kablar o.s.v. så man måste mäta vilken som är ständig + samt acc och jord och löda ihop dessa kanske arbetet tar 30 min.

Lycka till.

Även om det är en hemafixare som varit framme så brukar kablarna man klippt av ha ungefär samma färg som ISOkontakten man ska koppla in den på. Och man behöver inte löda, räcker med några sockerbitar så är kopplingen löst.
Citera
2011-03-07, 00:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Vilken bilverkstad som helst borde kunna lösa detta, eller bilstereobutik som brukar montera också.
Är det en isokontakt så tar det kanske 5 min att byta, är det någon hemmapulare som donat innan och klippt kablar o.s.v. så man måste mäta vilken som är ständig + samt acc och jord och löda ihop dessa kanske arbetet tar 30 min.

Lycka till.

Det svåra är att hitta vilken kabel som ska vara var, men hittar man ett elschema för din bil brukar det vara lätt. Jag som inte ens läst en rad el-lära lyckades lista ut vilka kablar jag skulle sockerbita ihop för att få in min nya bilstereo. Att löda låter overkill.
Citera
2011-03-07, 22:30
  #11
Medlem
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag har nu köpt mig en stereo, och ska ge det ett ärligt försök att installera denna på egen hand. Håll tummarna!
Citera
2011-03-28, 21:26
  #12
Medlem
Peanutss avatar
Hur gick det med bytet?
Sjalv lyckades jag ta sonder en kontakt till ledningarna som gar till CD-vaxlaren i bakluckan och var tvungen att dra nya kablar.
Kopte 5m RCA-kabel och var tvungen att ta ur framsaten och lite annat for att kunna dra om kabeln.
Tog 20 minuter men sen var det klart
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback