• 1
  • 2
2011-03-05, 06:29
Medlem
SummaSummarums avatar
Ja är det inte fantastiskt? Ett material som är genomskinligt. Man ser rakt igenom. Det är lätt att ta det som självklart efter ett tag men det är i själva verket ett ganska udda fenomen. Tänk om man aldrig hade sett glas innan och någon sedan uppfann det, det skulle bli en sensation som skulle visas på alla världsutställningar. Alla skulle vilja ha glas, det skulle bli det allra senaste och vara ett tecken på stor modernitet. Folk skulle säga: "Ah, äntligen är framtiden här. Vi människor är bra finurliga som kan skapa genomskinliga material".

Har du tänkt på det?
Citera
2011-03-05, 06:34
Medlem
Nej, jag har aldrig riktigt reflekterat över just glas som ett fenomen. Men, är det inte mer intressant att begrunda t.ex. stamcellsforskning, eller somatisk cellkärnöverföring när vi ändå åsyftar mänskliga bedrifter ur ett futuristiskt-retrospektivt perspektiv?
Kanske inte..
Citera
2011-03-05, 06:50
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.e.beckett
Nej, jag har aldrig riktigt reflekterat över just glas som ett fenomen. Men, är det inte mer intressant att begrunda t.ex. stamcellsforskning, eller somatisk cellkärnöverföring när vi ändå åsyftar mänskliga bedrifter ur ett futuristiskt-retrospektivt perspektiv?
Kanske inte..
Jag förstår vad du menar, människan har åstadkommit mycket men det kan aldrig vara fel att uppskatta de små sakerna. Det är lätt att bli fartblind och ta saker som självklara. Det kan vara gynnsamt att särskåda världen ur en grottmänniskas ögon för att se om det är något man har glömt att vara tacksam över. Hur mycket lär man inte förundras över stamcellsforskning om man förundras så pass över glas? Stamcellsforskning är svårare att greppa som fenomen men det verkar vara ett spännande område.
Citera
2011-03-05, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag förstår vad du menar, människan har åstadkommit mycket men det kan aldrig vara fel att uppskatta de små sakerna. Det är lätt att bli fartblind och ta saker som självklara. Det kan vara gynnsamt att särskåda världen ur en grottmänniskas ögon för att se om det är något man har glömt att vara tacksam över. Hur mycket lär man inte förundras över stamcellsforskning om man förundras så pass över glas? Stamcellsforskning är svårare att greppa som fenomen men det verkar vara ett spännande område.
Jag håller med till fullo, särskilt när det gäller att "uppskatta de små sakerna", och hur vi tar saker för givet. För all del, glas kan vara vackert..
edit, Vad finns det egentligen för transparenta ting här i världen?
Senast redigerad av n.e.beckett 2011-03-05 kl. 07:11.
Citera
2011-03-05, 07:11
Medlem
daft-marleys avatar
Alstå... glas har funnits så länge att det faktist inte är en sån big deal. Jag menar, är inte datorn en större deal? Eller som någon annan sa, stamcell forskning? Om du pratar om material, så typ är kolfiber och plast osv nyare och ballare.
Citera
2011-03-05, 10:07
Medlem
kattrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daft-marley
Alstå... glas har funnits så länge att det faktist inte är en sån big deal. Jag menar, är inte datorn en större deal? Eller som någon annan sa, stamcell forskning? Om du pratar om material, så typ är kolfiber och plast osv nyare och ballare.
Fast hur ballt är egentligen kolfiber och plast i perspektiv mot glas? Jag menar, fula äckliga plastsaker eller genomskinligt material?
Citera
2011-03-05, 11:38
Medlem
Vatten är genomskinligt. Is är genomskinligt. Många naturligt förekommande kristaller är genomskinliga.
Glas som material skulle förmodligen inte ses som något fantastiskt av t.ex stenåldersmänniskor. Jag tror att det som dåtidens folk skulle uppfatta som magiskt är att glas finns i exakt plana, fyrkantiga rutor.
Citera
2011-03-05, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonuser
Vatten är genomskinligt. Is är genomskinligt. Många naturligt förekommande kristaller är genomskinliga.
Glas som material skulle förmodligen inte ses som något fantastiskt av t.ex stenåldersmänniskor. Jag tror att det som dåtidens folk skulle uppfatta som magiskt är att glas finns i exakt plana, fyrkantiga rutor.
Jag vet inte det jag. Var det inte någon indian som sålde Manhattan för ett par glaspärlor? I övrigt är ju luften (gas) genomskinlig.
Citera
2011-03-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Jag vet inte det jag. Var det inte någon indian som sålde Manhattan för ett par glaspärlor? I övrigt är ju luften (gas) genomskinlig.

Att indianerna sålde ut stora landområden för krimskrams och sprit berodde till stor del på att konceptet med landägande inte var bekant för dem. Jag tror att det skulle gått lika bra att köpa Manhattan även utan glaspärlor.
Citera
2011-03-05, 16:40
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Är jag den enda som får intrycket av att TS rökte på och sedan glodde ut genom fönstret?

Men tja... jo glas är väll ganska coolt...
Citera
2011-03-05, 17:11
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ja är det inte fantastiskt? Ett material som är genomskinligt. Man ser rakt igenom. Det är lätt att ta det som självklart efter ett tag men det är i själva verket ett ganska udda fenomen. Tänk om man aldrig hade sett glas innan och någon sedan uppfann det, det skulle bli en sensation som skulle visas på alla världsutställningar. Alla skulle vilja ha glas, det skulle bli det allra senaste och vara ett tecken på stor modernitet. Folk skulle säga: "Ah, äntligen är framtiden här. Vi människor är bra finurliga som kan skapa genomskinliga material".

Har du tänkt på det?

Du beskriver exakt det som hände när glas först uppfanns.
Citera
2011-03-05, 20:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Har du tänkt på det?

Jäpp. Jag hörde ett program på radion där en man som var blind sedan födseln fick frågan vad han undrade mest över i från de seendes värld, färger kanske? Nej men glas, sade han, och berättade att en vän sagt till honom att han hade sett honom från bussen, genom glasrutan. Han tyckte det var så konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in