Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-05, 01:44
  #1
Medlem
När en man säger vackra ord, då smälter kvinnan. Mången kvinna har suktat efter "den stora konstnären." Han med det vackra språket. Han som kan sjunga. Han som skriver. Målaren.

I den klassiska historien avbildas ofta mannen som någon som läser dikter för kvinnan, för att få henne på fall. "Du min sköna, ditt liv är skört som en droppe dagg, när du blir ilsk sticks du som en tagg"

Idag är det samma fenomen, men i nya former. Männen står inte nedanför balkongen och kråmar sig. De står på scener, som estradpoeter eller spelar i band, de bloggar, samtalar, skriver. "Han är så bildad, så filosofisk, så poetisk!" yr det ur kvinnans mun så fort mannen lägger ihop orden i en vacker följd.

Varför tror du tjejer smälter för poeter?
__________________
Senast redigerad av Mandelmusen 2011-03-05 kl. 02:01. Anledning: ändrade ord
Citera
2011-03-05, 01:50
  #2
Medlem
DelGriffiths avatar
Jag tror inte att det är just poet man måste vara, bara man är känd så tinglar det i flickornas trosor.
Citera
2011-03-05, 01:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
Jag tror inte att det är just poet man måste vara, bara man är känd så tinglar det i flickornas trosor.


Den kommentaren i kombination med din avatar...



Jag såg ett program som handlade om en kändis nyligen, kommer inte ihåg vem "kändisen" var. Men det var två kvinnor som berättade att för några år sedan, innan kändisen blivit känd, så hade de under en kväll blivit tokiga i honom. Han hade talat så vackert och poetiskt och han fick dem på fall. Tror det var Roy Andersson, filmregissören, eller nån sån. Ingen skönhet i alla fall, men med vackert språk kommer mannen långt, även att han ännu inte är känd!
Citera
2011-03-05, 02:04
  #4
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Den kommentaren i kombination med din avatar...



Jag såg ett program som handlade om en kändis nyligen, kommer inte ihåg vem "kändisen" var. Men det var två kvinnor som berättade att för några år sedan, innan kändisen blivit känd, så hade de under en kväll blivit tokiga i honom. Han hade talat så vackert och poetiskt och han fick dem på fall. Tror det var Roy Andersson, filmregissören, eller nån sån. Ingen skönhet i alla fall, men med vackert språk kommer mannen långt, även att han ännu inte är känd!

Det kan ju vara konstruerat i efterhand, många vill ju vara "upptäckaren" av nästa stjärnskott.

Det sägs ju att kvinnor tänder mer på ord än bilder.
Männen kollar porrfilm, kvinnorna läser sexnoveller(tantsnusk). Det kanske ligger något där?
Citera
2011-03-05, 02:41
  #5
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
När en man säger vackra ord, då smälter kvinnan. Mången kvinna har suktat efter "den stora konstnären." Han med det vackra språket. Han som kan sjunga. Han som skriver. Målaren.

I den klassiska historien avbildas ofta mannen som någon som läser dikter för kvinnan, för att få henne på fall. "Du min sköna, ditt liv är skört som en droppe dagg, när du blir ilsk sticks du som en tagg"

Idag är det samma fenomen, men i nya former. Männen står inte nedanför balkongen och kråmar sig. De står på scener, som estradpoeter eller spelar i band, de bloggar, samtalar, skriver. "Han är så bildad, så filosofisk, så poetisk!" yr det ur kvinnans mun så fort mannen lägger ihop orden i en vacker följd.

Varför tror du tjejer smälter för poeter?
Vi poeter är så sexiga
Citera
2011-03-05, 07:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddharta
Vi poeter är så sexiga
Siddhartha, i all ära.
Jag tror att kvinnor, liksom även män, uppskattar genuin passion.
Min bild av poeten som individ är en mogen sådan, gärna med ett obskyrt intellekt som både intrigerar och utmanar den som traktar skalden. Framförallt är det ovanligt att finna dessa människor, om vi jämför med allmänheten, således är nyfikenheten en avgörande faktor.
Citera
2011-03-05, 12:30
  #7
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
När en man säger vackra ord, då smälter kvinnan. Mången kvinna har suktat efter "den stora konstnären." Han med det vackra språket. Han som kan sjunga. Han som skriver. Målaren.

I den klassiska historien avbildas ofta mannen som någon som läser dikter för kvinnan, för att få henne på fall. "Du min sköna, ditt liv är skört som en droppe dagg, när du blir ilsk sticks du som en tagg"

Idag är det samma fenomen, men i nya former. Männen står inte nedanför balkongen och kråmar sig. De står på scener, som estradpoeter eller spelar i band, de bloggar, samtalar, skriver. "Han är så bildad, så filosofisk, så poetisk!" yr det ur kvinnans mun så fort mannen lägger ihop orden i en vacker följd.

Varför tror du tjejer smälter för poete

Man smälter nog inte för poeten "kan". Jag tror att man smälter för att poeten vågar.
Citera
2011-03-05, 16:38
  #8
Medlem
montevideos avatar
har sällan känt mig så obekväm som en gång när en kille ville dricka rödvin och läsa poesi för mig. så jävla krystat.
Citera
2011-03-05, 17:09
  #9
Medlem
Gillar verkligen vanliga tjejer sånt där så jävla mycket?
Citera
2011-03-05, 20:22
  #10
Medlem
Hellles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Gillar verkligen vanliga tjejer sånt där så jävla mycket?

Nej. Skippade alla lektioner i gymnasiet som behandlade fenomenet dikter och poesi. Jag förstår inte tjusingen med det, äcklas nästan av dikter.
Det spelar absolut inte någon roll om vad dikten handlar om. Det är en rabbel ord utan melodi och när mitt ex skrev en dikt till mig en gång och skickade den till mig så fick jag kväljningar och slängde den.
En vanlig tjej, inte känslokall. Bara inget fan av andliga, poetiska och smöriga "konstnärstyper".
Citera
2011-03-15, 19:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellle
Nej. Skippade alla lektioner i gymnasiet som behandlade fenomenet dikter och poesi. Jag förstår inte tjusingen med det, äcklas nästan av dikter.
Det spelar absolut inte någon roll om vad dikten handlar om. Det är en rabbel ord utan melodi och när mitt ex skrev en dikt till mig en gång och skickade den till mig så fick jag kväljningar och slängde den.
En vanlig tjej, inte känslokall. Bara inget fan av andliga, poetiska och smöriga "konstnärstyper".
För det första, poetik är oerhört omfattande i form av tvetydiga versmått och rim, att generellt kalla poesi för ett "rabbel ord utan melodi" är bara idiotiskt. Tvärtemot vad du säger så är dikten (som vi finner av smak) med hjälp av skaldens retoriska och semantiska erfarenheter en högst melodisk, subjektivt omtyckt, och (sällan sett) en bra grund för intellektuell auktoritet.

Men, jag begriper givetvis att somliga människor helt enkelt inte förstår poesi.
Citera
2011-03-15, 19:37
  #12
Medlem
Roxanas avatar
Känns sliskigt och tramsigt med poeter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback