• 1
  • 2
2011-03-05, 01:18
Medlem
526s avatar
Har kommit över ett skyddsrum som jag tänkte göra om till studio/replokal.
Frågan är hur man på ett billigt och bra sätt ljudisolerar.
Rummet är ca 20 meter längt, 5 meter brett med takhöjd på ca 2,5 m.
Ojämn bergvägg, så det går inte att skruva eller limma plattor rakt på väggen.
Formen på rummet är lite rundat på i tak och väggar.

Vad ska man använda för slags material? Var köper man det?
Akustikmaterial för studios är ju sjukt dyrt, och rummet är ju rätt stort.
Någon som har en kreativ lösning?
Citera
2011-03-05, 01:28
Medlem
kissflickans avatar
en klassisk budgetlösning är äggkartongflak. det dämpar inget vidare, men det är i princip gratis (fråga i din mataffär), absorberar lite och diffunderar (heter det så?) klangen desto mer.

häng upp gardiner och ställ in en mjuk stoppad soffa för basabsorption. typ ikeas klippan.

en bokhylla med gamla oönskade böcker som står lite olika långt in i hyllan kan bli en en bra diffusor.

om du orkar kan du klä en eller flera väggar med mineralull, som både absorberar och dämpar, men den drar åt sig damm (och möss) och gör luften äcklig med tiden, om du inte klär in den.
Citera
2011-03-05, 01:33
Medlem
526s avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
en klassisk budgetlösning är äggkartongflak. det dämpar inget vidare, men det är i princip gratis (fråga i din mataffär), absorberar lite och diffunderar (heter det så?) klangen desto mer
.
Ja kanske något att satsa på. Men det är en stor lokal. Tror det behövs grövre grejer
Citat:
häng upp gardiner och ställ in en mjuk stoppad soffa för basabsorption. typ ikeas klippan.
Låter vettigt med soffor. Det ska jag köra på. Är ju dessutom bra till annat också.
en bokhylla med gamla oönskade böcker som står lite olika långt in i hyllan kan bli en en bra diffusor.

Citat:
om du orkar kan du klä en eller flera väggar med mineralull, men den drar åt sig damm och gör luften äcklig med tiden, om du inte klär in den.
Huuu . . . jag avskyr mineralull och liknande. Det kliar i hela kroppen bara jag tänker på det.
Men egentligen är det en bra idé, kan jag tänka mig. Det behövs en enkel billig lösning eftersom det är ett ganska stort rum. Hade det varit mindre kunde man kosta på proffiska akustikplattor, men det skulle kosta multum.
Citera
2011-03-05, 03:15
Medlem
kissflickans avatar
kan tilläggas att nästan alla mina tips syftar till att förbättra klangen i själva rummet. men för att isolera rummet så att ljud inte läcker ut behövs dyrare/mer omständliga saker. bland mina tips är väl mineralullen det verksammaste för den funktionen.
Citera
2011-03-05, 03:18
Medlem
526s avatar
Citat:
kan tilläggas att nästan alla mina tips syftar till att förbättra klangen i själva rummet. men för att isolera rummet så att ljud inte läcker ut behövs dyrare/mer omständliga saker. bland mina tips är väl mineralullen det verksammaste för den funktionen.
Ja det är klangen som måste ändras. Det gör inget att det läcker ut ljud. Det ligger i ett berg.
Det är ett hemskt eko där inne. Vågar inte ens tänka på hur det kommer att låta om man spelar med en basförstärkare.
Citera
2011-03-05, 09:53
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Jag är inget vidare på isolering direkt, men kom direkt tänka på skillnaden i min lägenhet efter att jag fick in en matta.

Nu säger jag inte att det räcker med en matta i hela rummet för att lösa problemet, men till den ojämna väggen kanske du kan leta reda på några tjocka samt billiga/förstörda/bortkastade mattor att fästa och låta hänga fritt.

Utöver det så har jag dessvärre inget mer.
Citera
2011-03-05, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Jag är inget vidare på isolering direkt, men kom direkt tänka på skillnaden i min lägenhet efter att jag fick in en matta.

Nu säger jag inte att det räcker med en matta i hela rummet för att lösa problemet, men till den ojämna väggen kanske du kan leta reda på några tjocka samt billiga/förstörda/bortkastade mattor att fästa och låta hänga fritt.

Instämmer
Citera
2011-03-05, 11:14
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HNTR
Instämmer

Har du ett bättre förslag till en ojämn vägg, eller vad ville du få sagt?
Citera
2011-03-05, 12:32
Medlem
Kingen_kings avatar
Mattor på golvet, häng tyger på väggarna, kanske flera lager, stoppade möbler, äggkartonger i taket. Inred helt enkelt så löser det sej.

Som exempel så kan du gå in i en tom lägenhet, det låter också helt galet jämfört med en möblerad lägenhet.
Citera
2011-03-05, 12:46
Medlem
kissflickans avatar
läser igen att rummet delvis är oregelbundet, vilket faktiskt är en fördel i de här sammanhangen. det är bra att i görligaste mån se till att inga ytor är parallella (alltså tak gentemot golv eller två mot varandra stående väggar). om du har två parallella ytor är det viktigt att du försöker göra en av dem så diffus eller absorberande som möjligt med de medel du fått beskrivna här.

jag skulle därför bekymra mig mer om eventuella raka betongväggar som är parallella med varann än om bergväggen.
Citera
2011-03-05, 18:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants

Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Mattor på golvet, häng tyger på väggarna, kanske flera lager, stoppade möbler, äggkartonger i taket. Inred helt enkelt så löser det sej.

Som exempel så kan du gå in i en tom lägenhet, det låter också helt galet jämfört med en möblerad lägenhet.

Citat:
läser igen att rummet delvis är oregelbundet, vilket faktiskt är en fördel i de här sammanhangen. det är bra att i görligaste mån se till att inga ytor är parallella (alltså tak gentemot golv eller två mot varandra stående väggar). om du har två parallella ytor är det viktigt att du försöker göra en av dem så diffus eller absorberande som möjligt med de medel du fått beskrivna här.

jag skulle därför bekymra mig mer om eventuella raka betongväggar som är parallella med varann än om bergväggen.
Tack för era tips. Det verkar vara det mest realistiska att hägga upp tyger och ha mattor.
Funderar på om man kan hitta någon form av "industrifilt" att skruva upp i taket och på väggarna.

Om man kollar hos tysken så är det här det enda som finns inom rimlig kostnad:
http://www.thomann.de/se/the_takusti...chaumstoff.htm

Det är 4 cm tjockt. Har hört att det ska vara minst 8 cm om det ska ha någon riktig effekt. Dvs höjdskillnaden.
Citera
2011-03-06, 21:34
Medlem
risters avatar
Äggkartonger är, som redan nämnt i tråden, enbart dugliga till att skapa ojämna ytor för ökad diffusion (= mindre tydliga ekon, mer efterklang) .

Och som det nämnts i denna tråd, samt i någon annan som gick igenom typ exakt samma saker, är det bästa billiga sättet att absorbera: gardiner, tjockt tyg, mattor, mer tjockt tyg. Det viktigaste är inte att varenda kvadratcentimeter av väggarna är gömd bakom matta/tyg, utan att man har så effektiva absorbenter som möjligt, utspritt över eventuella problemområden. En gardinstång, ett stort stycke tjockt tyg (motsv. duntäcke eller rejäl filt) hängd över väggen, absolut och ovillkorligen inte utsträckt, bör göra rätt stor skillnad.

Är tyget 5x2m bör den hängas så att arean som täcks är drygt 2-2,5x2m.

Angående dämpmattan på Thomann: mja, visst men det blir snabbt dyrt. Jag skulle rekommendera att kolla upp närmaste återvinningscentral (eller annan inrättning där de demonterar alla vitvaror och annat som lämnas in), man brukar kunna hitta det ena och det andra där.

Eftersom att rummet är fruktansvärt hårt (sten, betong) kommer ljudet att studsa som satan, därför föreslår jag att i början fokusera på att dämpa, inte diffusera. Om ni har en stor yta som är väldigt ojämn (bergvägg, right?) bör det ge rätt schysst diffusion. Har ni raka 90-graders hörn vid väggar kan det vara av intresse att ställa bokhyllor eller annat där, det dödar en del resonanser.

Finns det bilder på rummet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in